PMDD-gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #76
    Oj! Vad hände här? MIN ZOON försvann från sidan. Hur gör jag nu, någon.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #77
      Tusan, där sitter den igen. Konstigt, varför försvann den?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #78
        Jag tror att dina Cryptos ändrar utseende för att dom nu har fått den gödning dom igentligen vill ha.
        Till viss del skulle dom faktiskt kunnat drabbats av "Crypto-sjukan" trots förbättrade förhållanden, det är ändringar som brukar utlösa den.
        Vissa saker kanske är näringsbrister men inte allt tror jag.
        Jag har sätt hur mycket en och samma Crypto planta kan ändra utseende med ändrade för hållanden. Tex min C.wendtii "green" som var ljust grön när jag köpte den. Den blev sedan mörkt grön och till viss del brun.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #79
          Ok, jag förstår. Visst kan det vara så till viss del.
          Men just för att dom började se fula ut, startade jag långt om länge med PMDD. Och trodde på alla dem som sa att "det märktes skillnad efter en gång".
          Eftersom jag nu använd det 6 gånger, tycker jag att det borde gå åt rätt håll.

          Kan du beskriva Cryptosjukan lite för mej, så jag kan se om det är det?
          Nå, vad säger du om Vallisnerian som släpper 8-10 blad varje dag, den som alltid varit som en djungel och aldrig tappat något. Vad sägs?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #80
            Har inte haft Crypto-sjukan själv men plantan "ruttnar", låter man den var så ska den ta sig igen även om de flesta eller alla blad lossnar.

            Är det bladen gula som lossnar från Valisnerian? I så fall tror jag på makrobrist, dvs KNO3 eller KH2PO4. Att blad dör och lossnar är iofs inget konstigt så länge plantan i övrigt håller sig fin. Alla blad kan inte leva i oändlighet.

            Det du ska tänka på nu när du börjat med gödning är att du inte längre begränsar dina växter med "alla" ämnen. Växterna kommer att skjuta fart och växa bättre, men dom kommer också att reagera mer på brist av något enstaka ämne.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #81
              Då kan det vara den sjukan i 110 lit. Men i det större stämmer det inte riktigt.
              Det låter bra att den kanske kommer att ta sej.

              Ja, bladen som lossnar på Vallisnerian är gula. Ämnena som du nämner kommer väl att tillgodoses av PMDD nu när jag göder med det?

              Jo men det är ju lika med krukväxterna, blad lossnar och inget konstigt med det. Men som det blivit nu med mina akvarieväxter inser jag att något är fel. Det har gått väldigt fort.

              Vilka enstaka ämnen kan det bli brist på? Ska det vara någon mer gödning som ska hällas i, eller?
              Senast redigerad av svea; 29 December 2005, 15:29.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                PMDD som luktar konstigt har jag aldrig hört talas om. De enda som har lukt är Seachem Flourish (luktar teriyakisås), TMG (luktar lite surt) och Mikro+ som luktar mandelmassa. KNO3, MgSO4, K2SO4, NutriSi och KH2PO4 ska inte lukta.

                Vilken av påsarna var det som luktade?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #83
                  Jag har blandat de olika påsarna i flaskor med vatten, därifrån tar jag dosen och häller i en skål med lite vatten. Sen häller jag i detta i akvariet.
                  Det var när jag hällde ned gödningen i vattnet som jag kände en äcklig lukt.
                  OM det inte luktar om PMDD, jag då vet jag inte.

                  Har du sett etiketten? Verkar det rätt?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #84
                    Jag har blandat de olika påsarna i flaskor med vatten, därifrån tar jag dosen och häller i en skål med lite vatten. Sen häller jag i detta i akvariet.
                    Luktar det från någon av doseringsflaskorna eller från akvariet kanske? Dåligt rengjorda doseringsflaskor?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #85
                      Själva flaskorna där gödningen ligger luktar inte. Och inte akvariet heller nu när jag sniffar på det. Det var precis när jag höll på att hälla ned det i akvariet som lukten kändes.
                      Flaskorna kan inte vara dåligt rengjorda för jag har bara haft en omgång, den pågående.

                      Verkligen konstigt.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #86
                        Har jag fått PMDD-noja?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #87
                          Om det inte luktar i varken PMDD-påsarna, PMDD-flaskorna eller från akvariet så kan vi avskriva helt att det ska vara något fel på PMDD:n.

                          Om det är så att Echinodorusen tidigare konkurrerade ut andra växter så är det ett starkt bevis på att du doserar för lite, vilket inte är helt otroligt med tanke på din växtmängd.

                          Anledningen till att det gått bra hittills är sannolikt att du skaffat fler ogräs (gälörten strippar näring som en galning) och att växtmängden nått en kritisk massa där fiskskiten inte kan tillgodose dom längre.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #88
                            Ja, helt säkert var det inte fel på PMDD, det måste varit något annat. Ifs var det när jag HANTERADE den som det stank. Jag får tro på dej. Ska tänka på det nästa gång så får vi se.

                            Det här med att växter tydligen tar näring olika mycket, hur kan man veta det? Var står sånt beskrivet, inte i växtbeskrivningarna här på Zoopet i alla fall.
                            Är honrsärven oxå en glupsk sort? Såna har jag några enstaka. Jag har dem för att ynglen ska kunna gömma sej, det är inte direkt snygga.

                            Nu har jag tagit bort svärdplantan och gälörten är väldigt uttunnad och gles. Men jag hoppas på att de andra kommer att må bättre framöver. Jag tänker fortsätta göda med PMDD.
                            Tack så hemskt mycket för all hjälp och vägledning. Trots allt har jag lärt mej en del.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #89
                              Det här med att växter tydligen tar näring olika mycket, hur kan man veta det? Var står sånt beskrivet, inte i växtbeskrivningarna här på Zoopet i alla fall.
                              Jäkla intressant fråga. Den har jag aldrig stött på tidigare och jag sitter inte inne med facit men har en personlig teori.
                              Om vi tittar lite på hur växterna fungerar - ovan vatten som i vatten - så går deras liv ut på att växa. För att kunna växa krävs råämnen i form av gödning som den inderekt eller direkt omvandlar till växtmassa. Växten växer.
                              Motorn i dess maskineri är fotosyntesen. Växten kräver alltså energi i form av ljus för att ro i hamn denna process.
                              Jag skulle tro att svaret på din fråga är beroende på tre faktorer.
                              1. Hur växten är samansatt (art) och dess egenskaper.
                              2. Hur mycket näring den stimuleras med vid varje givet ögonblick.
                              3. Hur mycket ljus och vilken typ av ljus den exponeras med.

                              Summa summarum tror jag man kan sammanfatta detta resonemang med att växter som klassas som snabbväxare (1) i växtbeskrivningarna slukar mycket mer näring förutsatt att (2) och (3) är hyfsat uppfyllda.

                              Jag har fått känslan att du ser det lite negativt att växterna slukar näring. Om det stämmer tror jag du är lite fel ute. Glada växter som växer är bra ur alla aspekter. Vattnet blir bättre, fiskarna trivs bättre och algerna går och gömmer sig. PMDD är en ruggigt bra hjälp att nå dit.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #90
                                Jag tror många har en ganska romantisk bild av akvarier och jämför dom gärna med naturen och vill att maten och fiskarna ska kunna tillhandahålla all näringen till växterna. Många av dessa är medvetna om att snabbväxare är bra för det tar t ex bort nitrat som alla vet är skadligt för fiskarna.

                                När växterna trots fiskslast och matning inte kommer igång så skaffar man en komersiell gödning för att hjälpa naturen "lite på traven", och när denna gödning inte innehåller nitrat och växterna inte längre är begränsade av vissa ämnen så tvivlar man ÄNDÅ på att växterna verkligen kan göra av det förhatliga nitratet i så extremt stor mängd som dom faktiskt klarar. Visst är snabbväxare bra, men man gissar nog inte att dom är SÅ bra.

                                Man hamnar då i ett läge med ganska fin växtmassa med stöd av de komersiella växtgödningarna och allt tvärnitar när all nitrat är 0 och man får en instabil bit natur som gärna tippar över till prehistorisk Cyanoodling som ökar kväve- och syrenivåerna automatiskt som dom en gång i tiden gjorde långt innan det fanns annat liv på jorden - vilket ju på något sätt är lite romantiskt om man tittar på det med öppna ögon:

                                Naturen fixar kvävebristen av sig själv, även om akvaristen tycker det luktar skunk och ser förjäkligt ut 8)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...