Min Javaormbunke mår inte så bra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #16
    Hej igen!

    Nu har jag fått lite vattenuppgifter från kommunen. Vet inte riktigt vad som är viktigt men några värden kommer i alla fall här. Uppgifterna är från en analysrapport på utgående dricksvatten.

    Hårdhet totalt 3,1 dH
    pH 8,3
    Al < 0,01 mg/l
    Ca 20 mg/l
    Fe < 0,02 mg/l
    Mg 1,4 mg/l
    Mn < 0,01 mg/l

    Nå´n som vet om och hur mycket Mg jag kan behöva??
    Kan jag blanda i det i någon av dom andra flaskorna, eller kanske dosera torrt??

    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Du kan dosera upp 3,6 ppm Mg så hamnar Ca:Mg i ett 4:1 förhållande.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Du kan dosera upp 3,6 ppm Mg så hamnar Ca:Mg i ett 4:1 förhållande.
        Tack!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • brams
          • June 2003
          • 891

          #19
          hur faen ska man kunna mäta upp Mg:n då?. Finns det nån bättre kalkylator än PMDD.se?, så man vet hur mycket man ska hysta i?
          C.Brams

          Check out:
          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Man ringer vattenverket och frågar. Det kan variera lite mellan vattenverket och det du tillslut får i kranen men du får en bra indikation på om det finns Mg och Ca och i vilket förhållande.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #21
              Trodde jag hade lite koll på hur jag skall göda men jag behöve lite hjälp med räknandet :o

              Vad jag förstår så är det alltså Ca:Mg som skall ha ett förhållande 4:1. Så om vattnet ur kranen har Ca 20 så skall Mg ligga på 5?
              Jag har Mg 1,4 mg/l så då skall jag alltså dosera upp 2,6 mg/l av Mg.
              Har ju ingen våg som tar dessa mått, så är det nå´n som vet hur mycket jag skall dosera i ml räknat för att få 2,6 mg?
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                3.6mg låter bättr eän 2.6mg
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #23
                  Ursprungligen postat av Raven
                  3.6mg låter bättr eän 2.6mg
                  OK då då huvudräkning funkar inte just nu. Men frågan kvarstår, hur mycket i ml väger 3,6 mg?
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • brams
                    • June 2003
                    • 891

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Man ringer vattenverket och frågar. Det kan variera lite mellan vattenverket och det du tillslut får i kranen men du får en bra indikation på om det finns Mg och Ca och i vilket förhållande.
                    jo, men hur vet jag hur mycket som ska i sen då?
                    C.Brams

                    Check out:
                    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Maria, trixig fråga för det kan nog skilja på grovkornigt och finkornigt också men frågan är hur exakt måste det va ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        men frågan är hur exakt måste det va ?
                        Exakt. Det här är en viktig poäng, det är inte speciellt viktigt med ett 4:1 förhållande bara allt finns och man inte varierar halterna för mycket. Jag själv har lite över 2 ppm Mg men har slutat dosera det ändå.

                        hur mycket i ml väger 3,6 mg?
                        Inte nog med att det är krångligt med huvudräkningen, det är dessutom 3,6 mg per liter.
                        I 180 liter ska du dosera (endast en gång): 1.2 tsk (1tsk+1krm) MgSO4.
                        I 110 liter -"- : 3,5 krm MgSO4
                        I 20 liter -"- : 0,5 krm MgSO4

                        .. för att få 3.6 ppm Mg utöver det som finns i kranvattnet.

                        jo, men hur vet jag hur mycket som ska i sen då?
                        Jag använder den här: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_p...osage_calc.htm

                        Sätt amount of water to mix with till 1 och prova dig fram med olika värden på teaspons för att få rätt ppm nere till höger.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #27
                          OK, skall se om jag kopplat nu

                          Börjar med att bara dosera i 180:an, då det är där jag ser brister.

                          1:a gången doserar jag för hela vattenmängden = 1,2 tsk

                          I fortsättningen doser jag för bytt vattenmängd? D v s om jag byter 70 liter så doserar jag ca 0,5 tsk = ca 3 gr och får då ca 4 ppm Mg i det bytta vattnet.
                          Fast det förutsätter ju att det inte gått åt nå´t Mg i det kvarstående vattnet och det borde det ju ha om det är Mg-brister som växterna har

                          Blir ju alldeles konfys ju
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Fast det förutsätter ju att det inte gått åt nå´t Mg i det kvarstående vattnet och det borde det ju ha om det är Mg-brister som växterna har
                            Om det verkligen är Mg-brister du ser så gissar jag att du har långt mindre än än 1.4 ppm Mg i kranvattnet, oavsett vad vattenverket säger.

                            Din dosering på 1.2 tsk kommer garanterat visa dig om du gissat bristen rätt. Det är oerhört få som faktiskt har Mg-brister eftersom det alltid kommer ner så mycket varje vattenbyte.

                            I fortsättningen doser jag för bytt vattenmängd? D v s om jag byter 70 liter så doserar jag ca 0,5 tsk = ca 3 gr och får då ca 4 ppm Mg i det bytta vattnet.
                            Ja, men det spelar ingen större roll. Bara det finns lite. Det går åt så små mängder att skillnaden mellan om du doserar för enbart det bytta vattnet ellerhela volymen inte spelar någon roll.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Maria - Sjöjungfru

                              • January 2004
                              • 4236

                              #29
                              Ursprungligen postat av lipton
                              Skulle tro att du har mg brist.
                              Hade samma problem ett tag men löste det lite mg.
                              Ja, vet inte om det är Mg-brist men det var detta jag nappade på.

                              Har visserligen fått riva bort det mesta av både Javaormbunken och Windelöven, Javan med större blad verkar ha klarat sig bra, men det är en del konstiga fläckar även på Anubias-bladen. Se bilderna i 1:a inlägget.

                              Jag hystar i lite Mg när jag kommer hem så får vi se, finns det någon annan idé om vad det kan vara för brist så tages tips tacksamt emot
                              Maria - Sjöjungfru

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Jag tycker det ser ut som generell näringsbrist, som om du doserar alldeles för lite PMDD överlag - med lite övervikt mot K-brist (se de små små prickarna längs kanterna på Anubiasen och alla stora hål i Javaormbunken).

                                K-brist är en vanlig brist, och betydligt vanligare än Mg-brist.

                                Jag tycker absolut att du ska komplettera din nuvarande gödning med Mg och se om det blir bättre, men jag har en svag aning om att det bara hade räckt med att börja dunka på med mer PMDD överlag.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...