Algsoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Algsoppa

    Tja växtnördar och alla andra !


    Som ni ser på denna bild så har jag på en vecka fått nån mysko äckelalger just i vallisnerian.
    Stora slemmiga trådar hänger och böljar i strömmarna från pumparna.

    Varför har jag ingen aning om ?
    Kan va att det är för mycket ljus ? Eller för lite ljus ? Fel näring i vattnet ?

    Till saken hör att det rör sig om mitt diskus 540 liters.
    2 veckor gamla lysrör (nybytta) ett philips aquarelle 36 w och ett sylvania aqualux 36 w.
    Hade innan dess 2 st. ett år gamla rör ,ett grolux och ett aqualux.

    Har inte ändrat nåt annat än lysrören sista tiden.
    Samma gödning vid vattenbyte som tidigare.

    Ska byta tillbaka till dom gamla rören en månad och testa om det blir nån skillnad.

    Nån som har nåt tips på vad det kan vara annars ?
    Bifogade filer
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    E det verkligen ingen som fått såna här slemalger nån gång och vet varför eller hur man blir av med dom permanent ??
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Har aldrig sett sådana. Har snackat med oveb på ICQ:n som också har fått sådana i en discusbalja med 0 nitrat och mycket matning och frekventa vattenbyten.

      Googlar man på red slime algae så får man bara upp saltvattensreferenser om en röd Cyanobakterie.

      Kanske går att få i sötvatten också verkar det ju som, och isåfall kanske det är läge för att börja dosera KNO3 efter varje vattenbyte för att få upp kvävenivåerna och nuka dom med en mörkläggning.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Jag har en liten tun tråd av den där skumma algen verkar trivas med sin gröna kollega...
        Och som sagt den verkar gillar låga nitratnivåer, de är dock lite av en gissning då mitt kar inte är helt intrimmat än.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Jag får allt mer av den eländiga röda i min balja nu. Det stämmer helt klart att den trivs i nitratfattigt vatten.

          Jag tror inte heller att det är någon form av cyano det handlar om för den klarade en fungistopdos...

          Jag återkommer när jag testat lite surare vatten mha torv !!
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Simpte svarade "Thread algae. Covered in diatoms." och av en händelse så hade en annan person lagt in en fråga på barrreport om vad som verkar vara exakt samma sak (med samma klassificering):




            "Went away when I manually removed what I could everyday, balanced nutrients, and the tank setteled in. (2 weeks)"
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Tjena defdac !

              Dessa alger på dom 3 korten är inte samma sorts alger som mina.
              Dom jag hade var aldrig på bottnen.
              Jag har slutat göda karet med tmg senaste vattenbytena och efter jag skiftade tillbaks till ett grolux istället för det andra lysröret så har jag i stort sett blitt av med dom helt.

              Nu är det bara lite gröna trådalger i vallisnerian som hänger kvar.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Även om dina växer på vallisnerian (mina på svärdisar) så tror jag att det är sanna sorts alger. Dom är väldigt lika !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                Arbetssätt...