Bubblar dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mustang
    • July 2005
    • 78

    Bubblar dåligt?

    Har under några veckor sett att det bubblar dåligt om min växter och det enda som växer riktigt ordentligt är Hornsärven (är ju dock snabbväxande jämt).
    Testade att ändra min gödningregim denna veckan (2x fulldospuls varannan dag) men det har bara blivit maginella skillnader.
    CO2 nivån ligger precis på samma nivå som jag får enligt Krausetestet.

    Någon som har några ideer?
    Mikael
    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
    Min Blogg
    GOC
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hornsärven är bra bikarbonatsanvändare, så jag skulle nog kolla så CO2-upplösningen är okej och att cirkulationen kan fösa omkring det CO2-berikade vattnet överallt. Kalibrera proben (om du har någon) och dubbelkolla med ett vanligt pH-test. Om antalet bubblor per sekund är exakt samma som alltid men växtmassan har ökat markant så vet du att boven i dramat sannolikt är för lite CO2, oavsett vad testen säger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mustang
      • July 2005
      • 78

      #3
      Okej, misstänkte något sådant.
      Har ingen prob (ännu), men pH-test ger att jag har pH 6,4 ihop med KH 4 vilket väl borde motsvara en ganska hög nivå CO2?
      Får även pH 6,4 om jag gör Krause testet.

      Då jag misstänkte cirkulationen för någon vecka sedan så gjorde jag om mitt utblås från ytterfiltret så att nu släpper den ut via ett lodrätt strilrör efter bakkant på karet, vilket ger att cirkulationen har ökat i karet.
      Tidigare satt det ett srilrör med hål åt alla håll vilket inte gav någon cirkulation alls i princip.
      En sak som jag märkt dock är att det verkar bli mycket restgas i ytterfiltret då det kan rapa länge ibland.
      Kanske dags att köpa sig en reaktor istället.

      Visst har växmassan ökat en del men samtidigt har jag justerat bubbeltakten så att jag nu ligger på 2 bbl/s in i insuget till ytterfiltret, vet inte om jag vågar öka så mycket mer. Karet är ju inte speciellt stort.
      Mikael
      110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
      Min Blogg
      GOC

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Mustang
        Okej, misstänkte något sådant.
        men pH-test ger att jag har pH 6,4 ihop med KH 4 vilket väl borde motsvara en ganska hög nivå CO2?
        Jag sätter min controller på 6,1 och jag har samma KH. Det betyder att jag ligger och pendlar emellan 6,1 och 6,2 (hysteresen är 0,1).

        Med alla osäkerhetsfaktorer som rötter och annat så tycker jag mig ligga på en "säker" nivå.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Mustang
          • July 2005
          • 78

          #5
          Okej, får väl ge mig på och öka bubbeltaken ytterliggare, frågan är ju varför?
          Har ju haft bra bubbel och sanslös tillväxt tidigare men nu verkar det mesta ha stannat av...
          T.ex. min "Cuba" växte ju något sanslöst från början medans den nu bara blir mindre och mindre "buskig" och ser allmänt tråkig ut.


          Undrar om det kan vara så att jag inte lyckas lösa upp den gasen som leds in i filtret utan det mesta kommer ut via dessa förhatliga rapningar.
          Mikael
          110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
          Min Blogg
          GOC

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av Mustang
            frågan är ju varför?
            Tyvärr har nog Barr rätt när han påstår att 95% av alla problem uppstår pga av för lite co2.

            Jag var helt bombis på att min co2-halt var schysst men efter att han hade bankat på mig så fick han rätt och jag fel...

            Öka på co2'n tills det växer bra och inga firrar flämtar är en bra regel...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Mustang
              • July 2005
              • 78

              #7
              Tja...bara att dra på lite då.
              Tror dock fortfarande på att jag kanske inte lyckas lösa upp den mängden gas som behövs i ytterfiltret.

              Är, som jag skrev i din (oveb) blogg så ska det bli intressant att se hur bra Tunze diffusorn är.
              Kan nog bli att jag beställer en sådan, är inte så lite trött på rapandet...
              Mikael
              110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
              Min Blogg
              GOC

              Kommentar

              • Mustang
                • July 2005
                • 78

                #8
                Förstår inte detta...
                Nu kör jag in 3bbl/s in i ytterfiltret, bytte vatten igår och tillsatte 3xfulldospuls.
                Bubblar fortfarande ingenting av mina växter...

                Måste vara något knas någonstans!
                Mikael
                110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                Min Blogg
                GOC

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  I sådana lägen brukar man kunna kicka igång skiten med brute-force genom att göra ett 80% vattenbyte följt av fulldospuls och sedan göra det varannan dag tills allt börjar tokbubbla.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mustang
                    • July 2005
                    • 78

                    #10
                    Menar du att jag ska byta vatten varannan dag eller göda varannan dag efter vattenbytet?
                    Bytte ca 70% vatten igår nämligen.
                    Mikael
                    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                    Min Blogg
                    GOC

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Stort vattenbyte varannan dag med efterföljande 2xfulldopuls av alla tre flaskorna om du har de vanliga lösningarna som är på pmdd.se. Typ 20 ml av varje flaska i en 110-litrare.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Mustang
                        • July 2005
                        • 78

                        #12
                        Okej!
                        Får väl testa, blir lite knökigt då jag ska jobba eftermiddag/kväll resten av veckan och jag är inte så morgonpigg då...
                        Vad är det vattenbytena gör för nytta i detta läget?
                        Ja jag har dom vanliga lösningarna, har dock kört 3xfulldospuls på slutet...
                        Mikael
                        110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                        Min Blogg
                        GOC

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          med 3xfulldospulser så kan det lätt börja gå väldigt snett med något ämne. För att slippa gissa vilket så är det då bättre att lugna ner sig lite och gå ner till en dos som är praktiskt omöjligt för växterna att ta upp på 2 dagar (motsvarande 2xfulldospuls av pmdd.se-recepten), och resetta varannan dag med dessa nivåer i typ en vecka.

                          Börjar det inte bubbla då kan du vara säker på att det blivit något galet med din CO2, oavsett hur hårt du tycker att du kör.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mustang
                            • July 2005
                            • 78

                            #14
                            Aha, okej.
                            Tänkte aldrig på att det kan bli snett på det viset.
                            Sen hade jag väl i bakhuvudet gödningsnivåerna som föregående ägare till paketet använde sig av och det var ju en helt annan nivå...
                            Mikael
                            110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
                            Min Blogg
                            GOC

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Anledningen att du kan vara säker på att det är CO2 är dels att du vet att du doserat perfekta nivåer och att det är perfekta nivåer av alla nödvändiga närignsämnen. Dessutom vet du att kranvattnet bidrar med Ca och Mg (oche n hel radda obskyra spårämnen) i en nivå som omöjligt kan ta slut på 2 dagar. Vidare vet du att det inte är några organiska föreningar som sabbar upptagsförmågan av näringen. Om du fått långt mer än dubbla växtmängden så kommer dom ändå inte kunna sluka en 2x puls på 2 dagar.

                              Det enda som då kan vara fel i är helt enkelt CO2, speciellt om du fått betydligt mer växter och du bara justerat upp CO2-halten lite.

                              Säg att du fått 3dubbla växtmängden och du justerar upp från 2 till 3 bubblor/sekund. CO2-åtgången har gått upp med det 3-dubbla men du tillför bara en tredjedel mer CO2.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...