Luftrötter på glada växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #16
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:

    Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.
    Intressant! Jag har petat i rejält med CaCl (42ppm) och MgSO4 (10,5ppm) på sistone och märkte efter ett par dagar bara grym järnbrist på alla nya blad. Jag hällde då i 0,4 ppm Fe (eller snarare 30 ml NutriSi enligt stamlösningen i cirka 70 liter vatten). Jag tänkte försöka hålla den nivån framöver. Jag ska hålla utkik efter luftrötter! (Och trådalger...)
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag har petat i rejält med CaCl (42ppm) och MgSO4 (10,5ppm) på sistone och märkte efter ett par dagar bara grym järnbrist på alla nya blad.
      Det var ungefär vad som verkade hända när jag körde hårt med CaCl2 och MgSO4 också. Jag har häven hällt en massa Dolomit (Ca+Mg = högre GH) över hela bottnen och det var efter det jag började få extrema mikrobrister.

      Det var ju någon här på forumet som doserade 1-2 ppm NutriSi som hade väldigt högt GH och det nämns då och då i internationella sammanhang.

      Man kan ju fundera över om det är ett växtfysiologiskt problem, typ att osmoskrafterna sabbas så näringen får svårare att ta sig in (vilket även skulle innebära att eventull nytillväxt förmodligen skulle vara bättre acklimatiserad till det hårdare vattnet) - eller om det bara är för att järn gärna binder med kalcium, dvs rent kemiskt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Det var ungefär vad som verkade hända när jag körde hårt med CaCl2 och MgSO4 också. Jag har häven hällt en massa Dolomit (Ca+Mg = högre GH) över hela bottnen och det var efter det jag började få extrema mikrobrister. [...] Det var ju någon här på forumet som doserade 1-2 ppm NutriSi som hade väldigt högt GH och det nämns då och då i internationella sammanhang.
        Ja, jag har läst en del om det, men anade inte att det skulle vara så tydligt som det faktiskt var. Frågan är ju om man ska fortsätta med Ca och Mg om man måste börja häva i så mycket mikro. Å andra sidan började jag med Ca för att jag fick skålade blad på framför allt mina Ludwigia glandulosa och mullertii. Jag har dragit ner från 0,6 w/l till 0,4 w/l och som sagt börjat med Ca och Mg men jag kan inte se att bladen blir mindre skålade... Men det tar väl sin lilla tid innan man ser nån effekt kanske.

        Man kan ju fundera över om det är ett växtfysiologiskt problem, typ att osmoskrafterna sabbas så näringen får svårare att ta sig in (vilket även skulle innebära att eventull nytillväxt förmodligen skulle vara bättre acklimatiserad till det hårdare vattnet) - eller om det bara är för att järn gärna binder med kalcium, dvs rent kemiskt.
        Ja, isåfall får vi ju hoppas att det är osmoskrafterna som drabbas ifall nytillväxten klarar det bättre. Om järn binder med kalcium blir det ju klurigare.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #19
          Mindes plötsligt att jag ju skulle återkomma om jag fick mycket luftrötter efter att ha doserat mycket mikro. Jag häller alltså i 40 ppm Ca, 10 ppm Mg efter vb och doserar sedan 0,4 ppm Fe cirka tre gånger i veckan mot normalt 0,1 ppm Fe max två gånger i veckan. Dessutom har jag ökat KNO3- och PO4-doseringen markant. Misstänker att jag skulle hamna på typ 100 ppm nitrat till slut (även med veckliga vb) om jag inte drar ner på doseringen.

          Nu har jag kört den doseringen i en månad och varit väldigt duktig på att byta mäsk ofta så att jag får stabila CO2-nivåer. Resultatet är följande:

          Vet inte om det har med just ökad mikrodosering att göra, men mina Limnophila aromatica har faktiskt börjat skicka ut fler luftrötter än vanligt. Mina Ludwigia glandulosa skickar också ut luftrötter, men det har dom alltid gjort. Kan inte se att det skulle vara mer av den varan nu.

          De skålade bladen på Ludwigiorna har försvunnit.

          De ganska rejäla trådalgsproblem jag har haft tidigare har försvunnit nästan helt sen jag började dosera jättemycket mikro. (Plus mycket av all annan gödning också.)

          Alltså: Håller man väldigt höga gödningsnivåer av allt så försvinner algerna. Höga nivåer av mikro skulle kunna ge luftrötter, men det kan även bero på annat.
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Exakt hur doserar du mikron? Torr NutriSi eller via någon blandning?

            Om man ser mer luftrötter när det växer som sjutton pga mycket gödning så stöds ju teorin lite om att det är någon form av fragmentation dispersal, vegetativt spridningssätt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Exakt hur doserar du mikron? Torr NutriSi eller via någon blandning?
              Jag kör med den gamla vanliga stamlösningen (7 krm NutriSI) i 0,5-liters pet-flarra. Doserar alltså 10 ml per 100 liter x 4 tre gånger i veckan. I mitt fall alltså cirka 35 ml per gång (88-litersakvarium).
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Ok bra, undrade för jag har gått över från att torrdosera NutriSi till att göra en ganska stark stamlösning (2 matskedar i 300 ml), och det senare verkar funka bättre.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ok bra, undrade för jag har gått över från att torrdosera NutriSi till att göra en ganska stark stamlösning (2 matskedar i 300 ml), och det senare verkar funka bättre.
                  Varför skulle stamlösning funka bättre än torrdosering? Eller torrdoserar du genom att hälla i pulvret torrt direkt i burken istället för att lösa upp i en flaska först? Vari ligger skillnaden?
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Funderar på om chelateringen blir bättre när man först gör en stamlösning.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • brummel
                      • May 2004
                      • 73

                      #25
                      Jag är inte speciellt påläst angående vattenväxter, men allmänt i växtvärlden är det ett samband mellan bladmassa och rotmassa, vilket innebär att om Du betraktar en vanlig i jord växande planta och ser att den utvecklar mycket och stora blad, kan du utgå från att den också utvecklar sitt rotsystem snabbt. Tittar man i akvarier, är samma enkla samband tydligt om man jämför ett kar där det växer dåligt, där finns heller ingen överproduktion av luftrötter, och drar du upp växterna är även de dolda rötterna klena eller ruttna.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #26
                        Jag är inte speciellt påläst angående vattenväxter, men allmänt i växtvärlden är det ett samband mellan bladmassa och rotmassa
                        Tittar man i akvarier, är samma enkla samband tydligt om man jämför ett kar där det växer dåligt, där finns heller ingen överproduktion av luftrötter
                        Jag är inte heller så påläst men måste hålla med dig till 100 %. Jag tror också det finns ett samband. Inte nödvändigtvis att rötterna skulle höja näringsupptaget men att det är ett sätt för växten att "hålla-fast-där-den-vill-växa" när den har fått såna levnadsbetingelser att den börjar mår bra i övrigt.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Inte nödvändigtvis att rötterna skulle höja näringsupptaget men att det är ett sätt för växten att "hålla-fast-där-den-vill-växa" när den har fått såna levnadsbetingelser att den börjar mår bra i övrigt
                          Det skumma är att man kan näringsstressa vissa växter varpå dom bildar flygrötter och bryter av sig själva (ruttnar på strategiska ställen på stängseln). De rotbeklädda delarna kan då flyga iväg och fastna på, förhoppningsvis, bättre ställen.

                          "Problemet" för växtakvarister är att dom är fula och det händer inte riktigt när man tror att det ska hända.

                          Välmående L. arcuata med stoooor växtmassa som växte bra utan flygrötter:


                          Halvkasst växande L. arcuata med mycket flygrötter där en stängsel strategiskt ruttnat på ett ställe (tyvärr har en växtakvarist varit där och knipsat av flygrötter vilket syns på några ställen


                          Barr menar att det är ganska osäkert varför det händer men spekulerar att det har just med fragmentation dispersal att göra och att man inte ser dessa flygrötter i CO2-berikade akvarier som växer bra:
                          Senast redigerad av defdac; 11 October 2008, 22:09.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #28
                            Det skumma är att man kan näringsstressa vissa växter varpå dom bildar flygrötter och bryter av sig själva (ruttnar på strategiska ställen på stängseln). De rotbeklädda delarna kan då flyga iväg och fastna på, förhoppningsvis, bättre ställen.
                            Nej, jag känner inte igen detta i mina kar. Oavsett om det är vanliga rötter eller "luftrötter" har de ökat i tillväxt när övriga växten mått riktigt bra.
                            Om de börjar ruttna är det totalkört med "luftrötter" också. Hittils har "luftrötter" varit ett mycket positivt inslag oavsett vad Barr säger
                            På samma sätt som inkörningsproblem (innan luftrötterna kommer) *alltid* har inneburit en himla massa oförklarigt "grums" över hela bottensedimentet men *inget* nere i sedimentet när man dammsuger. Ok, lite beror på döda växtdelar men är det hela sanningen?
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Får du alltid flygrötter när det växer som bäst alltså?

                              Jag kan hålla med om att vissa växter är betydligt värre med flygrötter, t ex A. reineckii och H. polysperma. Dom verkar producera dessa oavsett miljö.

                              Intressant med grumset. Det får jag ibland, men det verkar ha varit diatomalger om jag kollat i mikroskop.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Får du alltid flygrötter när det växer som bäst alltså?
                                Nja, jo, jag tror bestämt det. Eller som jag tidigare yrat om - uppväxlingsfasen precis innan det "tar ordentlig fart"
                                Växterna "sätter rot" och skjuter fart sedan kan de trivas ändå. Speciellt papegojorna har haft denna pre-fas.

                                Intressant med grumset. Det får jag ibland, men det verkar ha varit diatomalger om jag kollat i mikroskop.
                                Aha, intressant!
                                Jag som alltid trott det varit förmultnade växtdelar. Du har inte mer info. i ämnet eftersom jag är mitt uppe i en sådan period (just gjort ett vattenbyte med rejäl dammsugning i väntan på tillväxtökning)?
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...