Apistogramma & pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    Apistogramma & pmdd?

    Hej,
    Jag har sedan ca 5 veckor tillbaka ett 375l akvarium med mycket växter och 2+5 A.Hongsloi, 2+4 A.Agassizi samt. 4st pitbullpleco och 9st otocinclus.

    Problemet är att trots alla växter så är det mest algerna (gröna trådalger) som växer.
    Jag byter 30l vatten dagligen + ett 100l vattenbyte 1gång/vecka och tillsätter dagligen TMG i en liten dos.
    pH-värdet ligger omkring 6.3, KH är mycket lågt pga torvfiltrering.

    Jag har funderat på att börja göda med pmdd men är osäker på hur Apistgramma-arter klarar dessa ämnen, dessa är ju extremt nitratkänsliga, en Hongsloi blev sjuk och dog i samband med att jag doserade KNO3.

    Kan fiskarna ta skada av pmdd?
    Om jag skulle göra som instruktionen säger och byta 50% varje vecka så skulle jag få stora pH-svängningar, finns det bättre alternativ för detta?

    Jag har en pH-controller (CO2) liggande hemma men vågar inte använda den tillsammans med torv, borde jag det?

    Hur tycker ni att jag skall göra?

    MVH/ Per
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    #2
    Hej igen,

    Jag kanske borde formulera om fragan lite:
    Har nagon varit med om att fiskar har tagit skada utav PMDD-godning?

    MVH/ Per

    Kommentar

    • Adamzon
      • October 2005
      • 342

      #3
      Ursprungligen postat av psandstr
      Hej igen,

      Jag kanske borde formulera om fragan lite:
      Har nagon varit med om att fiskar har tagit skada utav PMDD-godning?

      MVH/ Per
      Hej!!

      jag göder vårt 110l yngel/växt akvarie med pmdd och diy/co2. Inga problem här, vet dock inte hur känsliga dina fiskar är

      mvh: Adam
      www.akvariesidan.info.se
      240 L Amerika, med BTN
      54 L Slaffs, med BTN
      350 L Växter
      45 Liter (extra akvarie)
      120 Liter lek
      144 Liter KUBEN



      Mvh: Adam Madsen
      Lidköping
      http://blog.temabild.se

      www.plantswap.se/forum/

      Kommentar

      • psandstr
        • October 2005
        • 137

        #4
        Jag har som sagt Apistogramma Hongsloi och A. agassizi och nastan alla Apistogramma e mycket kansliga for nitrat, det ar mest kaliumnitrat som jag ar osaker pa om fiskar tal battre an nitrat i nagon annan form.

        Ar det nagon skillnad mellan nitrat och kaliumnitrat?

        MVH/ Per

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ar det nagon skillnad mellan nitrat och kaliumnitrat?
          Nej. Doserar du du KNO3 så får du ickeorganiskt nitrat.

          Det är viss skillnad mellan organiskt nitrat som kommer via kvävecykeln (stora organiska molekyler där nitrat-molekylen ingår) och ickeorganiskt nitrat såsom KNO3.

          Vilken av dessa två som är skadligast för fiskarna har jag ingen aning om, däremot har växterna svårare att använda organiskt nitrat, varför växtakvarister föredrar KNO3 framför "fisknitrat" och ju gladare växter desto gladare fiskar.

          Man doserar även bara upp 5-10 ppm nitrat med KNO3 vilket är väldigt lågt ur fisksynpunkt och fördelen med PMDD är ju att man håller dessa nivåer tack vare stora vattenbyten.

          Hur låga nitrathalter vill Apistos ha?

          Jag har hört att känsligare räkor brukar börja dö runt 100 ppm nitrat: http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00115.html
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • psandstr
            • October 2005
            • 137

            #6
            Jag vet inte nagon exakt niva, bara att dom vill ha sa lagt som mojligt, dom ar enligt vissa kansligare an diskus.

            Det som gor mig osaker ar att en Hongsloi-hane blev sjuk och dog strax efter att jag hade doserat KNO3 for att fa fart pa vallisnerian. Jag vet dock inte om detta var beroende av KNO3, "organiskt nitrat", en kombination eller nagonting helt annat.

            Ar det en dum ide att forsoka borja med en lag dos ex. halva dosen PMDD?
            Jag goder idag med TMG men jag har svart att fa vaxterna att ta sig, algerne trivs dock mycket bra!

            Jag har aven en annan trad angaende co2 i mjukt vatten, allt for att fa fart pa vaxterna utan att ta kol pa fiskarna. Jag inbillar mig att om jag far igang vaxterna sa skulle balansen i akvariet bli battre och detta skulle i sin tur ge fiskarna en battre miljo.

            Komentarer, ideer???

            MVH/ Per

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det som gor mig osaker ar att en Hongsloi-hane blev sjuk och dog strax efter att jag hade doserat KNO3 for att fa fart pa vallisnerian.
              Om du kör enligt receptet på pmdd.se så hade du max doserat 5 ppm nitrat om du doserade för hela akvarievolymen och det kan jag lova dig inte påverkade någon organism i akvariet.

              Men du kanske bara hävde ner lite pulver på känn?

              Ar det en dum ide att forsoka borja med en lag dos ex. halva dosen PMDD?
              Ja eftersom en fulldos PMDD enligt receptet på pmdd.se redan är för svagt för ett fullfjädrat växtakvarium.

              Jag vill se med egna ögon den firre som reagerar annorlunda på 2,5 ppm nitrat istället för 5 ppm.

              Det är liksom småpotatis jämfört med de nivåer man brukar börja se reaktion på fiskarna, typ över 150 ppm nitrat. Det är liksom inte riktigt på samma planet ens.

              Jag goder idag med TMG men jag har svart att fa vaxterna att ta sig, algerne trivs dock mycket bra!
              TMG brukar ge trådalger om man ligger för lågt med makroämnen såsom nitrat/calcium/magnesium om man t ex filtrerar med torv eller manipulerar ner GH:t med RO-vatten.

              Skippa RO-vattnet och lägg dig över 4 i GH och dosera upp 10 ppm nitrat och 1 ppm fosfat via KNO3 och KH2PO4 samt lägg dig över 20 ppm CO2 så kommer växterna börja dundra iväg så snabbt att du kommer ha svårt att hålla uppe nitratnivåerna istället - betydligt behagligare problem än det du har nu med RO-strul och algodling pga för mycket mikrogödning i förhållande till makrogödning.

              Jag inbillar mig att om jag far igang vaxterna sa skulle balansen i akvariet bli battre och detta skulle i sin tur ge fiskarna en battre miljo.
              Helt klart. =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • psandstr
                • October 2005
                • 137

                #8
                Tack for era svar, ni har nu lyckats att overtyga mig .

                Jag hallde inte pa KNO3 pa mafa utan foljde receptet.

                Ett problem kvarstar dock, Vattenbytena!

                Ett 50% vattenbyte kommer att innebara en enorm pH-svangning, hur kan man undvika den?

                Mina dagliga vattenbyten, skall man dosera PMDD aven da?

                Finns det lampliga alternativ till det stora vattenbytet?

                MVH/ Per

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag hallde inte pa KNO3 pa mafa utan foljde receptet.
                  Om det var den enda förändringen och en Apisto kollapsade så verkar det ju oerhört farligt med KNO3. Det kan inte ha varit så att den redan var ansträngd? Man ska väl iofs inte gå på enbart en enda företeelse men det verkar isåfallt fruktansvärt farligt med KNO3 och Apistos om dom reagerar med döden på 5 ppm KNO3.

                  Det var ena fragila varelser. Stackars dom när det regnar och skyfallen sveper med sig salter från regnskogen - slås hela bestånd ut då?

                  Ett 50% vattenbyte kommer att innebara en enorm pH-svangning, hur kan man undvika den?
                  pH-svängningar brukar trigga lek, precis som i naturen efter skyfall. Jag har bara sett mer pilska firrar efter vattenbyten och stora pH-svängningar. Men dom där Apistorna verkar ju lite mesiga på så sätt. Jag har alldeles för lite erfarenhet av firrar, men jag har fått lek och yngelvård på Fjärilsciklider med CO2 och PMDD. Men dom är väl som pansarvagnar jämfört med dina specialare =)

                  Mina dagliga vattenbyten, skall man dosera PMDD aven da?
                  Ja men bara för den bytta volymen (byter du 10% av dagen tar du bara en tiondels PMDD-dos), då kan du faktiskt potentiellt få extremt stabila närings och vattenvärden vilket borde bli succé både hos firrar och växterna.
                  Bästa alternativet till dom stora vattenbytena tycker jag själv.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Ursprungligen postat av psandstr
                    Jag har sedan ca 5 veckor tillbaka ett 375l akvarium med mycket växter och 2+5 A.Hongsloi, 2+4 A.Agassizi samt. 4st pitbullpleco och 9st otocinclus.
                    <snip>
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Skippa RO-vattnet och lägg dig över 4 i GH och dosera upp 10 ppm nitrat och 1 ppm fosfat via KNO3 och KH2PO4 samt lägg dig över 20 ppm CO2 så kommer växterna börja dundra iväg så snabbt att du kommer ha svårt att hålla uppe nitratnivåerna istället - betydligt behagligare problem än det du har nu med RO-strul och algodling pga för mycket mikrogödning i förhållande till makrogödning.
                    Det framgår kanske inte men fanns det ideér/förhoppningar att odla dessa arter kanske? Då kan kombinationen växtakvarium/odlingsburk vara ganska kass. Vissa äggläggande arter kan vara knepiga att få till lyckad befruktning på om förutsättningarna skiljer allt för mycket från ursprunget. Har för mig att vissa kräver GH/kH nära noll och ganska lågt pH för lyckat resultat.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Har för mig att vissa kräver GH/kH nära noll och ganska lågt pH för lyckat resultat.
                      Hua. Det kan jag tänka mig blir svårt med växter.

                      Discus anses ju tillhöra denna typen av firrar, men det är väl många som lyckas få upp kullar med yngelvård i PMDD-gödda akvarier ändå? Kanske inte optimalt stor kull/kläckning men det går ju.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • psandstr
                        • October 2005
                        • 137

                        #12
                        Ja, apisto ar bland de nitrat-(aven nitrit & amonium) kansligaste fiskarna, men jag skrev aven att det kan ha varit nagot annat fel, bara en fisk blev sjuk!

                        Citat:

                        Jag har alldeles för lite erfarenhet av firrar, men jag har fått lek och yngelvård på Fjärilsciklider med CO2 och PMDD. Men dom är väl som pansarvagnar jämfört med dina specialare =)

                        Vildfangade fjarilsciklider ar lika kansliga som apistogramma men om man har odlade fiskar sa kan de ofta vara taligare, beroende pa "inavel" i flera generationer pa exemplar som har varit extra taliga dvs. har overlevt.

                        Mina ciklider misstanker jag ar odlade och uppfodda av nagon som har stenkoll pa nitratvarden, pH hardhet mm. och darmed blir fiskarna kansligare, kanske tom. kansligare an vildfangade. (Jag bara spekulerar)

                        Hur tycker du nu att jag skall ga tillvaga efter att ha fyllt CO2-tuben, inhandlat PMDD-ingredienser och plocka ut den gamla filtertorven?

                        MVH/ Per

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Japp mina var säkert odlade.

                          Hur tycker du nu att jag skall ga tillvaga efter att ha fyllt CO2-tuben, inhandlat PMDD-ingredienser och plocka ut den gamla filtertorven?
                          Jag tycker det GH du får av torven erkar ganska lämpligt och det kommer växterna klara sig utmärkt på.

                          Kom även ihåg att det inte är pH-svängningen som firrarna dör av när det gäller CO2 utan gasen i sig.

                          Mitt förslag är att skippa pH-controllern eftersom det torvmanipulerade vattnet kommer sätta den ur spel och istället bara köra med timer. Börja med en bubbla varannan sekund medans lyset är på och gå sakta upp en tiondels bubbla per sekund varje dag till du träffar the "sweet spot" där både växter och firrar ser ut att stormtrivas. Samtidigt gör du 10% vb varje dag och doserar en tiondels PMDD.

                          Du kanske inte får perfekta näringsnivåer direkt på detta sätt men du slipper du bry dig om några osäkra uppmätta värden.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • psandstr
                            • October 2005
                            • 137

                            #14
                            Jag ber att fa tacka for all hjalp ni gett mig och ber att fa aterkomma nar jag har fatt igang alla grejor, CO2 utrustningen har ju legat och samlat damm i tre ar liksom hela akvariehobbyn pga. flytt(ar).


                            MVH/ Per

                            Kommentar

                            • psandstr
                              • October 2005
                              • 137

                              #15
                              Hej igen,

                              Sa var det da dags att borja dosera pmdd.
                              Jag har dock en fraga, Hur mycket skall jag dosera?

                              Citat:
                              Samtidigt gör du 10% vb varje dag och doserar en tiondels PMDD.

                              10%-vattenbyte i mitt fall blir 30l, knappt 1/10 av akvarievolymen, pmdd-kalkylatorn forutsatter ett 50%-vattenbyte 1/vecka, ar det 1/10 av denna volym jag skall tillsatta?

                              (För ett akvarium med 300 liter vatten ska du en gång i veckan:
                              1) göra ett 50% vattenbyte, dvs byt 150 liter vatten
                              2) dosera 30 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

                              MVH/ Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...