Brunalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • little_gerhard
    • September 2005
    • 28

    Brunalger?

    Har fått en "invasion" av brunalger i mitt nystartade kar. Är det nått som hör till och hur gör man sig av med dem?

    Anders
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      "Men även ett överskott av vissa näringsämnen kan verka till algernas fördel. I sådana fall spelar kväve i form av nitrat och fosfor en avgörande roll. "

      haha 8)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • little_gerhard
        • September 2005
        • 28

        #4
        Aaaah, då är det bara till att vänta tills de försvinner då
        Tack!

        Kommentar

        • Luke
          • December 2004
          • 23

          #5
          Bruna alger!

          Jag hade också bruna alger i mitt nystartade akvarie. De försvann dock efter ett par veckor. Jag tror de kallas Kiselalger.
          "Bättre att diskutera en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera den."

          Kommentar

          • HQI
            • November 2004
            • 207

            #6
            Brunalger=Kiselalger

            Jag fick dessa alger efter 4 veckor,men vanligtvis får man dessa alger ganska omgående beroende på vattenkvaliteten som finns i det kommunala eller egna brunnsvattnet. För min del hade det med Co2 kontra PMDD att göra, då Co2 (pH) svängde lite upp och ner. Som "defdac" berättade för mig om svängningarna och svårigheten att dosera Co2, så provade jag att koppla bort magnetventilen och köra på en jämn mängd dygnet runt för att inte tappa pH-värdet(det gick upp på natten och tog sedan halva dagen att få ner), och det hjälpte. Nu hör till saken att vårt kommunala vatten har någon slags pH-stabilisator och byter man då 50% en gång/vecka, så får man exprimentera lite för att behålla ett tillfredställande pH(under 7). Det har att göra med växtmängd, belysning, vattenbyten, pH och rätt gödning, mängd av gödning och Co2 att göra. Ganska komplicerat, men går att få bukt med utan osmosfilter om man nu kör med PMDD, Co2 och regelbundna vattenbyten. Nu pratar jag för egen erfarenhet, så har du inte växter och liknande möjligheter att få balans är det bara osmos-filter som renar vattnet. Idag finns även UV-filter, men vet ej hur detta inverkar på kiselalger/brunalger.
            HQI

            Kommentar

            Arbetssätt...