Sagittaria subulata & ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Sagittaria subulata & ljus

    Hej igen

    Börjer att gå bättre och bättre med mina växter, tack vara all hjälp man har fått här på forumet.
    Nu är det bara min Sagittaria subulata (Liten pilört) som inte riktigt vill som jag vill.
    Efter VB har alla andra växter bra fotosyntes (massa bubblor på nästan alla deras blad), men den lilla pilörten har inte en ända bubbel nånstans. Desutom är vissa blad gula och andra ser ganska risiga ut (typ bara nervtrådana kvar). Kan detta bero på att den behöver mer ljuse eller att den inte tycker om att stå för nära en rot? Karet har inte CO2, men får pmdd enligt www.pmdd.se . Jag tror inte det är näringsbrist eftersom jag ökade dosen förra veckan, vilket resulterade i att dom andra växterna sprudlade med syra, men den fortsatte sitt eget race mot döden
    Jag har bara ett 15W Sera daylight rör, det räcker kanske inte till för den växten?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Oj bubblor på växterna utan CO2 och så lite ljus? Hur sjutton lyckas du med det?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • systemfel
      • May 2004
      • 43

      #3
      en god vän

      Ursprungligen postat av defdac
      Oj bubblor på växterna utan CO2 och så lite ljus? Hur sjutton lyckas du med det?
      jag har en vän som oxå har fått bubblor med lite ljus och nada gödnig fattar inget och han har inte ens en sleten fisk i akvariumet enu mindre något levande alls..
      http://systemfel79.blogspot.com/

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Bubblorna kommer ett par timmar efter VB och fotosyntesen håller igång resten av den dagen bara. Antagligen finns där väl en mängd CO2 i det nya vattnet som gör att fotosyntesen går i gång.
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Coolt! Har bara sett ett bubbelband från typ en Anubias och Cryptocoryne någon enstaka gång i min low-techare direkt efter vattenbyte.

          Trist att du inte fått igång Sagittaria subulata, den ska vara en riktigt ogräs så om den inte funkar vore det intressant att få reda på varför om du kan beskriva mer exakt hur den "vissnar" (gamla eller nya blad först, håligheter eller smygande gulaband innifrån och ut eller utifrån och in osv).

          Att det bara är nervtrådar kvar är dock vääääldigt misstänkt skador av en mal.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Lynxx
            • October 2005
            • 130

            #6
            Det är svårt och se om det är gamla eller nya blad, skulle tippa på gamla eftersom dom är ganska breda (för en pilört då altså). Innan stod den i lä av en rot, och blev ganska gul även om dens ljusbehov beskrivs som 2 - 5 här på Zoopet. Testade att flytta den om till andra sidan om roten (bättre ljusförhållande där) , och resultat blev väl en moderat förbättring. Dock kvarstår vissa gula blad. Har du hört nångång om att växter inte skulle trivas i närheten av en rot? Bara en ren hypotes, eftersom dom andra växterna verker uppskatta karets förhållande.

            Apropo nervtrådarna, då kan det mycket väl vara min mal som är igång på natten. Har dock aldrig set han i närheten av pilörten dom få gångerna han har varit aktiv på dagen. Då är han mest på roten eller ormbunken
            _______________________________________________

            Even a fish wouldn't get into trouble
            if it kept its mouth shut
            _______________________________________________
            //Lynxx

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Har du hört nångång om att växter inte skulle trivas i närheten av en rot?
              Inte annat än att det blir lite mer skugga, men det tror jag inte bekymmrar S.s:en speciellt mycket. Man brukar ju t ex knyta på javamossa på rötter så rent kemiskt tvivlar jag på att den skulle må dåligt av att vara nära en rot.

              Malar är ju nattaktiva och alla som får sina växter skadade av växter säger samma sak: Att dom aldrig ser sina malar äta på växterna.

              Lite goda algtabletter kanske skulle få dom att gnaga på tabletterna istället för växterna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Lynxx
                • October 2005
                • 130

                #8
                Växten, vad som nu var kvar av den, är nu borta från akvariet. Har nog hittat problemet med den i efterhand
                Jag tror inte det var en Sagittaria subulata ändån, fast en Ophiopogon japonicus 'Kyoto Dwarf' (ciklidgräs). Och då var det kanske inte så konstigt man hade problem med den på slutet.
                Man lär så länge man lever
                _______________________________________________

                Even a fish wouldn't get into trouble
                if it kept its mouth shut
                _______________________________________________
                //Lynxx

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja då låter det ju genast mer logiskt att bara den var lite olycklig =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av systemfel
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Oj bubblor på växterna utan CO2 och så lite ljus? Hur sjutton lyckas du med det?
                    jag har en vän som oxå har fått bubblor med lite ljus och nada gödnig fattar inget och han har inte ens en sleten fisk i akvariumet enu mindre något levande alls..
                    Mina grönalger på btn-bakgrunden närmast ljuset i mitt Tanganyika-kar har en tendens att börja bubbla framåt kvällskvisten. Och där är det extremt näringsfattigt vatten och definitivt ingen co2.

                    (Det visar ju om inte annat att det är helt omöjligt att näringsbegränsa alger i ett akvarium, haha. )
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja bubblande cyanobakterier som sitter på blad kan se ut som om växterna bubblar 8)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • anna7607
                        • November 2005
                        • 1440

                        #12
                        Hej...

                        Jag måste bara fråga en sak . Sitter och läser igenom massor med trådar om gödning och bestämde mig för att beställa hem pmdd, men det jag undrar över är om fiskarna verkligen mår bra av det? När jag läst i trådarna har jag bara hittat en som nämnt fisk i akvariet... Är totalt blåst när det gäller sånthär
                        lev livet medans de är värt att levas

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          När jag läst i trådarna har jag bara hittat en som nämnt fisk i akvariet..
                          Alla vi som kör PMDD har fiskar i akvarierna och dessutom väldigt känsliga sådana.

                          Eftersom man nollställer näringsnivåerna varje vecka när man kör PMDD så innebär det faktiskt att våra växtakvarier hovrar på väldigt mycket lägre näringsnivåer än vad normala fiskakvarier gör.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Okej, så det är bara att hälla i den mängd som mitt akvarie behöver??? ett på 170l och ett på 70 l. Visst växer växterna redan nu och skjuter skott men jag vill ju gärna hålla dom vid liv =). Har ett lysrör i lilla " 18" aqua glo 15w" bör jag byta det?
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ja bubblande cyanobakterier som sitter på blad kan se ut som om växterna bubblar 8)
                              Rättelse: jag brukar faktiskt dosera lite KNO3 i tanganyikat just för att undvika cyano och få grönalger istället så det är inte extremt näringsfattigt. Bubblande cyano lär ju dock förklara det mesta av bubblet i icke-koldioxidberikade växtburkar.
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...