alger på växerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    alger på växerna

    Jag har fåt lie alger på växterna, undrar nu vad ja kan gra för att få bort dem och varför ja har fått dem, de är som små blå/svarta prickar på växterna.
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Om de små prickarna ser ut som små toffsar, så är det troligen toffsalger du har fått. Då sitter de främst på kanterna av bladen.

    Toffsalger uppkommer i regel i samband med CO2-svängningar.

    Tillför du CO2 på något vis, förutom genom vattenbyten?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Nepp

      Nej tillför inget Co2
      de är liksom inte som toffsar utan små pricar, kanske blir toffsar sen ja vet inte, hihi.

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Jag är inte riktigt säker på hur toffsalger ser ut innan de riktigt slagit ut, men _om_ det är toffsalger så beror det troligen på att du inte tillför någon CO2. Om man inte tillför CO2, får karet endast tillskott av detta vid vattenbyten --> ojämn nivå av CO2.

        Som sagt så vet jag inte om det är toffsalger, kanske någon annan som vet mer säkert.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          okej, men man ska alltså tillföra Co2 även om de inte är toffsalger alltså???
          Jag blir väldigt kondfunderad nu, ja gör viosst inget rätt med mitt akvariet, tur att ja hittade hit så tidigt. Så nu kanske ja kan få oring på akvariet i tid, innan de går åt skogen.

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Att tillföra CO2, och se till att hålla nivån någorlunda jämn, är aldrig fel. Det gynnar växter och missgynnar algerna. Däremot är det kanske bättre att låta bli om man inte kan hålla nivån stabil. Att tillföra CO2 lite då och då i ojämn takt är alltså inte att rekommendera.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              hur??

              Hur tillfär man co2 då och hur håller man nivån jämn

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                Det finns många trådar om just CO2 (koldioxid), så sök gärna på det, så hittar du väldigt mycket info.

                Det finns en del olika metoder för att tillföra CO2. Den vanligaste och troligen "bästa" är med hjälp av en CO2-tub med tillbehör, bl.a. en reaktor. Detta kostar en slant, men CO2-tillförseln kan bli perfekt, och precis som man vill ha det, särskilt om man även använder en kontroller.

                Vill man prova på CO2 på ett nästintill kostnadsfritt sett kan man använda sig av mäsk. Sök på "mäsk" för mer info. Denna metod kräver dock en del uppsikt och skötset för att fungera någorlunda.

                Det finns också andra metoder där man ex. utnyttjar elektrolysmetoden med kolplattor. Sök på carbo-plus på ex google.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av ribby_girl
                  Jag har fåt lie alger på växterna, undrar nu vad ja kan gra för att få bort dem och varför ja har fått dem, de är som små blå/svarta prickar på växterna.
                  vad är det för växter och är det på ovansidan och eller undersidan ?

                  tycker personligen inte det låter som toffsar.
                  är lite mer gråröda "håriga bollar"
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • cactus
                    • July 2005
                    • 278

                    #10
                    Det hade kanske varit lämpligt med en bild ribby_girl? Det är nog ganska svårt att av göra vilken alg det är annars.
                    Akvarium:

                    310 liter
                    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                    PMDD
                    CO2 med kontroller
                    Ytterfilter 1050l/h

                    Kommentar

                    • ribby_girl
                      • February 2005
                      • 378

                      #11
                      Ok ska försöka ta en bild idag, vet inte vilka växter det är, men det är på ovansidan av växterna.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.

                        Ribby: Co2 är för de som vill köra avancerade växtakvarie ochinte för den som vill ha snygga fiskar och ett par växter.

                        Algerna trivs när det är för mycket ljus, när man har för dåligt filter och när man byter för mycket vatten.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • ribby_girl
                          • February 2005
                          • 378

                          #13
                          Ok

                          Okej, tack så mycket, ledsen om ja frågar för mycket eller dumma frågor, ja är en uppenbar nybörjare, har haft akvarie innan men de har gåt åt pipsvängen helt, detta verkarsom de går bra, men sm sagt jahar inte haft det s länge ännu, men upperbargligen har ja för mycket alger för att ja byter vatten för ofta, byter ju var5- var 7 dag, men har nu lärt mig att ja ska byta minst var 14dag.
                          även byta filtret mindre sällan, bytter innan var7dag, mn ska ändra till var 30dag ungeär.
                          Låter de bra, haräven fått tips att minska på fodret.
                          Ger lite fling foder på morgon, en plupp (som mansätter på akvarieglaset) på eftermiddagen och en alg tablett på kvällen för malen, men vet itne om det ät növändigt.
                          Har 5gppy
                          7 svärdbärare
                          8 neontetror
                          3praktboior
                          1mal
                          Är de för mycket mat tro ??

                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.

                          Ribby: Co2 är för de som vill köra avancerade växtakvarie ochinte för den som vill ha snygga fiskar och ett par växter.

                          Algerna trivs när det är för mycket ljus, när man har för dåligt filter och när man byter för mycket vatten.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.
                            Det var kanske lite klumpigt av mig att föreslå CO2. Precis som tropfrog säger så är CO2 endast för dem som vill engagera sig väldigt mycket och få ett riktigtr fint växtkar med kanske svårare växter.

                            Tips kan vara att titta medan fiskarna äter och se om de äter upp all mat. Eftersom du antaligen inte använder någon växtnäring så kan det vara bra att mata lite extra.

                            För att bibehålla viktiga bakterier i ditt filter bör du rengöra det/ byta det så sällan som möjligt. När du väl rengör det, så skölj i svalt vatten.
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av ribby_girl
                              Okej, tack så mycket, ledsen om ja frågar för mycket eller dumma frågor, ja är en uppenbar nybörjare, har haft akvarie innan men de har gåt åt pipsvängen helt, detta verkarsom de går bra, men sm sagt jahar inte haft det s länge ännu
                              Det är inga dumma frågor! Det är ju bra att du frågar. Så fråga på bara

                              Ursprungligen postat av ribby_girl
                              men upperbargligen har ja för mycket alger för att ja byter vatten för ofta, byter ju var5- var 7 dag, men har nu lärt mig att ja ska byta minst var 14dag.
                              Det är vanligt med vissa alger i nystartade akvarier. Det är just nystartade akvarier som det brukar vara mest problem med. Men man kan få alger av för mycket ljus, för mcyket eller för lite av vissa näringsämnen, förändringar (t ex stora vattenbyten sällan). Jag har själv problem med trådalger vilket jag upptäckt beror på för höga fosfathalter (som jag fått genom att använda en dålig produkt).

                              Ursprungligen postat av ribby_girl
                              även byta filtret mindre sällan, bytter innan var7dag, mn ska ändra till var 30dag ungeär.
                              Det är inte säkert att du behöver rengöra filtret äns var 30:e dag. Vänta med det tills du märker att vattengenomströmningen börjar avta. Vad har du för filter? Innerfilter eller ytterfilter?

                              Ursprungligen postat av ribby_girl
                              Låter de bra, haräven fått tips att minska på fodret.
                              Ger lite fling foder på morgon, en plupp (som mansätter på akvarieglaset) på eftermiddagen och en alg tablett på kvällen för malen, men vet itne om det ät növändigt.
                              Har 5gppy
                              7 svärdbärare
                              8 neontetror
                              3praktboior
                              1mal
                              Är de för mycket mat tro ??
                              Mata så mycket som fiskarna klarar av att äta upp på bara ett par tre minuter. Jag tycker det är bra att mata ett par gånger om dagen, men inte för mycket åt gången.

                              Vad är det för mal du har och hur stor är h*n? Jag har en ancistrus som är ca 8 cm lång nu och vissa kväller får han en hel tablett, andra en halv och ungefär en kväll i veckan får han ingen. Tror att mattillgången varierar även i naturen. Hur gör ni andra?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...