Förbannade trådalger och cyano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #16
    Ursprungligen postat av HQI
    Hittade inget där. Men jag är mest bara intresserad av att veta om min hinna kan vara cyano..... Den är vitaktig, inte blågrön alls. Kan det ändå vara cyano?

    Kommentar

    • HQI
      • November 2004
      • 207

      #17
      Nej, det tror jag inte. Var har du den hinnan?
      HQI

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #18
        Ursprungligen postat av HQI
        Nej, det tror jag inte. Var har du den hinnan?
        På ytvattnet

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          kan det va proteinhinna ?
          kan komma från mat.

          eller oljehinna ?
          kan komma från olika stenar bl.a skiffer.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            HQI, Cyano kommer när kvävenivåerna blir för låga - t ex om du är duktig med vattenbyten, har en del växter och bara göder med TMG. Växterna käkar en ohygglig mängd nitrat per dag om dom trivs i övrigt. Kolla t ex hur mycket nitrat (KNO3) M.W. får dosera för att hålla sig undan Cyanon:


            Att minska fosfatet och öka nitratet kan vara effektivt till en början. När hårda prickalger börjar dyka upp på framrutan har man tagit fosfatbegränsningen för långt.

            Cyano diggar även all brun mulm så om man ökar nitrathalterna och suger upp så mycket mulm man kan inför varje vattenbyte brukar dom bli väldigt slöa.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • j0han
              • April 2005
              • 48

              #21
              "om du är duktig med vattenbyten" - Enligt www.pmdd.se ska man ju byta 50% i veckan , är det fel alltså? Suck..
              Mvh,
              Johan

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Kör du med CO2 är det helt rätt. Då brukar man behöva pytsa i flera fulldospulser i veckan och ett 50% vattenbyte "resettar" då eventuell uppbyggnad.

                Kör du utan CO2 och har lite CO2 i kranvattnet brukar 50% vb varje vecka innebära toffsalgsodling. Då är det betydligt smartare att gå över till low-tech-metoden och sluta göra vattenbyten, eller lufta ut CO2:n ur kranvattnet innan vattenbytet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Jag förstår inte varför inte alla har snäckor i sina akvarier? De hjälper ju mot påväxt. Kan det bero på att snäckorna klarar sig dåligt om kalciumhalten är låg? Men det finns snäckarter som klarar sig med lite kalk.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det är väl mest för att dom är äckliga och fula och ointressanta och de flesta ser dom som en pest i akvariet 8)

                    Nej skämtåsido. Jag skulle gärna testa lite snygga Nerite-snails vad dom nu heter på svenska:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      ! Och jag som tycker att de är söta, trevliga, nyttiga och bra på alla sätt. Om du kollar deras radula (tandtunga) med lupp kommer du nog inte att tycka att de är så ointessanta. Snacka om effektiv maskin!

                      Och Nerite var ju spektakulär! Inte riktigt lika grå som mina Bithynia och Gyraulus.



                      Kommentar

                      • jower
                        • December 2002
                        • 472

                        #26
                        finns en del inte så fula med...kolla på http://www.thesnailstore.com/
                        /Johan

                        Kommentar

                        • jower
                          • December 2002
                          • 472

                          #27
                          dom har en variant som jag inte vet vad den heter på zoomässan i kungsbacka, den e 1cm diameter, svart och har en massa långa taggar på skalet...ska tydligen vara kanon på alger i allmänhet.
                          /Johan

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Nu har jag och j0han snackat lite på ICQ:n. Det vankas Discus och trådalgerna är toffsalger (duktiga vattenbyten varje vecka = CO2 åt toffsarna och kvävebrist åt Cyanon). Discusarna innebär att det inte är aktuellt att sluta göra vattenbyten 8)

                            Jag rekommenderade därför ett 10% vb varje dag vilket skulle göra att toffsalgerna visserligen får lite CO2 varje dag men dom blri förmodligen inte så CO2-begränsade att dom slänger ut vilosporer. j0han hade även PMDD hemma så jag föreslog att han skulle dosera 2 tsk KNO3-lösning efter varje 10% vb vilket kommer göra att hela akvariet kommer svänga in på en latent lägsta nitratnivå på 10 ppm, vilket förmodligen inte Cyanon kommer digga i långa loppet - eller rättare sagt: behagligare alger än Cyano kommer ta dess plats.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • j0han
                              • April 2005
                              • 48

                              #29
                              Jag kan återkomma senare i denna tråd om hur jag fått bukt på skiten.. Stort tack till defdac!
                              Mvh,
                              Johan

                              Kommentar

                              • HQI
                                • November 2004
                                • 207

                                #30
                                Öka KNO3, minska KH2PO4???

                                Ursprungligen postat av defdac
                                HQI, Cyano kommer när kvävenivåerna blir för låga - t ex om du är duktig med vattenbyten, har en del växter och bara göder med TMG. Växterna käkar en ohygglig mängd nitrat per dag om dom trivs i övrigt. Kolla t ex hur mycket nitrat (KNO3) M.W. får dosera för att hålla sig undan Cyanon:


                                Att minska fosfatet och öka nitratet kan vara effektivt till en början. När hårda prickalger börjar dyka upp på framrutan har man tagit fosfatbegränsningen för långt.

                                Cyano diggar även all brun mulm så om man ökar nitrathalterna och suger upp så mycket mulm man kan inför varje vattenbyte brukar dom bli väldigt slöa.
                                Jag har kört helt enligt anvisningarna på PMDD, utan TMG och pH ligger på 6,5-6,8 som Co2:n får reglera. Har 3x18w aquastar m. reflektorer 11 tim/dygn i 110 liters burk. Vattenbyten på minst 50% per vecka. Då får man öka KNO3 och minska på KH2PO4, för att höja nitratnivåerna, menar du väl?
                                HQI

                                Kommentar

                                Arbetssätt...