Skillnad Hornsärv och Cabomba?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Skillnad Hornsärv och Cabomba?

    Jag har haft Cabomba sedan jag startade mitt sällskapsakvarie. Har även haft det i yngelkaret.

    Först var den jättefin, växte väldigt så jag klippte och satte hela tiden. Grön och fin.

    Men sedan... Då blev den brun och verkade ruttna bort! Förstår inte varför, tycker förutsättningarna var samma hela tiden...

    Eftersom jag har en del alger i sällskapsakvariet och kakaduakaret så vill jag ha någon snabbväxande växt som konkurrerar ut algerna.

    Vad är det för skillnad egentligen på Cabomba och Hornsärv? Och vattenpest. Varför väljer ni Cabomba om den är svårare än Hornsärv? Dom ser ju rätt lika ut och båda måste väl vara bra för yngel att gömma sig i?

    Jag har aldrig haft vare sig Hornsärv eller vattenpest men funderar nu på att skaffa det.

    Kan någon tala om fördelar och nackdelar med dom tre växterna?
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Hej
    Kan inte svar på dina frågor men kan ge ett tips.
    Jag hade också Cabomba tidigare och den växte sådär, så småningom la den av helt.
    Nu har jag Limnophila sessiliflora, väldigt lik Caboma, den är fin och växer jättebra. Fiskarna gillar att nafsa på den och gömma sej i snåret som den bildar.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Vad är det för skillnad egentligen på Cabomba och Hornsärv? Och vattenpest. Varför väljer ni Cabomba om den är svårare än Hornsärv? Dom ser ju rätt lika ut och båda måste väl vara bra för yngel att gömma sig i?
      Själv tycker jag att cabomba är betydligt snyggare än hornsärv. Tycker även att den är något tätare och därför kan den vara ett något tryggare gömställe för ynglen.

      Måste även säga att jag testade hornsärv en gång när akvariet svar nystartat. Efter bara några dagar hade den fullständigt kollapsat. Alla andra växter mådde bra. Vet inte varför. Den brukar funka bra hos alla andra jag pratat med...

      Vattenpest tycker jag är en väldigt ful växt, men smaken är ju som baken. Den ser inte alls ut att vara lika bra som vare sig cabomba eller hornsärv som skydd för ynglen.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Linnet_90
        • March 2003
        • 126

        #4
        vattenpest kan bli jättefin om man har tur.. om man har otur blir den inte lika fin... eller lika tät.
        Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Jag bara älskar hornsärv. Växer som tusan, vacker och håller sig i fint skick hela tiden. Men, det är en del rensande.....
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Hej
            Kan inte svar på dina frågor men kan ge ett tips.
            Jag hade också Cabomba tidigare och den växte sådär, så småningom la den av helt.
            Nu har jag Limnophila sessiliflora, väldigt lik Caboma, den är fin och växer jättebra. Fiskarna gillar att nafsa på den och gömma sej i snåret som den bildar.
            Tack för tipset! Var in och tittade på den och den ser ju jättefin ut. Bara man kan få den att växa... Bilderna i artregistret är förståss hur den ser ut "i de bästa av världar"!

            Jag ska ju åka och hämta min nya kakadua-hona på onsdag och då tänkte jag köpa några nya växter som kan få övertaget över algerna och som gömställe för nya honan, om hannen är för efterhängsen!

            Kan ju köpa både Limnophila, hornsärv och vattenpest och testa. Det stod inget om Limnophila att den är bra mot alger.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Axeru
              • January 2006
              • 105

              #7
              Limnophilian är den vackraste av alla växter, mycket snyggare än cabomban och dessutom med mindre krav på ljus. Kolla på min zoon, lade upp två nya bilder idag på limnophilian: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...258&gid=601558

              Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av Axeru
                Limnophilian är den vackraste av alla växter, mycket snyggare än cabomban och dessutom med mindre krav på ljus. Kolla på min zoon, lade upp två nya bilder idag på limnophilian: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...258&gid=601558

                Dom var ju jättefina!

                Men "bubblar"... då kör du med pmdd och co2 och allt vad det heter för konstigt...

                Kan en vanlig enkel akvarist också få så fina växter???
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Axeru
                  • January 2006
                  • 105

                  #9
                  Kör med både pmdd och Co2, men alla kan få fina växter, vad har du för ljus och göning? Min växer som attan, har haft cabomba innan, men jag tyckte den växte lite för bra, Lånade denna hos min akvarieaffär och satte ner, började diret att växa.

                  Gör ett försök, köp en och se om det fungerar
                  Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Ursprungligen postat av Axeru
                    Kör med både pmdd och Co2, men alla kan få fina växter, vad har du för ljus och göning? Min växer som attan, har haft cabomba innan, men jag tyckte den växte lite för bra, Lånade denna hos min akvarieaffär och satte ner, började diret att växa.

                    Gör ett försök, köp en och se om det fungerar
                    Eh... hm... Jag har två 25w lågenergilampor och ingen gödning .

                    Jo, i sällskapsakvariet (som har alger) satte jag i TMD häromdagen...
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Axeru
                      • January 2006
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      Eh... hm... Jag har två 25w lågenergilampor och ingen gödning .

                      Jo, i sällskapsakvariet (som har alger) satte jag i TMD häromdagen...
                      Säger bara testa, det kommer fungera, men om du har alger så släng i lite vattenpest, den är bäst som "algborttagare". Göding är även viktig och Tropica MasterGrow är mycket bra.
                      Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Axeru
                        Säger bara testa, det kommer fungera, men om du har alger så släng i lite vattenpest, den är bäst som "algborttagare". Göding är även viktig och Tropica MasterGrow är mycket bra.
                        OK! Ska köpa alla tre sorterna och testa (om dom nu finns dit jag ska...), alltså Limnophila (Gälört), Hornsärv och vattenpest. Så får jag se hur dom funkar.

                        Jag tänkte fortsätta med TMG och se om det hjälper. Hade i halv dos nu första gången och sedan blir det fulldos. Funderar lite på pmdd men har fått för mig att det är för krångligt för mig...
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • Axeru
                          • January 2006
                          • 105

                          #13
                          Mycket roligt att höra, men pmdd är inte så krångligt som det låter, men TMG är nog om man inte vill klippa växter en gång i veckan....
                          Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av Axeru
                            Mycket roligt att höra, men pmdd är inte så krångligt som det låter, men TMG är nog om man inte vill klippa växter en gång i veckan....
                            Vilket jag INTE vill! Kan man bara fylla på med TMG varje vecka, utan vattenbyten? Vattenbyten triggar ju bara mina tofsalger efter vad jag förstått...

                            Ska köpa 2 st amanoräkor till sällskapskaret på onsdag, dom tar ju tofsalger, men bara nya, inte dom gamla.
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              min personliga erfarenhet är att när Hornsärv ruttnar då luktar det INTE mysigt...FYI.
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...