Blytunge planter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Skitsnack, jäkla fegt, korkat, fjompigt - vaknat på fel sida idag defdac

    Det är mycket möjligt att jag har fel när det gäller CO2 men då är jag nog inte ensam om att tro det eftersom det åtminstone tidigare t.o.m. har diskuterats restriktioner.
    Du sprider bara en massa dynga Kjell =) Köp utsläppsrätt om du tror på myterna att det ska bli restriktioner och att det är farligt med syrebubblande växter. Eller ännu bättre, spara tron till kyrkan =)

    Då behöver man inte skämmas varken för akvariet eller bilen.
    Ja det är ju tyvärr lite svårt att hänga på ett växtakvarium på bilen 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Nu får du väl skärpa dig Defdac. Se till att föra en hysad samtalston i forumet utan att vara oförskämd
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Äh du är bara pryd för att du missat att man kan komma runt en påhittad CO2-restriktionsmyt genom att köpa en existerande CO2-utsläppsrätt

        Min skämtsamhet verkar inte gå fram alls så jag lovar att skärpa mig =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Från AGA:s hemsida om koldioxid:
          "Den koldioxid som produceras av restprodukter från olika jäsningsprocesser och den som används i olika applikationer bidrar alltså inte till en ökad växthuseffekt. Koldioxiden kan tvärtom bidra till en förbättrad miljö på många olika sätt. "


          Däremot var mitt påstående att den extraherats från atmosfären fel, den kan t ex extraheras av restprodukterna när man tillverkar gödsel.

          (Det måste ju nästan bli som att att prata dynga med sina blommor. Sjutton nu var jag där igen. =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Josti
            • January 2006
            • 6

            #20
            Så sporer altså også denne lenken av dirrekte. Den dreide seg ikke om CO2.
            Den handlet om Bly og stenuld. Dessuten er det dirrekte ubehaglig både for meg og sikkert andre å se hvilken usaklig og nedverdigende måte denne defdac fremsetter sine argumenter på. La oss heve oss over det.

            Jeg vil i den opprinnelige sakens sammenheng få nevne at jeg har fått en ny mail fra Tropica DK.

            Hej Josti
            Du har helt ret, det er så absolut ikke specielt hensigtsmæssigt med brug af bly på vores bundtvarer – og vi arbejder også på at udtænke alternative løsninger.
            Det er en god ide både at fjerne grodanblokken og blyet før du sætter planterne i akvariet – i enkelte tilfælde kan det dog være nødvendigt at bevare bly omkring plantens basis såfremt planten ikke vil blive nede i substratet.
            Mvh Troels

            Det er nok en rimelig god mulighet for at Tropica vet hva de driver med.
            Og som du ser Kjell, de bekrefter at de bruker bly, selv om du ikke har sett det.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Lägg av. Jag har använt smileys i vartenda inlägg för att visa att jag har glimten i ögat, något som både du och Kjell uppenbarligen saknar. Tycker du att mina skämt är obehagliga ska du ser när jag blir arg 8)

              Skäll på Kjell (oj det rimmar =) om du tyckte det var knasigt att dra upp CO2 i en tråd om bly
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Så sporer altså også denne lenken av dirrekte
                Jag ber om ursäkt Josti - blev bara så jäkla irriterad (inte på dig) att jag tog upp något ovidkommande .

                Og som du ser Kjell, de bekrefter at de bruker bly, selv om du ikke har sett det
                Jag blev bara förvånad eftersom jag här i Sverige aldrig har sett annat än deras krukor.
                Det var ju också klart positivt att du fått en ny mail från dom - kanske kan ditt initiativ fått en positiv mlijörespons.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Josti
                  • January 2006
                  • 6

                  #23
                  Blyet fins inni krukkene, inni stenulden, rundt plantestilkene. Men kun på stilkplanter som Cabomba, Myrophyllum, osv.
                  Jeg vil holde kontakt med Tropica, så får vi se hvordan det går.
                  Problemet er åpenbart begrenset, og de jobber med å gjøre ting bedre.

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #24
                    Bra gjort Josti!

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      har aldrig hittat bly på dom växter jag köpt och en del har kommit från tropica en del från andra tillverkare.ss
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        har aldrig hittat bly på dom växter jag köpt och en del har kommit från tropica en del från andra tillverkare.
                        Kollade med Tropica och det stämmer att de har använder bly till några få arter med stängelväxter - enligt uppgift till 3 av de 160 arter de säljer.
                        De jobbar dock med att hitta en ersättning för detta.

                        Det var i alla fall förr rätt vanligt att man använde blysänken i affärerna för att bunta ihop stängelväxterna och få dom att sjunka. Dessa blysänken skickades dock inte med till kunden utan återanvändes. Om så sker idag vet jag inget om.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #27
                          Jag läste en artikel där man hade undersökt jorden runt en begravt kanonkula som legat över hundra år i jorden. Det gick att mäta pyttesmå mängder bly.

                          Fast bara på de första centimetrarna. Saken är den att ytskiktet på bly ganska så snabbt oxiderar och skapar ett skyddande skikt. Samma sak gäller aluminium och tenn.

                          Människor klarar dessutom ett helt liv med blykulor i sig så sådär fruktansvärt farligt kan det ju inte gärna vara.
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • Josti
                            • January 2006
                            • 6

                            #28
                            Dette ble jo en bra tråd til slutt. Vi enes om at konsekvensene ikke er dramatiske, og at Tropica jobber med saken for ikke å skape unødig frustrasjon om hvor forferdelig farlig all ting er.

                            Angående tråd: Når jeg setter ned mine røde myrophylum i bunnlaget binder jeg sammen 4-6 stengler forsiktig meg en liten hvit sytråd, bare så vidt at de holder sammen. Så stikker jeg dem ned i sanden, og det går helt fint om de bare kommer 4-5 cm ned. Etter 2-3 uker har de god rot og sitter godt fast. Tråden går også ganske raskt i oppløsning.

                            Kommentar

                            • Josti
                              • January 2006
                              • 6

                              #29
                              Jeg glemte å si takk for din komentar Krax. Takk

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #30
                                Ursprungligen postat av oveb
                                Jag läste en artikel där man hade undersökt jorden runt en begravt kanonkula som legat över hundra år i jorden. Det gick att mäta pyttesmå mängder bly.

                                Fast bara på de första centimetrarna. Saken är den att ytskiktet på bly ganska så snabbt oxiderar och skapar ett skyddande skikt. Samma sak gäller aluminium och tenn.

                                Människor klarar dessutom ett helt liv med blykulor i sig så sådär fruktansvärt farligt kan det ju inte gärna vara.
                                enligt en dokumentär jag ligger å kollar på just nu så har många skjutbanor i usa stängs pågrund av att blyhalterna varit tillräckligt höga för det ska va giftigt.
                                senast 2008 ska alla militära avdelningar i usa ha bytt till blyfria kulor.

                                därav finner jag det lite svårt att det du skriver skulle stämma in på alla situationer.

                                "hundreds of livefire and trainingsites across the country has been closed due to lead contamination.
                                lead causes birthdefects in children, it can cause memory loss, lead
                                has a bunch of very negative enviromental aspects to it."

                                dokumentären heter modern marvels - bullet
                                Senast redigerad av Raven; 12 March 2006, 23:29.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...