alger på växerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    #16
    Hihi

    tack för att ni är så snälla här.

    det är ett innerfilter fluval 4plus.

    Malen vette 17 vad de är de är nån slags sån där anicactus ekller vad de hetter, hehe.
    den är väl ca 5-6-7cm
    men botiorna och de andra fiskarna äter av den tabletten också.
    inte guppysarna och neontetrorna men svärdbärana och botiorna är också galna i dem.

    Sen en sån där tablett som sitter på ytan är de upp, vet dock inte hur lång tid de tar, ska kolla idag.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av ribby_girl
      tack för att ni är så snälla här.

      det är ett innerfilter fluval 4plus.
      Ok, innerfilter får man göra rent lite oftare än ytterfilter, men jag tror inte att du behöver göra det så ofta som var 30:e dag. Mitt ytterfilter har jag inte ens behövt rengöra var 6:e månad.

      Ursprungligen postat av ribby_girl
      Malen vette 17 vad de är de är nån slags sån där anicactus ekller vad de hetter, hehe.
      den är väl ca 5-6-7cm
      men botiorna och de andra fiskarna äter av den tabletten också.
      inte guppysarna och neontetrorna men svärdbärana och botiorna är också galna i dem.

      Sen en sån där tablett som sitter på ytan är de upp, vet dock inte hur lång tid de tar, ska kolla idag.
      Kan det vara en sån? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

      Om de andra fiskarna också äter av tabletten så kan du iaf dela upp den i 2 olika bitar så malen kanske kan få ha en del för sig själv. Vad gäller tabletter så kan fiskarna behöva lite mer tid på sig än ett par minuter för att äta upp dem. Det är ok. Men det får inte bli så att det ligger mat kvar och blir dålig när fiskarna har ätit färdigt.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ribby_girl
        • February 2005
        • 378

        #18
        Nepp de blir inget över efter mina glupska fiskar, Haha

        Ja malen ser lite ut så där fast inte sånna där taggar i ansiktet och inte så mycket prickar i ansiktet. vet inte men de kanske finns olika varianter.
        den kostade typ 75kronor i djuraffären fanns de som kostade upp åt 300 fast lika storlek, Vet inte om de har nån betydelse men.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Nepp de blir inget över efter mina glupska fiskar, Haha
          Då matar du inte för mycket. Fast i fall akvariet är nystartat bör du ändå minska på matningarna under de första veckorna. Mata kanske bara en gång om dagen. Sen när filtret är välinkört kan du öka igen.

          Ursprungligen postat av ribby_girl
          Ja malen ser lite ut så där fast inte sånna där taggar i ansiktet och inte så mycket prickar i ansiktet. vet inte men de kanske finns olika varianter.
          den kostade typ 75kronor i djuraffären fanns de som kostade upp åt 300 fast lika storlek, Vet inte om de har nån betydelse men.
          Det är bara sexmogna ancistrushanar som utvecklar "skägg". Honorna kan få lite på läpparna, men inte uppe på huvudet som hanarna. För 75 kr borde det vara en ancistrus. Hoppas det inte är en gibbiceps iaf, för de blir hela 50 cm långa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jeppemannen
            • February 2006
            • 11

            #20
            oj oj ... många bra tips. Jag har samma (nybörjar) problem som du Ribby_girl.
            Tofsalger på växterna, tråkigt när mitt akvarium är fint på alla andra "håll".

            Jag bytar vatten 1 gång i veckan. ca 30 %. Kanske är för mycket? Har ett 170 Liters akvarium. skall köpa siamesisk algätare snart. botar dock ej problemet.
            läste att filtret skall rengöras bara, ej bytas för ofta. Jag har ju bytt mitt varje gång jag byter vatten typ. då är filtret (det vita) hel "sörjit". Normalt att det fångar upp så möö skit?

            Hur är ditt akvarium placerat Ribby_girl? Ljust? hall, källare? Mitt står relativt ljust. Men har sänkt lystiden till endast 5 timmar. testar mig fram.

            /simma lugnt
            ______________________________________________
            ...å glöm inte att det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

            /Jesper Johansson

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av jeppemannen
              Jag bytar vatten 1 gång i veckan. ca 30 %. Kanske är för mycket? Har ett 170 Liters akvarium.
              Du kan testa gå ner till 20% istället.

              Ursprungligen postat av jeppemannen
              läste att filtret skall rengöras bara, ej bytas för ofta. Jag har ju bytt mitt varje gång jag byter vatten typ.
              Aj aj! Det är det värsta du kan göra. Då får inte bakterierna en chans att etablera sig i filtret och risken för en dödsgiftig ammoniak/nitritspik är mycket stor. Om jag vor du skulle jag tillsätta bakteriekultur under några veckor för säkerhets skull. Gärna Denitrol.

              Ursprungligen postat av jeppemannen
              då är filtret (det vita) hel "sörjit". Normalt att det fångar upp så möö skit?
              Det är normalt att det är mycket skit i filtret. Det är ju nyttig skit Så länge vattengenomströmningen inte börjar avta ska du som sagt låta filtret vara.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • jeppemannen
                • February 2006
                • 11

                #22
                okej. denitrol ... köps i akvariebutik?! hur funkar det. Krångligt? som sagt än så länge verkar fiskarna må prima. Så även toffsalgerna ..hmm usch.
                mer tips om skötsel mot toffsalger? Givetvis på amatör "språk"..

                /jeppe
                ______________________________________________
                ...å glöm inte att det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

                /Jesper Johansson

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av jeppemannen
                  okej. denitrol ... köps i akvariebutik?! hur funkar det. Krångligt? som sagt än så länge verkar fiskarna må prima. Så även toffsalgerna ..hmm usch.
                  mer tips om skötsel mot toffsalger? Givetvis på amatör "språk"..

                  /jeppe
                  Denitrol är bakteriekultur av märket JBL. Den finns att köpa i vissa akvariebutiker. Inte alls krångligt. Det är en vätska som man doserar beroende på akvarievolymen.

                  I en annan tråd här på zoopet kom vi fram till att just Denitrol var en av de effektivaste bakteriekulturer på marknaden. Men skulle du inte hitta nån butik som säljer JBL:s produkter så finns det andra märken. Nutrafin's bakteriekultur Cycle t ex.

                  Tofsalger verkar gynnas av förändringar i vattnets kemi. Därför är det bättre med mindre regelbundna vattenbyten än stora vattenbyten mer sällan.

                  Lycka till!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • ribby_girl
                    • February 2005
                    • 378

                    #24
                    ok nej denna mal blir bara ca 30 i erikigt stora akvarier.

                    1gång i veckan är mycket har ja härt, speciellt i böärjan, vad ja fattat de som men är inte helt säker. Och de e inte bra att byta vatten samtidigt som man gör rent filtret, men som sagt ja e också nybörjare och vet inte om ja kanske fått de om bakfoten så ja ska inte sä'ga säkert,

                    Mitt akvariet står mitt emot ett fönstewr nästan ungefär 2-3 meter i från, ljus tiden är väl ganska mycket, ska börja sänka nu, tänder klockan 6 på morgonen och släcker vid 9-10 på kvällen så de e väl 15 timmar ungefär inte så bra kanske, i alla fall minska till 10 timmar.
                    fast sen är de ju mörkt i rummet tills de blir ljust ute, s¨ja vet inte, de är i mitt sov rum så de e ju normalt ljus i rum,met.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av ribby_girl
                      ok nej denna mal blir bara ca 30 i erikigt stora akvarier.
                      30 cm? Låter mycket! Ancistrusar brukar inte bli större än 13 cm. Om en fisk inte kan utvecklas normalt så är akvariet för litet för den och inget att rekommendera.

                      Ursprungligen postat av ribby_girl
                      1gång i veckan är mycket har ja härt, speciellt i böärjan, vad ja fattat de som men är inte helt säker. Och de e inte bra att byta vatten samtidigt som man gör rent filtret, men som sagt ja e också nybörjare och vet inte om ja kanske fått de om bakfoten så ja ska inte sä'ga säkert,
                      Man ska inte byta för mycket vatten, men man ska även undvika förändringar i vattenvärden. Därför menar jag är att det är bättre att byta t ex 10% i veckan än 20% varannan vecka. I längden blir det alltså samma mängd vatten, men 20% varannan vecka innebär större variationer än 10% i veckan. Och alger gillar ju variationer. Stabilitet är det man ska sträva efter för både fiskarnas och växternas skull. Det kan hända att du inte behöver byta vatten varje vecka. Fast du har ju en del fiskar och inte så mycket växter och därför tror jag att det kan vara bra att du gör det.

                      Ursprungligen postat av ribby_girl
                      Mitt akvariet står mitt emot ett fönstewr nästan ungefär 2-3 meter i från, ljus tiden är väl ganska mycket, ska börja sänka nu, tänder klockan 6 på morgonen och släcker vid 9-10 på kvällen så de e väl 15 timmar ungefär inte så bra kanske, i alla fall minska till 10 timmar.
                      fast sen är de ju mörkt i rummet tills de blir ljust ute, s¨ja vet inte, de är i mitt sov rum så de e ju normalt ljus i rum,met.
                      Belysningen ska inte vara tänd längre än 12 timmar per dygn. Nu i början är 10 timmar bra. Sen kan du öka successivt.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • ribby_girl
                        • February 2005
                        • 378

                        #26
                        Va bra, då har ja lärt mig en del i dag med.

                        Ja tänder när ja går till bussen på morgonen då (vid kvart i sju) brukar tända vid 6, men ändrar till kvart i 7 istället.
                        och Släcker när ja kommer hem vid 17.00
                        istället för när ja brukar gå och lägga mig 22.00

                        tror du de blir bra.
                        Ge dem mat precis innan ja släcker är de bra ???
                        Kan ju ge fling, eller sån där glas plupp på morgonen annars och en alg tablett innan ja släcker.
                        Ellre ska ja vänta med att ge alg tabletteen typ när ja går och lägga mig.

                        Ursprungligen postat av batski
                        30 cm? Låter mycket! Ancistrusar brukar inte bli större än 13 cm. Om en fisk inte kan utvecklas normalt så är akvariet för litet för den och inget att rekommendera.



                        Man ska inte byta för mycket vatten, men man ska även undvika förändringar i vattenvärden. Därför menar jag är att det är bättre att byta t ex 10% i veckan än 20% varannan vecka. I längden blir det alltså samma mängd vatten, men 20% varannan vecka innebär större variationer än 10% i veckan. Och alger gillar ju variationer. Stabilitet är det man ska sträva efter för både fiskarnas och växternas skull. Det kan hända att du inte behöver byta vatten varje vecka. Fast du har ju en del fiskar och inte så mycket växter och därför tror jag att det kan vara bra att du gör det.



                        Belysningen ska inte vara tänd längre än 12 timmar per dygn. Nu i början är 10 timmar bra. Sen kan du öka successivt.

                        Kommentar

                        • Roulie
                          • January 2006
                          • 152

                          #27
                          Jag rekomenderar att du skaffar en timer till belysningen.
                          En enkel variant är inte dyr alls.
                          Om du har en sån så kan du istället låta belysningen tändas vid typ 10 på förmiddagen och sedan släckas runt 21 på kvällen helt automatiskt.

                          Detta ger (förutom lika lång belysning varje dag) dej ju lite tid att beundra ditt kar med ljuset tänt.
                          720 l - Sällskapsakvarium
                          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                          Kommentar

                          • ribby_girl
                            • February 2005
                            • 378

                            #28
                            De e sant, var kan man köpa en sådan ???
                            Och vad Kostar dom ungefär.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              clasohlson siba willys you name it men undvik biltemas dom går i sin egna lilla värld.

                              den ja har kosta 70kr och är digital och är i mitt tycke suverän och helt tyst.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • ribby_girl
                                • February 2005
                                • 378

                                #30
                                men va bra 70:- är ju ingeting mot va ja lagt ut på för att bli av med algerna så kanske ska testa detta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...