* fotosyntes *

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    #16
    Ursprungligen postat av dinajel
    Ursprungligen postat av Adamzon
    Måste bara säga grattis, har kört med pmdd och diy/co2 i 2 månader snart, utan att gå några direkta bubblor
    Det låter konstigt. Då lyckas du nog inte lösa upp koldioxiden tillräckligt bra. Hur löser du upp den? Har du mätt pH och KH så du vet hur mycket du får ner?
    Co2´n slår jag sönder i mindre bubblor med hjälp av en pump. Gasen går upp i pumpen och slås sönder av impellern, och sedan sprutas ut i akvariet

    Ph 6.4 stabilt.
    kh vet jag inte, då jag inte vet hur man mäter det :s

    /Adam
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      KH mäts lämpligast med en reagensvätska som droppas i tex 5ml akvarievatten. Man räknar antalet droppar tills man får ett färgomslag. Antalet droppar=KH i tyska grader.
      Detta kallas för ett KH-test
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #18
        Ursprungligen postat av Adamzon
        Ph 6.4 stabilt.
        Verkligen? Har du mätt vid olika tidpunkter under dagen? Normalt sett så börjar väl pH rätt högt på morgonen för att sen sjunka under dagen ju mer CO2 man har i (åtminstone för mej eftersom mina växter inte hinner dra i sig lika mycket CO2 som jag skjuter ner). Själv har jag för mej att jag börjar på typ 6,8 och slutar dagen kring 6,2. Då har jag KH på cirka 3.

        kh vet jag inte, då jag inte vet hur man mäter det :s
        KH-test som sagt.

        Jag tror att det är CO2 som spökar för dej. Har man i en fulldospuls med gödning utan att det börjar bubbla så är det garanterat CO2.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Kör man CO2 dygnet runt så har man lägre pH innan ljuset tänds och så ökar det under dagen.

          Men frågan är som sagt vad KH ligger på.
          Ofta brukar man vara optimistisk med PH testet också, här kan Krausse-testet hjälpa.
          Har du mycket rötter eller andra saker som skulle kunna sänka pH?
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Normalt sett så börjar väl pH rätt högt på morgonen för att sen sjunka under dagen ju mer CO2 man har i
            Ja, vid en typisk timer-kontrollerad CO2-styrning med bra upplösning och inte så väldans mycket hungriga växter.

            Kör man CO2 dygnet runt så har man lägre pH innan ljuset tänds och så ökar det under dagen.
            Japp, förutsatt att upptaget är större än tillförsel och ytcirkulationen under natten inte är orimligt hög.

            Alltså;
            Konsumtionen är låg under natten . pH minskar om man kontinuerligt tillför CO2 på natten om inte ytcirkulationen luftar ur mer än man tillför.

            Konsumtionen är hög på dagen. pH ökar om man kontinuerligt tillför CO2 och växterna käkar mer än man tillför.

            Det bästa är nog att man ser till att tillföra/lösa upp tillräckligt mycket CO2 så pH inte stiger när fotosyntesen är som intensivast.

            Jag tror att det är CO2 som spökar för dej. Har man i en fulldospuls med gödning utan att det börjar bubbla så är det garanterat CO2.
            Japp, förutsatt att man har så pass mycket ljusenergi att växterna orkar syremätta vattnet.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • tbni
              • November 2005
              • 83

              #21
              Skjuter in en snabb liten fråga.

              Om man kör med CO2 och göder med PMDD en gång i veckan. Skall man då få kontinuerligt bubbel ifrån växterna dagvis eller händer det bara samma dag som man tillför PMDD? För mig händer bara det sistnämnda.

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #22
                Har du stor växtmassa och göder korrekt så bubblar det varje dag !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Det ska bli kontinuerligt bubbel. Släng i en fulldospuls till dagen efter, börjar det inte bubbla då så är det för dåligt med CO2 eller så har du för lite växter för att kunna skjuta upp syrenivåerna så högt att det börjar bubbla.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Muti
                    • October 2005
                    • 23

                    #24
                    Hänger bubbel och näring hand i hand? Visserligen att man har mkt växter=mer bubbel men sen?
                    Att det bubblar är väl för att vattnet är syremättat och att växten släppar bubbler istället?
                    Jag kör med CO2 tub och det börjar bubbla runt 15-16 och ökar under dagen. Tänds ca 10. Men magnetventilen öppnar vid halv 9

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #25
                      Ursprungligen postat av dinajel
                      Jag tror att det är CO2 som spökar för dej. Har man i en fulldospuls med gödning utan att det börjar bubbla så är det garanterat CO2.
                      Det kan vara för lite ljus med.
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #26
                        Ursprungligen postat av morphriz
                        Det kan vara för lite ljus med.
                        Det borde iallafall bildas små syrebubblor på/under bladen, men jag fick intrycket att inte ens det hände.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Ursprungligen postat av Muti
                          Hänger bubbel och näring hand i hand?
                          Ja. Kör du estimative index (50% vattenbyte en gång i veckan med efterföljande fulldospuls) så kommer det sannolikt under veckan bubbla betydligt mindre från växterna trots att du har bra CO2-halt. Slänger du ner en fulldospuls i det läget kommer bubblet igång igen.

                          Ett mycket direkt, konkret och synbart samband.

                          Visserligen att man har mkt växter=mer bubbel men sen?
                          Det där förstod jag inte riktigt 8)

                          Att det bubblar är väl för att vattnet är syremättat och att växten släppar bubbler istället?
                          Efter ett vattenbyte är vattnet sannolikt väldigt syremättat lite beroende på hur kranvattnet är beskaffat. Så då brukar växternas fotosyntes synas väldigt väl.

                          Har du få växter och halvkass CO2 så kommer du inte börja märka bubbel förrens sent på dagen, medans om du har bra med CO2 och mycket växter så kan det börja bubbla ganska omgående från att lysrören tänds.

                          Jag kör med CO2 tub och det börjar bubbla runt 15-16 och ökar under dagen. Tänds ca 10. Men magnetventilen öppnar vid halv 9
                          Det låter hyffsat normalt, kanske aningens snålt med CO2 om du har fett med växter.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lynxx
                            • October 2005
                            • 130

                            #28
                            Fortsätter på denna tråden med en ny fråga.
                            Tycker mina växter trivs riktigt bra nu, men lite besviken på fotosyntesen.
                            Efter VB är det rena ramlösabadet fram tills ljuset släcks, men dagen efter kommer det inte riktigt igång igen, bara ett par småbublor lite här och där.
                            Tillsätta mer CO2 våger jag knappt, då PH ligger på 6,8 och KH bara på 3,6.
                            Jag tillsätter dubbel dos PMDD vid VB, är det kanske det som ta slut så fort att man måste tillsätta mer dagen efter?
                            _______________________________________________

                            Even a fish wouldn't get into trouble
                            if it kept its mouth shut
                            _______________________________________________
                            //Lynxx

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #29
                              Hej!



                              Enligt denna tabellen så kan du gå ner till6,6. då ska du få se på mer bubbel.
                              Skulle du halka ner på 6,5 så är det ingen fara.

                              Urban

                              Kommentar

                              • urbanandersson
                                • January 2003
                                • 965

                                #30
                                Hej!

                                Jag ska kanske tillägga att det är nästan helt omöjligt att få riktigt bra och jämn co2 tillförsel med mäsk.

                                Urban

                                Kommentar

                                Arbetssätt...