Mitt nya desktop-low-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Det märks att det här är ett forum där folk generellt är mer intresserade av kritter än växter 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag tar det som att aquascapet inte var en höjdare om allt fokus la sig på räkorna vilket är trist. Ahwell. Vad är väl en bal på slottet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #18
        Jo, det var ju rriktigt snyggt, det var det verkligen.
        Hade det inte varit bättre att köra utan djur, eftersom de ändå inte fyller någon funktion som gödare? eller har du dom för att dom ska käka alger?
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Det är dels för algerna och dels för att det ska vara lite liv och rörelse.

          Jag har haft C. japonica-rymningar i alla burkar jag testat dom i så visst är det ett problem. I en annan lowtechare jag hade i fönstret så stoppade jag t om i stora skumplastkuddar i mathålen för att slippa det.

          Dom är ju inte direkt spektakulära kritter heller, så om/när jag tar burken till jobbet måste det ju vara körsbärsräkor såklart =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            finns ju andra dvärgräkor än just körsbär du kanske kan köra med också.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Ja visst är det kul att diskutera räkor?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                För att återgå till ämnet
                Luftpump endast för cirkulation?
                Någon annan orsak än att förhindra lukt?

                Trevlig layout tycker jag. Alltid snyggt med rötter som sticker upp.

                Kanske dags för en annan att gå ner i storlek så man kan få till en bra layout men kanske inte 100ggr mindre
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Japp bara för att få lite cirkulation, förhindra ytbildning, skapa vågrörelser som dansar på bordet och lufta ur CO2 eftersom jag hade tänkt fokusera helt på bikarbonat.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    F*n nu blev man ju sugen på att åka hem och leta i "blomskåpet".
                    Synd bara att jag har så många idéer just nu att ingen kommer att bli av känns det som.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Hawkmoon
                      • February 2005
                      • 268

                      #25
                      Trevlig layout, jag kör oxå med ett desktop nano kar på jobbet, volym 3,5L och 20w halogen, ersätter bara vatten som dunstar och 0,5ML PMDD i gång i veckan enligt sedvanlig stamlösning.

                      Jag har ett Red Sea nano filter hängande på utsidan som bidrar med ett trevlig vattenfall och rörelse bland växterna.

                      Måste ta mig en fundrare på rötterna jag har, snyggt när dom sticker upp ur vattnet och även växter som sträcker sig över ytan, hoppas på att Anubisen kan skicka ut några långa blommor, fast dom torkar väl när dom bryter igenom ytan.

                      En nackdel är att man kommer på sig själv när man sitter och stirrar in i burken och jobbet blir lidande ;o)
                      190L Trigon SA Powered by Co2
                      112L Snäcklekare
                      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #26
                        Ursprungligen postat av heeke
                        F*n nu blev man ju sugen på att åka hem och leta i "blomskåpet".
                        Synd bara att jag har så många idéer just nu att ingen kommer att bli av känns det som.
                        Ja, dessa inspirationstrådar är ju förödande för schemaläggningen kvällstid...
                        Jag blev också sugen men måste mecka ihop en äggkläckningsmaskin till mina vaktlar först...öhhh...och sen....och sen...
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #27
                          Kanonfint , nu blev jag oxå sugen på att fixa ett minimini. Har en liknande "glasburk" hemma men den är dessvärre röd, så det är nog ingen höjdare, fast tanken har funnits där.
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Jag tar det som att aquascapet inte var en höjdare om allt fokus la sig på räkorna vilket är trist. Ahwell. Vad är väl en bal på slottet.
                            Hmm... jag blev faktist lite besviken. Visst är burken snygg men förväntningar styr och mina förväntningar är rätt så höga när det handlar om aquascape från dig. Öppna kar blir nästan alltid fina speciellt om man går ovanpå vattenlinje med inredningen. Det ger liksom en yttligare dimension. Lite flyttväxter som man kan njuta av etc.

                            Personligen tycker jag inte om gruset då det känns så plottrig och drar för mycket uppmärksamthet på sig. Mer enfärgad variant tycker jag skulle bjuder på bättre kontrast till mörka växt/rotkombinationen. Även de "dekorationsstenar" skulle jag inte använder. De känns alldeles för konstgjord och onaturliga slippade.

                            Ursprungligen postat av defdac
                            ... Jag kallar allt low-tech som inte får vattenbyten och inte kör CO2.
                            Inga vattenbyten i dryg 4 liters. Som räkfantast blir jag minst lika illa berörd som du när du får syn på ett dålig-sköt-svensson 60liters kar med slott (respektiv dykare) och päronhaj-sljöjstjärtkombination.

                            Mina förbättringsförslag:
                            1. Ta bort alla räkor och släpp in några antensniglar (Clithon corona) istället. Om du vill ha djur i "karet". Jättefina sniglar som INTE ta över eftersom de behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. De städar glasrutan och botten.
                            2. Byt ut gruset mot något mer enfärgad grus/sand. Enfärgad bottenmaterial bjuder på bättre kontrast.
                            3. Höjer vattenlinje upp till kanten (utan räkor/fisk är det nog ingen problem, fast jag vet inte om sniglar rymmer då). Karet upplevs då mindre som en burk och mer som en "bit" vatten (svårt att förklara på svenska men du kanske fattar vad jag menar ändå).
                            4. Plocka in en annan växtsort som gör att det känns mer vattenmiljö och inte som "drunkna" vanliga växter. Det är altså bladformen jag hänger mig upp på. Gärna någon slags mossa och eventuellt någon flyttväxt.
                            5. Ifall klistringen av lampan inte håller. Höj karet på en liten sockel och göm original lampfoten under den om lampan är tillräkligt höjd.

                            Annars var det fint

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Dekorationsstenarna var väldigt snygga faktiskt, inte slipade som du säger utan som naturlig flodsten som jag sneglat på sedan Norbert använt dom så skickligt i sina scapes:




                              Det är en skön kontrast mot de extremt plottriga Amanostenarna som alla vill köra numera 8)

                              Gruset är vanlig Engelsk sjösten som var det enda som fanns i 2-3 mm:s-storlek som jag ville ha. Färgen harmoniserar dock perfekt till det mörkgröna och och roten så det blev en ovanligt lyckad kombination, speciellt med att gruset är lite rundare precis som stenarna.

                              Mossa och enfärgad sand är dock något som förmodligen kommer. Hade först tänkt lägga svart sand ovanpå gruset men efter att jag lagt allt på plats så harmoniserade färgerna alldeles för bra och det ljusa gruset lyser upp skönare än trist svart sand.

                              Jag letade även efter en rund skärbräda att ha som sockel, då hade det verkligen blivit en poor-mans-tropica-cylinder 8)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                #30
                                Eeek - vilka snygga kar! Usch! Själv känner jag mig som en enuck när det gäller aquascapes: Jag vet "hur det funkar" (skall ser ut) men jag "kan" inte fixa det själv.

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Mossa och enfärgad sand är dock något som förmodligen kommer. Hade först tänkt lägga svart sand ovanpå gruset men efter att jag lagt allt på plats så harmoniserade färgerna alldeles för bra och det ljusa gruset lyser upp skönare än trist svart sand.
                                Jag har inte sett ditt nanokar IRL och bedömer bara efter de bilder. Så färgupplevelse är säkert så som du beskriver (tjusningen med Engelsk sjösten har dock aldrig fattad - har du provat aquaclay?). Anyway. Bara du tar ut stackars räkorna för då kan du också passar på att fylla på vattnet enda upp till kanten.

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Jag letade även efter en rund skärbräda att ha som sockel, då hade det verkligen blivit en poor-mans-tropica-cylinder 8)
                                Jag kan rekommendera dig att ta en bit TJOCKT liggunderlägg (gärna antrazit). Billigt och enkelt att skära i. Vasen kommer inte går sönder/spricker om liggunderlägget blir lite mindre än själva bottenyta så att "karet" sväver över bordet. Dessutom finns det kanske en chans att gömma ursprungliga lampfoten.

                                Visst är det så att: Skulle Tropica bara sänker priset på sin fina Aquacube (omkring 2.700 sek) till en femtedel så skulle de säljer massvis. Jag skulle iallafall köper minst två sådana.

                                Sedan får de gärna vara liiiite större så att de kommer upp i 12-16liters volym istället för 8liter Aquacube. Bordsyta blir inte så mycket större men då kan man iallafall ha några räkor i det.

                                Hejhopp. Ralp

                                p.s.: Finns det någon som vet vad man kan köper sådana helglasvas som bifogad bild (får ta mig i krage och ta aktuellt photo)? Måtten typ: 24*24*30 = omkring 16liter så skicka gärna ett pm.
                                Bifogade filer
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...