OjOjOj (pmdd)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #16
    Ursprungligen postat av figo
    Jag har mina flaskor i garderoben, men det är en sak som jag inte fattar, det har bildats små luddiga "moln" i min Nutrisiflaska.
    Vad kan det vara egentligen??
    Det luddiga kommer efter ett tag.
    Innan när jag inte doserade så mycket så gick det ett tag innan det tog slut i flaskan så att man behövde göra en ny blandning. På den "långa" tiden hann det bildas sådana här små luddiga moln men jag fortsatte och göda och det gick hur bra som helst! Alltså fortsätt göda!
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      På den "långa" tiden hann det bildas sådana här små luddiga moln men jag fortsatte och göda och det gick hur bra som helst! Alltså fortsätt göda!
      Det är ett kanontips. Växter tar lite tid på sig att bilda enzymer när dom väl får tillgång till alla byggstenar (näring). Kör man stenhårt med att hålla sin gödningsregim i minst två veckor brukar resultatet inte låta vänta på sig, och när väl växterna har enzymerna/näringen stabilt på plats så brukar det ta rejäl fart.

      Glada växtblad är inget alger gillar alls att sätta sig på.

      Det trista är när man har väldigt få sorgliga växter och algerna redan är på plats. Mer gödning i det läget kommer initialt innebära att algerna drar iväg tills växterna fyllt in - men när dom väl börjar fylla in så måste man ändå trimma så mycket att alla angripna gamla växtdelar snabbt kan rensas ut.

      Stabilt fina näringsnivåer är därför en riktig hit.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • teletubis
        • September 2005
        • 224

        #18
        ja förstår att det är många som använder pmdd här och ja undrar om ni tycker det funkar bra?


        Jag själv ha problem med alger tror ni att detta skulle vara bra för mig att använda ?

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #19
          Jag började nästan med PMDD direkt efter jag fick mitt akvarium. Hade lite problem med kiselalger i början men efter det har det bara funkat bra. Ingen alger och dom flesta växterna trivs bra (har tyvärr 1 växt som inte riktigt vill som jag). Så efter min mening funkar PMDD hur bra som helst. Har testat och experimenterat med doseringen lite, men märker konstigt nog ingen skillnad om jag dosera litet eller mycket.
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #20
            Ursprungligen postat av cryptomarko
            Nej inte i kylskåpet utan typ i en hörna där det är svalt. Jag har mina flaskor under akvariebänken eftersom det inte kommer in något ljus där.

            Det där med hållbarheten vet jag inte så mycket om eftersom jag får fylla på mina flaskor igen efter 4 veckor, det går åt

            haha okej...jag slängde in mina flaskor i kylen innan jag gick till jobbet ikväll. får väl plocka ut dom när jag kommer hem imon bitti....dom är väl inte förstörda? :o

            nu måste jag få veta!! kan man hälla i i princip hur mycket som helst eller? fiskar blir inte risiga och växterna bara extra glada? Se me as your humble prentice
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              har haft mina flasker i kylen sen ja blanda dom i somras inga problem.

              råkade ut för räkdöd en da när ja doserade upp extra med kh2po4(tror jag det var) kan dock inte ge ett definitivt svar på om det var det var orsaken till att räkorna dog emn dom fick inre blödningar.
              bortsett det har jag själv aldrig haft några som helst problem jag kunnat relatera till pmdd.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #22
                jamen då får dom stå kvar där (tills jag går upp bakfull och sveper en av misstag )

                inre blödningar lät inge mysigt.....har funderat lite på räkor för dom är så coola. du verkar ju vara lite av en expert! tror du dom skulle bli störda av ett gäng glada albino pansarmalar som snuffar omkring i gruset?
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  tror inte man bör dricka pmdd med tanke på att de är rätt strickta regler om en del av ämnena i dricksvatten till exempel

                  har ingen erfarenhet av pansarmalar så de kan jag inte ge nåt definitivt svar om men är tveksam
                  Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur)
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Pechvogel
                    • October 2005
                    • 378

                    #24
                    haha nääää...tur att man bor själv och slipper råka förgifta någon =D

                    ehm nee....dom är supersnälla. tänkte mest på om räkorna blir rädda för dom...läst att dom kan bli rädda av en hel och det är tråkigt om dom ska leva sitt liv som nervvrak tills dom dör av hjärtinfarkt
                    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                    ZOON

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      har 1 platy som är på räkorna ibland och ett gäng sorgmanteltetror som kan bli väldigt närgångna vid matning men räkorna är framme ändå.
                      igår såg ja även en litenliten räka så dom gökar också som verkar trivas.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Pechvogel
                        • October 2005
                        • 378

                        #26
                        gott!! härligt när symbiosen fungerar!!
                        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                        ZOON

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          jo känns rätt kul när dom förökar sej men misstänker jag har lite lite alger nu när ja kör med mindre ljus och ingen co2 gödning för ingen av räkorna bär på ägg och va rätt länge sen nån av dom gjorde det sist så matar på lite extra med flingor så de hamnar på botten till dom.

                          dom har iallafall lärt sej att när fiskarna blir tokiga är de dags å springa fram.

                          har en del xmas-moss i akvariet dom små kan gömma sej i
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Pechvogel
                            • October 2005
                            • 378

                            #28
                            djur är inte dumma när det gäller mat (inkl oss själva)

                            xmas-mossa=javamossa?
                            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                            ZOON

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pechvogel
                              djur är inte dumma när det gäller mat (inkl oss själva)
                              nä men kan frossa en del å äta en del snett.
                              upptäckte i förrgår att katten gillar bruna böner
                              förra veckan hällde ja i en hel del mygglarver såg ut som fiskarna skulle explodera misstänker att de satt igång romproduktionen hos 2 sorgmanteltetror fortfarande lite runda om magen.
                              tillåmed räkerna va med å frossa.

                              xmas-mossa=javamossa?
                              nope.
                              kallas även taiwan-moss, christmas-moss och xmas-mos
                              har ännu inte sett eller hört om nån butik som säljer den i sverige fick tag på min genom annonsavdelningen härinne.
                              tycker den ser mer grön å fin ut jämfört med javamossa och bra gömställe och födoplats för småräkorna
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Pechvogel
                                • October 2005
                                • 378

                                #30
                                mygglarver är tha shit!!

                                ahaa då ska jag hålla ögonen öppna efter sådan mossa....låter..jaaa mysig =)

                                hopaps du får romkorn snart då!
                                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                                ZOON

                                Kommentar

                                Arbetssätt...