Hjälp med start av "Lowtech" akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The Life Aquatic
    • March 2006
    • 7

    Hjälp med start av "Lowtech" akvarium

    Hej!
    jag har läst mycket här på forumet om "low tech" växtakvarium och blev mycket sugen att prova själv. Det finns dock mycket som är fortfarande oklar för mig trots allt jag har läst här i de många olika trådar som handlar om "low tech" metoden.

    Jag har ett 65l kar som är åttasidigt som jag skulle vilja ovändar till en "low tech" kar. Det finns två saker som jag funderar över mest: 1. hur jag ska göra med bottengödning: 2. belysning.

    Jag har lärt mig här att man ska köra med 1-1,5 tum 2-3mm grus ovanpå ungefär en tum jord enligt Diana Walstads metod. Men sedan finns det Tom Barrs metod där man kör utan jord (om jag har förstått rätt) men med mulm och "leonardite" och sedan dosar man med pmdd när det behövs.

    Vad är "leonardite" och finns det här i Sverige? Om inte, finns det något liknande som man kan köra med istället för jord? Finns det någon som har kört med Barrs metod överhuvudtaget?

    jag vet, jag vet. Många frågor där på en gång. Det är bara att jag tycker Barrs lowtech metod låter lite bättre eftersom man kan lyckas med en större variation av växter (enligt Barr) och han tar upp också att man kan ha lutande botten, något som jag tycker är mycket snyggare än helt platt botten.

    Det jag behöver är lite råd/feedback om hur jag ska göra med bottenmaterialet. Jag har 2-3mm grus som jag ska köra med, frågan är vad jag ska ha under gruset för att uppnå bästa resultat.

    Och sedan är det belysning. Eftersom karet är åttasidig har det varit lite besvärlig att hitta en bra armatur till den. Just nu kör jag med en hängande lampa som har en 13W kompaktlysrör i den och en annan lampa som har en sådan där billig växtglödlampa i den på 40W. Jag misstänker att detta är dålig belysning. Något förslag på hur jag ska få en bra belysning över en åttasidig akvarium utan att det blir fult?

    Jag är inte så kunnig på allt det här men jag vill verkligen ha en grön och fin akvarium, så jag är tacksam för allt tips jag kan få.

    vänligen
    Craig
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av The Life Aquatic
    1. hur jag ska göra med bottengödning:
    om du tänker på lerkulor så skippa dom, är inge bra.
    utan pmdd är att föredra.


    2. belysning.
    runt 0.3w per liter vatten bör funka men beror på vad för typ av ljus det är.
    glödlampor är ineffektiva så där måste det va mer sen fijnns det även olika sorters lysrör.

    Eftersom karet är åttasidig har det varit lite besvärlig att hitta en bra armatur till den. Just nu kör jag med en hängande lampa som har en 13W kompaktlysrör i den och en annan lampa som har en sådan där billig växtglödlampa i den på 40W. Jag misstänker att detta är dålig belysning. Något förslag på hur jag ska få en bra belysning över en åttasidig akvarium utan att det blir fult?
    hur brett är akvariet ?
    är det 50cm så kan du ju bygga egen lysramp då det är minsta längden på lysrör.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      me_trixie här på forumet har testat lignit/mulm, som verkar vara samma sak som leonardit. Du hittar det t ex i "Effekt Gräsaktivator":


      Hoppas me_trixie läser det här och kan ge lite tips och erfarenheter.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • The Life Aquatic
        • March 2006
        • 7

        #4
        Den där med lignit/mulm låter intressant, skulle vilja höra mer om hur det funkade. tack för tipsen.

        akvariet är bara 41cm brett tyvärr, det är det som är problemet. Det blir fult med en ljusramp som hänger över sidorna. Jag tycker det här med lågenergi/kompaktlysrör är lite förvirrande. Finns det någon kompakt lysrör som har rätt färgtemperatur? Alla jag har hittat är "warm white" och inte dagljus. Om jag kunde hitta bra kompaktlysrör då kunde jag kanske bygga en lysramp som passar. borde aldrig har köpt ett kar med konstig form .

        Kommentar

        • ch1mpy
          • March 2004
          • 151

          #5
          Annars ska det ju inte vara fel om ett lowtechakvarium får lite riktigt solljus. Åtminstone om man kör enligt Walstadmetoden.

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Hoppas me_trixie läser det här och kan ge lite tips och erfarenheter.
            Jodå. Jag har två burkar med gräsaktivatorn. Å andra sidan har jag ingen utan...
            Men jag har gjort lite olika. I 160-liters la jag ett lager lignit direkt ur burken och ett lager vanlig skånsk trädgårdsjord direkt från rabatten, tillsammans sådaär 2,5 cm. Ovanpå det sjösten.
            I 60-litarn blandade jag planteringsjord, torv och lignit och lät det gona ihop i flera veckor i vatten innan jag använde den. Under denna blötläggning försökte jag bli av med så mycket lera som möjligt. Blandningen var ca 25% lignit.
            I stora burken har jag en väldig växtkraft men det tog ett antal månader innan det kom igång. Kraftiga växter. Tyvärr en hel del trådalger också.... Jag tillsätter en del näring varannan vecka och 'skördar' växter var tredje...
            Det växer bra i det lilla också men det det är lite tanigare växter. Och mindre alger...
            Nu har jag ju ingen erfarenhet av andra jordbottnar förstås.
            Men min tolkning är så här: ligniten är är en stabil källa till kol, mer än vanlig jord och torv. Därav den kraftiga tillväxten i stora burken som har en större andel av den. Men den är också järnrik vilket kanske förorsakar trådalgernas välmående. Tyvärr finns det ingen micronäring utan järn så man spär ju hela tiden på den...
            Förfärligt ovetenskapligt förstås!

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Ursprungligen postat av ch1mpy
              Annars ska det ju inte vara fel om ett lowtechakvarium får lite riktigt solljus. Åtminstone om man kör enligt Walstadmetoden.
              Mina får solljus ganska mycket. Funkar kanon! Jag hade ett som inte fick nåt - det funkade inte alls - blev otroliga mängder staghorn tror jag och en massa flock - skit antar jag. Nu nerlagt men just nu använder jag samma botten för att odla växter åt en som ska starta upp ett lowtech.

              Kommentar

              • The Life Aquatic
                • March 2006
                • 7

                #8
                Ursprungligen postat av me_trixie
                Jodå. Jag har två burkar med gräsaktivatorn. Å andra sidan har jag ingen utan...
                Men jag har gjort lite olika. I 160-liters la jag ett lager lignit direkt ur burken och ett lager vanlig skånsk trädgårdsjord direkt från rabatten, tillsammans sådaär 2,5 cm. Ovanpå det sjösten.
                I 60-litarn blandade jag planteringsjord, torv och lignit och lät det gona ihop i flera veckor i vatten innan jag använde den. Under denna blötläggning försökte jag bli av med så mycket lera som möjligt. Blandningen var ca 25% lignit.
                I stora burken har jag en väldig växtkraft men det tog ett antal månader innan det kom igång. Kraftiga växter. Tyvärr en hel del trådalger också.... Jag tillsätter en del näring varannan vecka och 'skördar' växter var tredje...
                Det växer bra i det lilla också men det det är lite tanigare växter. Och mindre alger...
                Nu har jag ju ingen erfarenhet av andra jordbottnar förstås.
                Men min tolkning är så här: ligniten är är en stabil källa till kol, mer än vanlig jord och torv. Därav den kraftiga tillväxten i stora burken som har en större andel av den. Men den är också järnrik vilket kanske förorsakar trådalgernas välmående. Tyvärr finns det ingen micronäring utan järn så man spär ju hela tiden på den...
                Förfärligt ovetenskapligt förstås!
                Jag hade tänkt köra med bara en tunn lager lignit (om jag kan hitta det) och mulm och sedan 2-3mm grus ovanpå. Nu har jag sett i en annan tråd att man ska ha lite kalk också om man har mjukt vatten, så jag lägger till det också. Men jag vet inte, det kanske blir en "recipe for algea" och inte mycket annat. Vad tror ni?

                Ursprungligen postat av me_trixie
                Mina får solljus ganska mycket. Funkar kanon! Jag hade ett som inte fick nåt - det funkade inte alls - blev otroliga mängder staghorn tror jag och en massa flock - skit antar jag. Nu nerlagt men just nu använder jag samma botten för att odla växter åt en som ska starta upp ett lowtech.
                Min burk får ingen solljus alls och det går inte att flyta den. Ska man inte ens tänka på lowtech med jordbotten om det inte ska få solljus?

                Tack för alla svar
                Craig

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Ursprungligen postat av The Life Aquatic
                  Jag hade tänkt köra med bara en tunn lager lignit (om jag kan hitta det) och mulm och sedan 2-3mm grus ovanpå. Nu har jag sett i en annan tråd att man ska ha lite kalk också om man har mjukt vatten, så jag lägger till det också. Men jag vet inte, det kanske blir en "recipe for algea" och inte mycket annat. Vad tror ni?
                  Just det - kalk hade jag också i.

                  Glömde också säga att rotutvecklingen i det stora akvariet är väldigt kraftig - gräsaktivatorn ska vara just rotstimulerande så det kan ju stämma. Men jag har också tolkat det jag läst som att själva det tjocka lagret av jord och whatever också har betydelse för rötterna och att rotutvecklingen sker i detta lager - inte i gruset ovanpå.
                  Jag har sett att det anses att det räcker med ett tunt lager men är det verkligen samt? Det skulle betyda att jorden bara är till för att vara en kolkälla men är det verkligen så?

                  Med bara ett tunt lager får du ju även mindre mängd järn så jag skulle tro att du får mindre problem med alger än vad jag har.

                  Min burk får ingen solljus alls och det går inte att flyta den. Ska man inte ens tänka på lowtech med jordbotten om det inte ska få solljus?
                  Tror jag inte alls. Om jag inte minns fel så har Defdac sitt lilla i garderoben (jag har alltid undrat varför) och det tycks fungera bra. Fast han har också sagt tror jag att tillväxttakten är lägre där. Att mitt inte funkade kan ju bero på nåt annat men jag vet att de två med solljus går bra.
                  Kanske är det så att lowtech faktiskt kräver rejält med ljus? Mitt stora har förutom solljuset präktigt med T5-ljus också medan det mindre bara har ett 15-watts + solljus. Det som inte funkade hade 11w kompaktlysrör till 30 liter. Finns förresten kallvita sådana - varmvitt blir inte snyggt. Sen vet jag inte om det finns akvaristiska att beställa, jag tycker originalet som satt i från början hade ett bättre ljus än det kallvita standardröret från närmaste el-butik.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Intressant där med rotutvecklingen.

                    Jag har sett att det anses att det räcker med ett tunt lager men är det verkligen samt? Det skulle betyda att jorden bara är till för att vara en kolkälla men är det verkligen så?
                    Har för mig att Barr förespråkar endast mulm i gruset. Torv (jord består mestandels av torv) borde kunna binda näring med sin CEC och släppa ut till rötter och därmed vara bra att ha i en lowtechbotten. Ska se om jag hittar mer info om det på barrreport.

                    Kanske är det så att lowtech faktiskt kräver rejält med ljus?
                    Ja, bikarbonatsanvändande är väldigt kostsamt. Kan mycket väl vara därför som det varit så dåligt klös i min klädkammarburk som du nämner, men däremot var det bra sprutt i burken jag hade i fönstret.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • The Life Aquatic
                      • March 2006
                      • 7

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Har för mig att Barr förespråkar endast mulm i gruset. Torv (jord består mestandels av torv) borde kunna binda näring med sin CEC och släppa ut till rötter och därmed vara bra att ha i en lowtechbotten. Ska se om jag hittar mer info om det på barrreport.
                      Om man kan köra med endast mulm i gruset då borde det gå att köra ett akvarium som har varit igång ett tag som en lowtech, alltså sluta med vattenbyte och doserar med pmdd när det behövs. Eller har jag helt fel?

                      Jag vet att det här har kommit upp i andra tråder men jag kommer inte ihåg om ni hade kommit fram till något svar. Har någon testat göra så?

                      Kommentar

                      • Stonefish
                        • February 2006
                        • 74

                        #12
                        Har en undran i detta ämne gällande co2 och bikarbonat.
                        När det handlar om low-tech här på forumet läser man ofta om bikarbonatanvändare, men man läser också att plantorna föredrar co2, som ett low-tech ska producera lite med jordbottnens hjälp, och stor fisklast mm, (om jag förstått det hela rätt) så meningen är väl att plantorna inte ska behöva ställa om sig till bikarbonatsanvändning utan hela tiden ha tillgång till co2 och då spelar väl inte bikarbonaten någon roll??
                        Annars så borde man ju ha god luftgenomströmmning i akvariet så där aldrig var någon co2 utan bara bikarbonat??
                        Är nyfiken på området då jag ska göra om mitt kar till et "riktigt" Low-tech och nybörjare som man är, ju mer man läser desto fler blir frågorna
                        MVH Anders

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Om man kan köra med endast mulm i gruset då borde det gå att köra ett akvarium som har varit igång ett tag som en lowtech, alltså sluta med vattenbyte och doserar med pmdd när det behövs. Eller har jag helt fel?
                          Exakt så har jag också tolkat Tom Barrs metod. Man tar ett inkört akvarium, slutar göra vattenbyten eller minskar frekvensen väldigt mycket och doserar max en fulldospuls i veckan.

                          PMDD-doseringen garanterar att bottnen inte lakas ur, samtidigt som all mineralisering/nitrifikation redan är på plats.

                          När det handlar om low-tech här på forumet läser man ofta om bikarbonatanvändare, men man läser också att plantorna föredrar co2, som ett low-tech ska producera lite med jordbottnens hjälp, och stor fisklast mm, (om jag förstått det hela rätt) så meningen är väl att plantorna inte ska behöva ställa om sig till bikarbonatsanvändning utan hela tiden ha tillgång till co2 och då spelar väl inte bikarbonaten någon roll??
                          Det ena utesluter inte det andra. Jämför med ammonium- och nitratupptag. Växter tar alltid in allt ammonium dom kan få men finns det väldigt gott om nitrat och dom skaffar "nitratenzymer" så har dom en betydligt fetare källa till kväve. Enzymerna underlättar dessutom upptaget så mycket att det nästan är lika lätt för dom att ta nitrat som ammonium.

                          Ammonium likt CO2 kan växterna suga upp direkt, medans det krävs ett större enzymmaskineri att anvnäda bikarbonat och nitrat.

                          Annars så borde man ju ha god luftgenomströmmning i akvariet så där aldrig var någon co2 utan bara bikarbonat??
                          Inte riktigt. Växterna snappar snabbt upp all CO2 och ammonium så dessa nivåer blir 0. Som du vet så finns det CO2 i luften, så extra genomluftning skulle i det läget faktiskt öka CO2-halten i vattnet.

                          Men jämför man en burk som har nästan helt stillastående+fet jordbotten och stor bakterieaktivitet med en burk som får kraftig cirkulation så tror jag man får mer av den förra.

                          Däremot skulle det vara intressant att jämföra en low-techare med låg cirkulation och fet CO2-producerande botten med en luft-mistad low-tech, men då trillar vi helt off topic 8)
                          Senast redigerad av defdac; 06 March 2006, 13:42.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • peber
                            • May 2003
                            • 141

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Exakt så har jag också tolkat Tom Barrs metod...
                            Var kan jag läsa mer om denna metod?

                            (edit: jag håller nämligen på med att köra igång mitt kar på detta sätt, det enda jag har gjort utöver är att trycka ner lerkulor i botten samt minskat filtreringen/cirkulationen för att inte tappa för mycket co2. Därför är jag nyfiken. Och ja, Dianas bok ligger på sängbordet. Om det går som jag tänkt blir det ett nytt kar enligt hennes metod till eller efter sommaren.)

                            /P
                            Senast redigerad av peber; 06 March 2006, 13:58.
                            85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                            http://hav.just.nu/
                            http://www.stortsett.se/

                            Kommentar

                            • me_trixie
                              • December 2004
                              • 350

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Exakt så har jag också tolkat Tom Barrs metod. Man tar ett inkört akvarium, slutar göra vattenbyten eller minskar frekvensen väldigt mycket och doserar max en fulldospuls i veckan.

                              PMDD-doseringen garanterar att bottnen inte lakas ur, samtidigt som all mineralisering/nitrifikation redan är på plats.
                              Ett sånt kar hade jag innan jag gav mig på low-tech-by-the-Diana-book. Inte för att jag visste att man kunde göra så utan för att jag inte visste bättre. Du kallade det för voodoo-kar, defdac . Det gick väl sådär men antagligen skötte jag det inte som ett riktigt low-tech utan tog impulser från alla håll och kanter. Vissa fiskar överlevde dock. Växterna gick ganska bra faktiskt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...