Rugf + Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Rugf + Co2

    Håller på och planerar mitt andra kar. Har blivit väldigt biten av det första Jag har läst en del om CO2 injektion och om att köra in bubblorna i ytterfiltret eller i insuget på ett powerhead. Dessutom läste, men detta hittar jag inte igen, att flera växter i framförallt träskmiljö får massor med CO2 från substratet. Det jag undrar då är om det inte vore smart att köra in CO2 i matningsröret till eller i powerheaden på ett omvänt bottenfilter. För att få ner CO2 till rötterna plus att få en bra stigande cirkulation av CO2 berikat vatten.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ursprungligen postat av morphriz
    Håller på och planerar mitt andra kar. Har blivit väldigt biten av det första Jag har läst en del om CO2 injektion och om att köra in bubblorna i ytterfiltret eller i insuget på ett powerhead. Dessutom läste, men detta hittar jag inte igen, att flera växter i framförallt träskmiljö får massor med CO2 från substratet. Det jag undrar då är om det inte vore smart att köra in CO2 i matningsröret till eller i powerheaden på ett omvänt bottenfilter. För att få ner CO2 till rötterna plus att få en bra stigande cirkulation av CO2 berikat vatten.
    Akvarieväxter (hur det är med sumpväxter vet jag inte, men jag gissar att det är likadant) tar upp CO2 genom bladen. Jag har för mig att de KAN ta upp CO2 även genom rötterna, men att de måste ställa om sig för att göra detta, samt att de har mycket lättare för att ta upp det genom bladen.

    Hur du cirkulerar CO2n i vattnet är upp till dig, jag har faktiskt ingen koll på vilket sätt som är det mest effektiva (när du väl löst gasen i vattnet).
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ursprungligen postat av morphriz
      Dessutom läste, men detta hittar jag inte igen, att flera växter i framförallt träskmiljö får massor med CO2 från substratet. Det jag undrar då är om det inte vore smart att köra in CO2 i matningsröret till eller i powerheaden på ett omvänt bottenfilter. För att få ner CO2 till rötterna plus att få en bra stigande cirkulation av CO2 berikat vatten.
      Helt rätt, förutom att det är väldigt få växter som tar in CO2 med rötterna (Lobelia dortmanna http://www.tropica.com/article.asp?t...aristic&id=296).

      CO2-upptaget sker istället främst med stomatan på undersidan av bladen - så en CO2-berikad vattenström underifrån ett RFUG vore ett optimalt sett att sprida CO2-berikat vatten.

      Problemet där blir istället att du får för hög redox. För att mineralierna i fiskskit ska bli lättillgängliga måste mineraliseringsbakterier jobba med dom och det kräver ganska specifika syrehaltsförutsättningar. För mycket syre missgynnar den mineralisering vi växtakvarister är intresserad av.

      Detta problem kommer man ändå runt genom att använda chelaterad gödning så man går förbi hela bottenproblematiken helt. Näringen doseras i rätt mängd i rätt form som växterna kan suga upp med bladen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Problemet där blir istället att du får för hög redox. För att mineralierna i fiskskit ska bli lättillgängliga måste mineraliseringsbakterier jobba med dom och det kräver ganska specifika syrehaltsförutsättningar. För mycket syre missgynnar den mineralisering vi växtakvarister är intresserad av.
        För mycket syre? Oj, det var värre. Alltså finns den en "ultimat" miljö i substratet rörande syre tillgång? Jag trodde bara att det inte fick vara anaerobt! Har du nånn bra länk/boktips i detta ämne?
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad ska vara bra, men jag föredrar nätet och speciellt www.barrreport.com som tyvärr kostar pengar för att få tillgång till artiklarna.

          Som tur är så spelar bottnen häpnadsväckande nog ingen större roll i växtakvarier som körs med CO2 och vattengödning eftersom växterna helst tar upp näringen med bladen.

          Om man däremot vill köra mer ekologiskt och lita helt på näring från fiskarna blir bottnen den enskilt viktigaste komponenten och då gäller det att bygga den rätt så man får rätt redox, och där går tyvärr UGF och RUGF bort. 2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus. Plantera tätt från början fyll upp med vatten och sluta gör vattenbyten. Mata fiskarna bra.

          Smidigt som sjutton.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...