PMDD-gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    PMDD-gödning

    Jag har börjat med PMDD nu och tillfört det vid 2 vattenbyten. Efter hur många vattenbyten ser jag skillnad? Byter 1 gg pr vecka.

    Ska man plocka bort de blad som är fula nu eller låta dem vara kvar och rensa senare?

    Är det nån som vill berätta om sina erfarenheter när ni började göda med PMDD?

    Mina bilder
    Min zoon
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Försök att söka på Defdac eller PMDD så hittar du en hel del om detta.Tror att defdac säger att du ser först efter ca 3 veckor ser förändringar.Rätta mig gärna om jag har fel om detta någon.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ja kör man inte CO2 får man vänta runt 3 veckor för att verkligen se stor skillnad. Men lite mer skott här och var och man letar flitigt borde man kunna se efter 1-2 veckor.

      Om växten i övrigt verkar stark och det inte är överdrivet många blad som är fula på en växt kan du gärna knipsa av dom. Det är inte sällan det kan komma ett nytt skott där bladet satt.

      Men jag är också nyfiken på fler erfarenheter hos er som inte kör CO2 och inte har jordbotten - dvs bara börjar använda PMDD rakt av i ett helt vanligt akvarium.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Hawkmoon
        • February 2005
        • 268

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Men jag är också nyfiken på fler erfarenheter hos er som inte kör CO2 och inte har jordbotten - dvs bara börjar använda PMDD rakt av i ett helt vanligt akvarium.
        Vet inte om mitt 54L kvalificerar(för litet?) sig men det går utan CO2 och finkornig engelsk sjösten som botten, varit i drift 5 mån och har ett 15W sylvania aquastar lysrör.

        Växter, anubias-polysperma-vattenspikblad.

        Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag.
        Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.

        Det som skiljer mot mitt CO2 berikade 170L är att anubisen växer som bara den, stora fina blad och skjuter ut vita dekorativa blommor, spikbladen och polysperman måste ansas duktigt varje Lördag och det finns inga alger alls på bladen på någon växt.

        Anubisen i 170L ser för gräslig ut, bladen är täckta med alger och det kommer bara små nya blad och har inte varit i närheten av att blomma.

        Problem med toffsalger i "stora" karet som inte existerar i det lilla.

        Bägge karen körs med ytterfilter (170L med dubbla).

        Har utrustning att tillsätta CO2 i lilla burken men tvekar då jag tycker det funkar bättre än det i 170L

        CO2 i 170L sker genom 6kg tub och egentillverkad reaktor med loopback mod Barr.
        190L Trigon SA Powered by Co2
        112L Snäcklekare
        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Jag tyckte jag så skillnad direkt, altså efter bara ett par dager. Men då hade jag nästan bara snabbväxande växter. Numera har jag en växt jag inte riktigt vet vad heter, men användar den lite som en indikator. När dom nya skotten börjar bli lite genomskinliga med en brun nyans, är det dags att hälla i lite NutriSi. Dagen efter har den konstiga lätt bruna nyansen försvunnen.
          Så visst märker jag skillnaden snabbt efter PMDD dosen.
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Tack för svar.
            Jag har den vanliga blandningen med tre flaskor, tar fulldos, häller inte i TMG.
            Jag har inte Co2. Och jag har ett "vanligt akvarium".

            Jag har tagit några bilder så jag kan jämföra, om man kan se någon skillnad. Jag ser några gröna små skott nertill men de kanske fanns där innan.
            En del blad ser lite gulbruna ut istf gröna. Har dom bladen någon chans att repa sej?

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Ursprungligen postat av Hawkmoon
              Vet inte om mitt 54L kvalificerar(för litet?) sig men det går utan CO2 och finkornig engelsk sjösten som botten, varit i drift 5 mån och har ett 15W sylvania aquastar lysrör.

              Växter, anubias-polysperma-vattenspikblad.

              Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag.
              Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.

              Det som skiljer mot mitt CO2 berikade 170L är att anubisen växer som bara den, stora fina blad och skjuter ut vita dekorativa blommor, spikbladen och polysperman måste ansas duktigt varje Lördag och det finns inga alger alls på bladen på någon växt.

              Anubisen i 170L ser för gräslig ut, bladen är täckta med alger och det kommer bara små nya blad och har inte varit i närheten av att blomma.

              Problem med toffsalger i "stora" karet som inte existerar i det lilla.

              Bägge karen körs med ytterfilter (170L med dubbla).

              Har utrustning att tillsätta CO2 i lilla burken men tvekar då jag tycker det funkar bättre än det i 170L

              CO2 i 170L sker genom 6kg tub och egentillverkad reaktor med loopback mod Barr.
              Gott att höra Hawkmoon, du har just fått mig att fatta beslutet att lägga ner DIY CO2. Började samtidigt med CO2 och PMDD och fick ganska omgående tofsalger, dimmigt vatten, cyano...Har nu iofs fått bukt med det mesta, men tänker ändå försöka utan CO2.

              Intressant det du säger om anubias. I mitt akvarium är den en sorglig syn, kommer ett nytt blad i månaden, men då har jag fått knipsa bort två som är övervuxna med alger. På den "gamla goda" tiden, innan internet, när allt var så mycket enklare, hade jag ett kar fullt med guppys, ALDRIG någon form av gödning, ett par glödlampor utgjorde belysningen, ojämna vattenbyten (både i tid och storlek). Min anubias tokväxte och täckte till slut hela botten på akvariet. Såg aldrig skymten av alger heller. Även andra växter så ut att trivas.

              ...Johan...
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av Hawkmoon
                Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag. Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.
                tjena!
                gör precis som du med en burk på 54L. fast jag har inte vågat ha i extra under veckan. startade dock med dubbel dos första gången för att få en boost i starten. såg sprudlande tillväxt första veckan men sen har det gått trögare. kanske ska börja göra som du och ha en en liten skvätt extra mitt i veckan. gör ju inget iofs om växterna växer lite sakta bara dom inte vissnar. en 54-litare är ju inte så svår att växa igen men det är roligt att ha lite mer "mkt" över designen så att säga.....
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #9
                  Så ni menar alltså att ni fick sämre resultat med CO2, än utan?

                  Det verkar väl konstigt... Kanske fel dosering ?

                  Vad jag har hört så ska man med hjälp av CO2 enklare bli av med alger etc, pga att växterna då trivs bra och tar all näring från algerna. Om man sedan doserar rätt mängd PMDD så bör växterna trivas ännu bättre, och således algerna ännu sämre.

                  Är det inte så ? Står nämligen själv på gränsen till att köpa CO2-utrustning, så jag börjar bli lite orolig.
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Det är inte CO2 i sig som ställer till problemen utan snarare att näringsupptaget blir så mycket högre i växterna att dom snabbt lider av näringsbrist. Ojämna näringsnivåer triggar i gång algerna.
                    Det gäller att man har koll på läget så att säga. Allt händer fortare när man kör CO2.
                    Fördelen är ju att man får snabbt en stor växtmassa att börja "aquascapa" med.
                    Eventuella problem visar sig så passfort att man har möjlighet att se ett samband med hur man göder.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Så ni menar alltså att ni fick sämre resultat med CO2, än utan?
                      Mäsk-CO2 är förrädiskt. Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt) så kommer CO2-halterna svänga = toffsalger och förvirrade växter.

                      Nivåer som svänger kraftigt är sånt som alger går igång på. Kan man inte med Estimative index och stabil CO2-tillförsel garantera att nivåerna hoppar mellan de dubbla och rekommenderade och man bara doserar på känn så kommer man få mycket problem.

                      Däremot går det bra att dosera på känn i low-techs med låg ljus mängd eftersom allt händer så mycket långsammare där och då är miljön så mycket stabilare av sig själv.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Mäsk-CO2 är förrädiskt. Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt) så kommer CO2-halterna svänga = toffsalger och förvirrade växter.
                        Håller jag med om i SMÅ kar. Har man lite större kar (själv har jag ett 450) så kommer nivåerna inte att variera lika mycket.
                        Nu utgår ju du iofs från att man håller >30ppm CO2 , vilket är svårt att göra, utan variationer, med mäsk-CO2 i ett större kar.
                        Jag ligger kanske runt 5-10ppm (länge sedan jag brydde mig om att kolla) och den nivån kan jag hålla hyffsat jämn under flera veckor trots mäsk-CO2.
                        Kör ett krm jäst i en 5liters dunk så att det inte "tokjäser" första dagarna för att sedan nästan sluta, utan istället puttrar det på med låg, men jämn, takt i ca en månad innan byte.
                        Och ja, 5-10ppm gör en j*vla skilnad mot ingenting alls, men det vet ju även du defdac
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag vet inte riktigt om det där var en bekräftelse på att det gäller att hålla allt stabilt, men jag tror det
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Visst är det så, men jag menar att mäsk behöver inte vara så förädiskt om man bara inte tror att man ska kunna få samma resultat som med tub.

                            Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt)
                            Kan garantera att du lägger mer tid än mig på karet (design borträknat) och då kör ändå jag mäsk och du kör tub.
                            Men som sagt ovannämnda citat syftar på >30ppm CO2 gissar jag, satsar man lite lägre så kan man som sagt komma undan med endast 1 flask/dunk byte i månaden.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Tja sålänge man håller allt inom stabila nivåer så kan man säkert få det att funka bra, men då måste du blunda inför alla mäskproblem som nämnts både här på zoopet och på internationella forum.

                              Man kan köra ett växtakvarium med en Anubias i hörnet och hönsskit, men det är få som skulle klara det 8)
                              Kan garantera att du lägger mer tid än mig på karet (design borträknat) och då kör ändå jag mäsk och du kör tub.
                              Jag lägger ca en timme i veckan på design och samtidigt går vattenbytet. Med andra ord lägger jag ingen tid alls på akvariet? 8)
                              Du måste ju fippla med mäskdunken, det slipper jag.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...