Vad är detta för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bohica
    • January 2006
    • 19

    Vad är detta för växt?

    Har en fråga angående växter, Vad heter växterna på den här bilden?



    Vill ha långa å tjocka växter som kan leva i samma temperatur /trivs i temp Som neontetror och guppy.

    Istället för BTN tänkte jag göra som på bilden nästan att täcka allt...

    Ska man ha sten ska man ha MASSA sten ska man ha fiskar ska man ha MASSA fiskar eller som jag tänkte, ska man ha Växter ska man ha MASSA växter hehe, har ett exakt som på bilden 240l rio och som ljus har jag 38v 6000 kelvin, vilket jag misstänker kan vara för ljust som kan ge mig alg problem? ska ha ett 30 tal guppy och neontetror (Mest tetror) Sen ett par "bra" alg ätare va nu bra är

    Tackar för svar


    /Mats Lundberg
    "Rio 240 under upp byggnad"
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är javaormbunke (Microsorum pteropus) som sitter på rötterna.
    Någon svärsplanta (Echinodorus ?) till vänster och ev. Vallisneria till höger (men tror igentligen inte det).
    Senast redigerad av heeke; 23 February 2006, 17:07.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Bohica
      • January 2006
      • 19

      #3
      Tror du det går att ha dom växterna med mitt ljus eller kommer det blir problem för det är så ljust? drar ju själv klart ner på ljus tiden 10 timmar eller 8 men endå, jag ville inte ha samma gula ljus som många sötvattens akvarium har utan valde ett mera klart "saltvattens" ljus... Men jag kanske får ha gult ljus för att slippa stark alg blomning?


      /Mats Lundberg
      "Rio 240 under upp byggnad"

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        38W till 240l el. ~0.16W/l, är knappast mycket ljus.
        Börjar man komma upp mot 0.5W/l kan det bli knivigare utan CO2.
        Ditt problem kommer snarare att vara att du har för lite ljus och får svårt med mer ljuskrävande växter.
        Just javaormbunken är dock en växt som inte har så högt ljus krav.
        För att slippa gult ljus så rekomenderar jag Philips Aquarell eller Sylvania Aquastar. Båda dom rören har ett mer vitt sken, färgtemperaturen är 10000K.
        Det kanske är något av dom rören du har?
        Annars gäller som alltid om man vill slippa alger och få fina växter att man göder på rätt sätt.
        Jag föreslår att du läser lite i forumet om TMG (Tropica master Grow) och PMDD
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #5
          Du menar att du har 2x38W eller, det är standard till den burken? Som heeke skriver är det absolut inte för mycket ljus.
          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            2*38W är inte heller så mycket till 240l.
            ~0.3W/l är rätt lagom om man inte ska börja med CO2, men ändå ha hyggligt med ljus.

            Är det inte så föresten att det "bara" är Philips aquarelle som har 38W på sina 120cm rör. De flesta brukar ju vara 36W i den längden.
            Hur som helst är Aquarelle ett bra växtrör.
            Senast redigerad av heeke; 23 February 2006, 21:01.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Bohica
              • January 2006
              • 19

              #7
              Jag har 2 st 38w sera daylight dom är på 6000 kelvin styck så det blir ju 12000 kelvin då eller hur? :S vet inte riktigt hur man räknar... ska försöka hitta någon stanns man beställer javaormbunke från så får jag helt enkelt testa mig fram... Ska jag starta med full växtlighet närings tillskott å algätare eller ska jag ta näringstillskott och 50% växter och algätare eller vilken balans är bäst?, ska låta det puttra *peppar peppar* kanske 14 dagar innan orginal fisken kommer i, har ni några gissningar på hur många neontetror det går på en javaormbunke? det är en stor växt och neontetror är ju rätt små?


              Tackar så jätte mycket på förhand

              /Mats Lundberg
              "Rio 240 under upp byggnad"

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                2 rör på 6000kelvin blir fortfarande bara 6000kelvin i ljusfärg
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  2*38W är inte heller så mycket till 240l.
                  ~0.3W/l är rätt lagom om man inte ska börja med CO2, men ändå ha hyggligt med ljus.

                  Är det inte så föresten att det "bara" är Philips aquarelle som har 38W på sina 120cm rör. De flesta brukar ju vara 36W i den längden.
                  Hur som helst är Aquarelle ett bra växtrör.
                  38w rör är 108cm långa (alla tillverkare som har denna längden på rör)

                  36w är 120cm (aquarell)
                  och 40w är oxå 120cm (hagenrör bla powerglow)
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  Arbetssätt...