Andmat - Ett terapiarbete

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Andmat - Ett terapiarbete

    Har jagat andmat halva dagen... Trodde inte det var så mycket... Suck. Det sätter sig ÖVERALLT! Pumpar! Bakbrund.

    Tips för att få bort dem:

    Detta fungerar:
    CD-skiva (dvd fungerar nog lika bra)
    Soppslev
    Sked
    Hand
    Hävert
    liten håv

    Detta fungerar inte:
    Handduk
    durkslag
    stor håv (stora hål i nätet)

    Tog mig 5 timmar idag. Att få bort allt. jag tror allt är borta nu.... Men å andra sidan har tagit bort mycket innan och det har alltid kommit tillbaka.

    Har ni inget vettigt för er på kvällarna. Köp lite andmat, och ni behöver aldrig ha ett sådant problem igen!
    Senast redigerad av Stew; 30 January 2006, 18:06.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det effektivaste: En grovdammsugare. Helt klart värt att köpa en sådan bara för att bli av med andmaten. Ännu enklare blir det om du dessutom har en askhink till den för den är lättare att tömma. Men försök inte med en vanlig dammsugare, det kommer lite vatten genom askhinken också!

    Så här gör man: Stäng alla pumpar medan du håller på. Gallra ut nästan alla andra flytväxter, några få kan du ha kvar, men ta ut dem ur akvariet och skölj dem. Sedan är det bara att dammsuga ytan. Tvätta av sladdar och slangar och håvar och underkanten av ovanlisten. Tar ca 10 mintuter per akvarium.

    Man brukar behöva upprepa 2-3 ggr i ett akvarium med en veckas mellanrum, det sitter alltid någon bit kvar någonstans.

    I ett av mina akvarium dök det plötsligt upp en "infektion" ett halvår senare, det visade sig komma från sladden till en värmare när jag monterade den djupare. Så även väl torkad andmat är smittsam.

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      andmat gillar inte om det är för mycket ytrörelse, så sätt utblås så dom rör mer på ytan så försvinner andmaten. funkade iaf för mig.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Stew
        Har ni inget vettigt för er på kvällarna. Köp lite andmat, och ni behöver aldrig ha ett sådant problem igen!
        Ett annat hett tips för den som har tråkigt är att plocka bort en massa tofsalger ifrån en Bolbitis heudelotii !

        Det har jag "roat" mig med ikväll...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...