Förbannade trådalger och cyano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j0han
    • April 2005
    • 48

    Förbannade trådalger och cyano!

    Usch så jävla trött man blir.

    Har varit på semester i 2 veckor och bror har tagit hand om huset..

    cyano i hela jävla karet och en jävla massa trådalger. Vad göra?

    mörkläggning tar väl inte trådalgerna eller?

    Usch, någon som har några råd att ge?
    Mvh,
    Johan
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    #2
    Trist som attan, hade samma problem, kom hem i måndags och mitt kar var inte direkt fullt med alger, med det var en hel del.

    Är inte mörkläggning en av de enda metoder som fungerar mot cyano, kanske ska testa det
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Mörkläggning funkar, men det ska var totalmörkt. Inte en gnutta ljus får komma in i karet. Tetramedica Fungistop och Tetramedica General Tonic går också bra, men det är bara en lösning på problemet, inte orsaken.

      Efter mörkläggning eller Tetras mediciner bör man hålla upp nitratnivåerna i karet, annars kommer Cyano tillbaka..
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • j0han
        • April 2005
        • 48

        #4
        Jao, vet att jag får bort cyanon den vägen, men det tar väl inte trådisarna?
        Mvh,
        Johan

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Trådar och Cyano låter som du bara kör med TMG. Har du KNO3? Hur mycket doserar du av det isåfall?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • j0han
            • April 2005
            • 48

            #6
            Jag kör PMDD, doserar enligt beskrivningen..
            Mvh,
            Johan

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Trådar och Cyano låter som du bara kör med TMG. Har du KNO3? Hur mycket doserar du av det isåfall?
              Vaddå, får man Cyano och trådalger av TMG? Varför då och törs man inte fortsätta använda det?

              / Maria

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja indirekt iom att växterna börjar käka kopiösa mängder kväve när man börjar använda TMG, speciellt i kombination med CO2. Akvariet rusar in i kvävebristväggen, växterna stannar i växten och speciellt Cyano klarar kvävebegränsade miljöer. Trådalger liknar växter ganska mycket men är inte lika beroende av makroämnen (klarar lägre makronivåer), så dom diggar TMG enormt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ja indirekt iom att växterna börjar käka kopiösa mängder kväve när man börjar använda TMG, speciellt i kombination med CO2. Akvariet rusar in i kvävebristväggen, växterna stannar i växten och speciellt Cyano klarar kvävebegränsade miljöer. Trådalger liknar växter ganska mycket men är inte lika beroende av makroämnen (klarar lägre makronivåer), så dom diggar TMG enormt.
                  Aj då! Men hur ska man göra då för att det ska bli bra? TMG i kombination med något annat eller PMDD enligt alla konstens regler eller vad? Hur ser Cyano ut? Jag har en hinna som inte borde vara där (övermatar inte), ser ut som vanlig proteinhinna.... det kan väl inte var cyano eller? Blev lite orolig nu.....

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Cyano-plågan!

                    Ursprungligen postat av Björken
                    Vaddå, får man Cyano och trådalger av TMG? Varför då och törs man inte fortsätta använda det?
                    Det verkar konstigt när TMG kommer från en akvarieväxtodlare, men det är hela tiden balansen mellan kväve, fosfater, microämnen, belysning, växtbestånd, filter och fiskbesättning som ska stämma för att lyckas. Det är inte lätt, ibland har man tur och sedan kan problemen komma ett efter ett. Jag har själv cyanoproblem för tillfället (precis när allt såg så förbaskat bra ut), och provat minska på fosfaterna samtidigt som jag plockat och vispat runt bland det blågröna slemmet, bytt vatten och sugit bort allt man kan se för ögat och ändå bara kommer det mer och mer. Klart att man blir knäckt! Nu har jag köpt tetra fungistop(för jag har inga räkor) och det dödar den förbaskade cyanobakterien, men frågan kvarstår: Var finns källan till detta blågröna Hel-te? Den måste hittas, annars kommer de tillbaks som ett brev på posten. Jag har läst alla cyanoproblemen här på forumet, men blir inte riktigt klok på detta mer än de olika ämnenas balans. Tydligen kan det vara så känsligt som att byta filtervadd till en annan sort som innehåller mer fosfater än den som man har kört med tidigare och då får en annan balans mellan kväve och fosfat, fast den sköljes under rinnande ljummet vatten innan den läggs i. Det finns alltså massor med orsaker till detta BLÅGRÖNA PROBLEM !
                    HQI

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Men hur ser det ut? Sådär grönt och slemmigt som vid en vanlig algblomning i våra sjöar eller?

                      Kommentar

                      • HQI
                        • November 2004
                        • 207

                        #12
                        Nitratnivå?

                        Ursprungligen postat av M.W
                        Mörkläggning funkar, men det ska var totalmörkt. Inte en gnutta ljus får komma in i karet. Tetramedica Fungistop och Tetramedica General Tonic går också bra, men det är bara en lösning på problemet, inte orsaken.

                        Efter mörkläggning eller Tetras mediciner bör man hålla upp nitratnivåerna i karet, annars kommer Cyano tillbaka..
                        Hur håller man nitratnivåerna uppe efter medicineringen?
                        HQI

                        Kommentar

                        • ernie
                          • October 2004
                          • 29

                          #13
                          Undrar bara hur länge en såndär mörkläggning ska vara?

                          Kommentar

                          • HQI
                            • November 2004
                            • 207

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björken
                            Men hur ser det ut? Sådär grönt och slemmigt som vid en vanlig algblomning i våra sjöar eller?
                            Kolla http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery
                            HQI

                            Kommentar

                            • HQI
                              • November 2004
                              • 207

                              #15
                              Ursprungligen postat av ernie
                              Undrar bara hur länge en såndär mörkläggning ska vara?
                              Den bör vara i minst 3 dygn, och då får du linda in akvariet i svarta sopsäckar, helst dubbla. Det får alltså inte komma in något tillstymmelse till ljus!
                              HQI

                              Kommentar

                              Arbetssätt...