PMDD-gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Skulle jag kunna slamsuga botten REJÄLT utan att sabba något? Det kanske inte är en bra idé. Jag menar då att ta upp lite lösa saker och suga överallt i stort sett.
    Nej inte allt med en gång. Men du kan göra en liten del varje vattenbyte om du vill slamsuga extremt hårt. Tar du hela bottnen med en gång lär du få algproblem pga sämre biologisk aktivitet i bottnen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      Ok, tack för svaren. Jag får fundera lite och avvakta luktens utveckling.
      Trist är det, lite osäkerhet känner jag om vad anledningen kan vara.
      Fiskarna ser trots allt ut att må bra.

      Har du lust så kan du kolla in en bild från eftermiddagens prommis.
      Senast redigerad av svea; 02 January 2006, 14:09.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        Hej

        Den 28 nov startade jag med PMDD-gödning, 1 fulldos vid 50% vattenbyte pr vecka. Detta gjorde jag i 3 veckor utan resultat. Jag blev då rekommenderad att öka till dubbel dos och en extra dubbel dos mellan vattenbytena.
        Detta startade jag med den 18 dec. Alltså snart 1 månad sen.

        Vad ser jag för skillnad idag? Jo, Gälört, Hornsärv och Vattenpesten växter på höjden och mellanrummen mellan bladställningarna är längre. Men det är inte så stor skillnad egentligen mot tidigare, dom är inte tätare och inga nya skott/blad.

        Sen kanske det finns en lite grönare nyans på en del cryptosar, bladen gulnar inte så ofta.
        Mina valissnerior släpper fortfarande 8-10 blad varje dygn, (detta skedde aldrig innan gödningen).

        Är det ett bra resultat efter så pass många gödningar? Ska jag vara nöjd och avvakta? Jag tänker fortsätta med gödningen framöver.
        Tacksam för synpunkter.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Mina valissnerior släpper fortfarande 8-10 blad varje dygn, (detta skedde aldrig innan gödningen).
          Om den har tappat 8-10 blad per dygn och gjort det sedan du skrev sist så borde det betyda att du inte har någon vallisneria kvar? Du kan inte fixa bild på eländet? Växter berättar väldigt tydligt vilken brist dom har om man tittar noga på hur bristen uppkommer.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            Nu var det så att just vallisnerian var mycket tät så visst finns det kvar, men den är rejält gles nu. Den var egentligen lite för tät och jag tyckte i början att det inte gjorde så mycket. Men nu är jag lite orolig när det inte upphör.
            De flesta blad som flyter är gula, en del är gröna.

            Nå den andra utvecklingen då? Att det inte skjuter fart med växtligenheten trots gödningen.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Du kan inte göda mycket för dina nya bilder på Hygrophilan ser man tydlig mikrobrist, och på Vallisnerian låter det som kvävebrist.

              2 dubbel fulldospulser per vecka kan inte ge mikrobrist i en burk utan CO2 om du inte använder något medel som tar bort näring (t ex vattenberedningsmedel) eller har extremt hårt vatten. Du vet inte totalhårdheten? Kommunalt vatten eller egen brunn?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                Ett missförstånd. det är inte bilder på aktuella gödningsakvarium. Det är mitt lilla där jag endast använder TMG. Jag försöker få hjälp med vad det är för växt. Därför finns bilderna där. Känner du igen den kanske? Det är inte Hygrophila.

                Jag har slutat med vattenberedningsmedlet när ni rådde mej till det.
                Totalhårdheten - GH el KH? Nej jag har inte egen brunn, bor i Sthlms innerstad.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  Totalhårdhet (GH) är 6,5. Det uppmättes för ca ½ år sen.
                  Det är lite svårt att ta bild på "eländet", det har glesats ur och lossnat mest baktill mot bakre glaset och inne i det maffiga ståndet valissnerian.
                  Men det syns väldigt tydligt att det glesnat.

                  Det kan väl hända att jag överdriver lite med antal blad som lossnat! Det lossnar varje dag, och ofta 8-10, ibland 4-5. Ursäkta överdriften.

                  Jag funderar på om valissnerian kanske inte orkar med sej själv, att den helt enkelt blivit för stor och tät. Och därför beter sej såhär?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    Jag börjar nästan tro att du har fått sumpgas (svavelväte) i bottensedimentet. Det luktar riktigt vidrigt. Typ. ruttna ägg ju mer man rotar i gruset. Om du då och då ser stora luftbubblor som stiger mot ytan stärker det teorin.
                    Sumpgas är absolut inte bra och tyder på att du har syreslukande processer i bottensedimentet och stämmer detta skulle jag allvarligt börja fundera på att starta om akvariet med rengjort grus (ev. större grusstorlek?) och sedan fortsätta med PMDD för att få en stabil miljö för växterna. En massa bladsläpp tyder på att du har lite knas i karet.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      Nåt i den stilen tänkte jag själv på, något som är verkligt fel i mitt akvarium då när det luktade så illa.
                      Nu har jag inte känt lukten sen sist jag skrev om den. Det var ung 2 veckor som det kändes. Nu är det borta. Jag ser inga luftbubblor som stiger upp.

                      Men problemet med lösa blad finns ju, det är f ö bara valissnerian som släpper blad. Vad tror du om min teori om att den blivit för stor/tät?

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        Men problemet med lösa blad finns ju, det är f ö bara valissnerian som släpper blad. Vad tror du om min teori om att den blivit för stor/tät?
                        Rent allmänt tror jag inte storleken har någon betydelse men om plantorna kontinuerligt släpper blad är det något knas. Hur är det, släpper de mer och mer eller har det bromsats upp något sedan du började med PMDD? Släng ut så många ledtrådar du kan så blir det säkert napp vad det lider. Växter växer vid rätt miljö - that's it!
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          Den släppte inte några blad innan jag började med PMDD, ifs något blad då och då som alla växter gör. Men inte såhär ofta/mycket. Allt startade med PMDD-gödningen. Det har säkert inte med det att göra, det råkade bara sammanfalla.
                          Växten var så tät och stor att jag då o då ryckte några strån för att lätta upp det hela.

                          Tycker det blev en del frågetecken när jag började med PMDD. Det blev ingen direkt fjutt på växterna som alla skröt om. Jag tog dubbel dos 2 ggr/v och det blev ingen skillnad. Jag slutade med vattenberedningsmedlet, men icke! Sen kom lukten som stank från akvariet, sen började Valissnerian att släppa blad. Som jag skrev innan så är det inga andra växter som släpper blad.

                          Lukten verkar ha dragit vidare, och jag tycker att en del växter reagerar positivt (se ovan).
                          Har funderat på om pulvret jag köpte var för gammalt. Låter konstigt, men man måste få fundera lite. Jag har en liten skvätt kvar av den gamla dosen, sen blir det ny omgång.

                          Kanske just mina växter var undernärda och därför tar det lite extra tid att verka för gödningen. Egentligen var det för cryptosarnas skull jag vill började med PMDD, dom började visa gula blad som sen blev som gelé. Då insåg jag att nåt var fel.

                          Bortsett från att det inte blivit någon vidare effekt av PMDD, så ser det hyfsat ut bland växterna och mina fiskar tycks må bra. Jag hade bara hoppats på att det skulle bli GRÖNT, LUMMIGT och fint.

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Har funderat på om pulvret jag köpte var för gammalt.
                            Säkert inte. Det vore som att säga att salt kunde bli för gammalt. Chilisaltpeter (KNO3) används just som konserveringsmedel i mat E 252.

                            Jag hade bara hoppats på att det skulle bli GRÖNT, LUMMIGT och fint.
                            Det kommer dom säkert att bli när du rätar upp det dom kämpar med. Fixa till det innan du klagar på PMDD:en i sig.

                            Näringsbristen kan ju ha fått växterna att gå ner sig så att rotsystemen börjat ruttna varpå du fått sumpgas. Kan tänka mig att det krävs en hel del energi för att pumpa syre ner i rötterna för att upphäva de aggressiva reduktionsprocesser som pågår därnere. Den energin får växterna av näring, som du tidigare inte tillsatt.

                            Typ, det hade förmodligen sett betydligt värre ut utan PMDD =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              Bra, då vet jag det, att PMDD inte kan bli "för gammal".

                              F ö skrev jag ju: "har funderat på..." Men det kanske uppfattas som klagomål.
                              Det jag vill, är att komma fram till varför det inte blir dom resultaten som andra berättar om.

                              Och om det är som du skriver, är enda lösningen att dra upp hela ståndet med Valissnerian och starta om?

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Jag sulle bara försiktigt rotat upp Vallisnerian och sedan slamsugit så noggrannt jag kunde där den stått. Eventuellt även gallra ut beståndet lite så varje blad får mer ljus.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...