PMDD mer koncentrerad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    PMDD mer koncentrerad?

    Jag göder som många andra med PMDD, och går efter grundreceptet. Om man blandar enligt detta så är en fulldos 10ml PMDD /100 liter vatten.

    Jag tycker dock att mina 0,5-litersflaksor tar slut för fort, så jag undrar om man kan blanda det mer koncentrerat. Finns det någon nackdel med detta i så fall? (förutom att det är svårare att dosera exakt). Kanske inte löser sig tillräckligt bra eller något? ...

    Om man har nått bra att mäta upp med så skulle man ju ex kunna blanda så man doserar 1ml / 100l vatten.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Det är väl bara att blanda tio ggr så starkt då? Eller blanda i större flaskor? Men första alternativet borde väl funka...?
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Kalkylatorn på www.pmdd.se varnar om du börjar närma dig mättnadsgraden för dina blandningar.

      Normalt sett så doserar man "torrt" i stora akvarier och håller inte på och blandar lösningar hela tiden, dvs man häller ner en uträknad mängd pulver rakt ner i akvariet (eller via en flaska med akvarievatten om man vill skaka ut pulvret lite först).

      Om man har nått bra att mäta upp med så skulle man ju ex kunna blanda så man doserar 1ml / 100l vatten.
      Det går inte med salter man doserar mycket av (K2SO4, MgSO4 och KNO3) men däremot med pulver man doserar väldigt lite av (KH2PO4, NutriSi).

      Välj "PMDD-kalkylator för experten" på pmdd.se och välj att du vill dosera 1 ml och gödningsflaskans volym på 500 ml så ser du att du får en röd varningsruta på KNO3-blandningen och att du istället kan gå över att dosera torrt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        defdac:

        Det var det jag var rädd för, att det inte skulle lösa sig tillräckligt. Jag antar att jag får fortsätta med 10ml / 100l eller också får jag gå över till torrgödning.

        Det verkar dock svårare att använda torrgödning. Det är nästan ett måste med en exakt våg som anger gram med minst 2 decimaler.

        Att bara ta teskedar etc. hit eller dit är nog ingen höjdare.

        Är det nödvändigt att ha en flaska man skakar saltet/pulvret i eller går det att bara hälla rakt ner i karet?
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det verkar dock svårare att använda torrgödning. Det är nästan ett måste med en exakt våg som anger gram med minst 2 decimaler.

          Att bara ta teskedar etc. hit eller dit är nog ingen höjdare.
          Jo det är helt okej. Växterna struntar i om dom får 5 eller 20 ppm nitrat, men börjar strejka om det hamnar på under 2 ppm.

          Är det nödvändigt att ha en flaska man skakar saltet/pulvret i eller går det att bara hälla rakt ner i karet?
          Det går bra att hälla rakt ner, men jag brukar skaka ut NutriSin..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Jo det är helt okej. Växterna struntar i om dom får 5 eller 20 ppm nitrat, men börjar strejka om det hamnar på under 2 ppm.
            Jag tänkte mer på att man vill ha näringsnivåerna jämna och fina för att minsa risken för alger. Men det är kanske inte SÅ petigt som jag har fått för mig...
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • Tangoman
              • March 2005
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av cactus
              Det var det jag var rädd för, att det inte skulle lösa sig tillräckligt. Jag antar att jag får fortsätta med 10ml / 100l eller också får jag gå över till torrgödning.
              Visst kan du få det mer koncentrerat. Här är 2 exempel:

              OBS! Länkarna nedan ändrar inställda värden på NO3, PO4, järn,
              doseringsvolymen och doseringsformer i kalkylatorn.

              Exempel 1 - Räcker ca 3 gånger längre än standardreceptet
              Tre flaskor. Välj doseringsvolym 3 ml/100L i stället för 10 ml/100L akvarievatten.
              Snabblänk för exempel 1

              Exempel 2 - Räcker 10 gånger längre än standardreceptet
              Två flaskor, KNO3 doseras torrt. Doseringsvolym 1 ml/100L akvarievatten.
              Snabblänk för exempel 2
              Senast redigerad av Tangoman; 31 January 2006, 13:48.
              PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
              www.akvariefiskar.se

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                Ja, så kan man ju också göra...

                Tycker dock att det verkar lite komplicerat att dosera torrt. Är nog enklare att ha gödningen i flytande form, som man häller i. Men man kan ju göra det lite mer koncentrerat som du säger, ex 3ml/ 100liter.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Dorrdosering är praktiskt från säg 300l och uppåt. När man börjar få 0.5-1 krm av KH2PO4 som man doserar minst av så är det smidigt med torrdosering
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • hjac
                    • December 2005
                    • 24

                    #10
                    Hänger på den här tråden med en relaterad PMDD-fråga. Går det blanda alla tre ingredienserna i en 1,5 liters flaska istället för tre separata 0,5 litersflaskor? ... hanteringen vore ju lite enklare då.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Normalt sett säger man nej på den frågan pga risken att fosfatet i KH2PO4 och järnet i NutriSin fäller ut till ett olösligt salt, men det verkar faktiskt gå riktigt bra med just NutriSi och KH2PO4 speciellt om man först blandar halvlitersblandningarna och därefter försiktigt häller ihop dom.

                      Seachem Flourish + KH2PO4 är däremot en betydligt sämre kombination.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...