Växtakvarier med Co2..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Jag har dessutom testat en ny metod för att bekämpa cyano, duscha av växterna i badkaret. De funkar faktisk !!! De tog dock 3-4 timmar.
    Visst är det härligt att se hur mycket blågrön gegga man får bort mot den vita emaljen? =D
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Visst är det härligt att se hur mycket blågrön gegga man får bort mot den vita emaljen? =D
      Jag tycker de är oväntat lätt att skölja av skiten..
      Ett enormt arbete men klart värt de hela, de hela ser ut som ett nytt akvarium nu.

      En liten översikt av röstningen.
      32 som har röstat hittils, rätt bra!
      Resultatet var rätt förväntat.
      De som översakade mig var dock gruppen över 450 liter 7st, hade inte förväntat mig så många...
      Tack så mycket gott folk!
      Och fortsätt rösta!!

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #18
        Ja det må jag säga. Det var ett tag sedan man skrev något här på forumet och här har saker hänt må jag säga. Så pass många som har dragit igång med växtkar. Mycket trevligt.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          36 stycken som kör CO2 och som redan röstat. Speglar det verkligen de som är aktiva eller har vi en massa lurkers här? Spännande isåfall =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #20
            Plizken trevligt att du hittat hit igen...
            36 st ja de är rätt många med tanke på hur många som skriver aktivt på växtsidan.
            De finns alltid några gurun som har lösningen till ens problem hur knäpiga dom än är vilket inte e så illa.
            Det kommer dock säkert att bli fler aktiva bara folk börjar känna sig lite säkrare på sin sak.
            Eller???

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #21
              Hej

              Har ett 350 och ett 530 med CO2 samt PH styrning.

              Styrningen har jag dock stängt av i mitt 530 då jag har ADA Aquasoil samt powersand som sänker PH ganska rejält.
              Jag löser upp gasen med 2 st keramiska diffusrar ca 30 cm långa ..samt att jag kör in CO2 i bägge eheimarna oxo ..säkert overkill men de blir inte brist på gas i karet i alla fall

              Helt otrolig tillväxt i ADA substratet sinnesjukt hehe

              MVH Jimmy
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              • Daniel Odell
                • November 2002
                • 1595

                #22
                Jag har att 145L med mäsk som körs genom alträdiffusor, sen fångar ytterfiltret upp minibubblorna. Bra upplösning och man slipper rapandet nästan helt.

                Jag har slutat mäta Co2 men med tanke på att fiskarna mår bra och akvariet ser ut som ett glas champagne varje dag efter kl 3 så är jag nöjd.
                fish r friend

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jag löser upp gasen med 2 st keramiska diffusrar ca 30 cm långa
                  Var köpte du dom?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Kharn
                    • May 2004
                    • 256

                    #24
                    Hejsan igen

                    Jag köpte dom över nätet från

                    Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.


                    Ta bara med tull o moms avgifterna i beräkningarna.
                    Jäkla bra service med snabba leveranser samt en jäkla trevlig personal.

                    Enda problemet med diffusrarna är att dom måst ha minst 1,7 bars tryck för att pressa ut microbubblorna.
                    Kvaliteten är i toppklass ..jag har placerat dom längs med bakrutan och dom syns inte alls längre

                    MVH Jimmy
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Fasen vad ballt. Jag har sett länken på barrreport nu ett antal gånger så jag börjar bli extremt sugen att testa.

                      Det här var jag rädd för dock "Enda problemet med diffusrarna är att dom måst ha minst 1,7 bars tryck för att pressa ut microbubblorna.", jag kör ju vanlig luftslang som enligt ryktet sägs kunna läcka ut CO2 och jag antar speciellt om det är högre tryck i slangen.

                      Använder du CO2-slang? Vilken av de länken visar köpte du?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #26
                        NiXoN Wrote:
                        Plizken trevligt att du hittat hit igen...
                        Tackar. Jo har vart lite sjuk ett tag kan man väl säga.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • Kharn
                          • May 2004
                          • 256

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Fasen vad ballt. Jag har sett länken på barrreport nu ett antal gånger så jag börjar bli extremt sugen att testa.

                          Det här var jag rädd för dock "Enda problemet med diffusrarna är att dom måst ha minst 1,7 bars tryck för att pressa ut microbubblorna.", jag kör ju vanlig luftslang som enligt ryktet sägs kunna läcka ut CO2 och jag antar speciellt om det är högre tryck i slangen.

                          Använder du CO2-slang? Vilken av de länken visar köpte du?

                          Hejsan

                          Jag köpte 2 st AS202 or det är den långa smala längst ut på bilden

                          Angående slang så är det aningen lurigt eftersom anslutningen på Diffusrarna är större än anslutningarna på CO2 anläggningen.
                          Jag löste detta genom att kontakta Slang o Maskin i Eslöv
                          Jag köpte då slang som man använder för tryckluft ( den dära blåa som finns överallt ) och sen en anslutning till den som jag tryckte i den grövre slangen som passar till diffusorn. (Enligt dom så va de inga problem att ha CO2 i dom slangarna alls )..o dom pallar en hel del tryck

                          Kommer inte på rak hand ihåg vad de va för mått på slangarna men de va inga problem att fixa ... finns oxo att få tag i i andra färger än blått jag har exempelvis svart.

                          MVH Jimmy
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                          Kommentar

                          Arbetssätt...