Två akvarium går åt olika håll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    Två akvarium går åt olika håll

    Hejsan!
    Jag startade upp två akvarium samtigt.

    Akvarium 1
    330-liters, utsatt för lite solljus några få timmar per dag.
    filter/pump: fluwal 4
    10 ciklider och två ancistrusmalar samt 4 växter som växer ganska bra
    Tillsätter pmdd (enklaste receptet med 3 olika pulver) en gång i veckan och byter vatten 50% en gång i veckan.

    Akvarium 2
    105 liter, utsatt för mycket solljus, står under vissa timmar rakt i solen.
    filter med pump på 3 watt
    2 malar (4 cm) och en växt som växer långsamt, som borde växa lite fortare.
    Tillsätter pmdd en gång i veckan men slarvar med vattenbytena eftersom det knappt är några fiskar där i. Bytt 40% vatten en gång sen september.

    Nu till min "upptäckt"
    I Akvarium 1 ser växterna ganska tråkiga ut nu. Bacopan har massa bruna alger som sitter så hårt att bladen går sönder om man försöker nöta bort det. Dessutom blir det alger på rutan ganska snabbt i akvarium 1. Bottengruset och stenar, rötter etc klarar sig dock från alger av någon anledning

    I akvarium 2 är det i princip inga alger alls! nån liten grön prick på sanden kanske, men växten är helt algfri o grön o fin.

    Kan det vara antalet malar per liter vatten i det mindre karet som gör underverk, eller har det med mina uteblivna vattenbyten att göra i akvarium 2 kanske?

    Hoppas på svar!
  • PatrikMalmo

    #2
    Det är just därför som mitt måtto är att akvaristik inte är någon exakt vetenskap. Till och med kar av exakt samma storlek, likadant grus, vatten, fiskarter/mängd, antal växter, identisk skötsel and you name it, kan utvecklas rätt olika. Nada förklaring finns som vi hobby-akvarister kommer åt. I ditt fall kan malarna/vattenbytena ha spelat roll. Ingen aning. Tror ingen annan kan veta det heller. Sorry... det är liksom bara att köra utifrån varje kars förutsättningar.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      tycker bara att det är märkligt att akvariet som är mindre o som står i solen och som jag i princip inte sköter om alls håller sig jättefint där i köket, medans karet jag lägger ner halva min själ i som står i vardagsrummet 5 meter från närmaste fönster och där jag byter vatten mycket och ofta där trivs algerna tvärtom vad jag vill ju!!

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        kan det inte vara solen som hjälper till kanske? Den ägta varan är nok bättre än det artificiella ljuset..
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          den äkta varan tycker väl alger är jättetrevligt vad jag förstått?

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Alger triggas väldans av ammonium. Kan vara värt att kolla filtervolymen/kapaciteten i karet med alger. Utöka filtervolymen och sätt i fler växter. Enklaste tipset jag kommer på. Flytväxter kan hjälpa till i starten, då de är effektiva på att suga näring (får ju CO2 från luften). Bara att plocka bort dem/minska antalet när karet börjar komma igång. Sist men inte minst - tålamod...

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • androxe
              • August 2005
              • 854

              #7
              ok tack, mera växter blir det ju eftersom, eftersom de växer 1-2 cm per dag vattenpesten

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det är just därför som mitt måtto är att akvaristik inte är någon exakt vetenskap. Till och med kar av exakt samma storlek, likadant grus, vatten, fiskarter/mängd, antal växter, identisk skötsel and you name it, kan utvecklas rätt olika. Nada förklaring finns som vi hobby-akvarister kommer åt.
                Det är intressant att du ändå försöker hitta skillnader med hjälp av din vetskap om vad som kan vara fel och dessutom använder din vetskap om att ammonium triggar alger och filtervolym etc.

                ingen annan kan veta det heller. Sorry... det är liksom bara att köra utifrån varje kars förutsättningar.
                Så enkelt ska man inte ge upp. Androxe ger ju hur många ledtrådar som helst, och du vill ju själv gärna kunna förklara det?

                Dessa två akvarier är ju verkligen så långt ifrån "samma" man kan komma där den ena får direkt solljus.

                Akvarium nummer 2 har fantastiskt mycket högre näringsnivåer än akvarium 1 och får fantastiskt mycket mer ljus vilket borgar för glada växter. Allt fokus på växterna och algerna försvinner. Lite fler malar ovan på det så blir det succé =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ehhh sorry, nu traskar jag off-topic :o
                  Det är just därför som mitt måtto är att akvaristik inte är någon exakt vetenskap.
                  Vad är det för skillnad på exakt vetenskap och vetenskap egentligen?
                  Vet inte om jag riiiktigt håller med ditt motto. Visst kan man väl även i denna hobbyn skapa teorier och utföra experiment för att stödja dem eller? Tycker det brottas en hel del - stort som smått - i baljorna och publiceras frekvent på nätet och i trycksaker. Visst är det väl liiite roligt att grotta ner sig och få en "vetenskaplig" förklaring på ett fenomen?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag kan hålla med i uttrycket "Akvaristik är ingen exakt vetenskap" om det står för en slags ödmjukhet över hur *extremt* komplext system ett levande akvarium egentligen är. Att man nästan aldrig kan hitta ett supersätt som funkar universiellt på alla planeter i hela galaxen.

                    Men fan den som inte försöker och stoppar ner huvudet i sanden.

                    Att t ex hålla koll på alla sätt järn kan reagera i akvariet skulle kräva ett flertal doktorsavhandlingar och då får man förmodligen ändå inte reda på hur en akvarist ska tillsätta järn för att ens växter ska bli glada. Gränsen får dras någonstans. För vissa är det valet av fiskar, för vissa går gränsen vid doktorsavhandlingar om Cyanobakterier.

                    Men att använda "Akvaristik är ingen exakt vetenskap" som sköld för att slippa hitta svar på problem är totalt fel. Du citerar Krause, som utan vetenskap inte skulle vara någonting, likaså Tom Barr, likaså Amano - människor som spenderat så oerhört mycket tid på att få fram sätt, på vetenskaplig väg, och kunskap på hur man enklast kör ett växtakvarium.

                    Dom har uträttat så långt mycket mer inom akvaristiken än vad du har Patrik, och jag har en stark aning om att det har med just vetenskapliga tillvägagångssätt att göra och dom har sannolikt ALDRIG bara gett upp och ryckt på axlarna när dom fått algodling och sagt "Jaha, alla akvarier är olika, vi försöker på nytt men med enklare växter och hoppas att det kommer funka den här gången!".

                    Likaså är det fel att använda uttrycket som ett generellt krokben för alla som vill förklara eventuella problem på djupet med vetenskapliga uttryck, och på så sätt vinna förtroende och sympati hos nybörjare och sedan börja förklara själv - men med ett totalt utlämnande av alla detaljer så nybörjaren garanterat inte har eventuella vetenskapliga verktyg att komma vidare. Man har då vunnit respekt men lämnat nybörjare att famla i mörkret - precis som hysch-hysch-akvaristerna vill. Vetenskapen är fin om det ger klirr i kassan i odlingslokalen, men inget kul alls om den blir helt öppen för alla.
                    Senast redigerad av defdac; 10 November 2005, 17:01.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Där trampade jagt uppenbarligen på en öm tå. Eller nått. Med ett sådant tonläge som utgångspunkt är jag definitivt ur diskussionen - svara på inlägget i stället för att angripa mig. Plis. De senaste tre inläggen handlar inte alls om tråden, utan om min inställning till vetenskap/akvaristik. Som det för övrigt dras förhastade slutsatser om - varför inte fråga vad jag menar med det i stället?
                      Senast redigerad av Gäst; 10 November 2005, 21:01.

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Som det för övrigt dras förhastade slutsatser om - varför inte fråga vad jag menar med det i stället?
                        Ok, vad menar du med det?
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Jag fick ditt svar i privata mess Patrik, tack!
                          Har läst igenom det och tror visst det passar att svara officiellt i denna tråden istället. Det handlar mycket om ditt svar i inlägg #2 så även trådskaparen kan ha glädje av att se ditt förtydligande/förklaring. Det är ju han som vill komma vidare. Skulle han tycka att tråden urartar hojtar han säkert till
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Nada förklaring finns som vi hobby-akvarister kommer åt. I ditt fall kan malarna/vattenbytena ha spelat roll. Ingen aning. Tror ingen annan kan veta det heller. Sorry... det är liksom bara att köra utifrån varje kars förutsättningar.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • androxe
                            • August 2005
                            • 854

                            #14
                            ok så de höga näringsvärden som solen och de uteblivna vattenbytena ger med tillsatts av pmdd gör att växterna mår bättre o konkurrerar ut algerna. Frågan är bara om man vågar sköta det stora akvariet på samma sätt som det lilla då jag har många (dyra) fiskar där som jag inte vill ska må dåligt av syrebrist eller nitritförgiftning....

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              ok så de höga näringsvärden som solen och de uteblivna vattenbytena ger med tillsatts av pmdd gör att växterna mår bättre o konkurrerar ut algerna.
                              Ja sannolikt. Färre vattenbyten ger ju relativt mer näring från PMDD:n samtidigt man får mer stabila näringsnivåer. Stabilitet och glada växter är något som alger inte gillar. Glada växter tillsammans med välfungerande biologisk filtrering tar ner ammoniumnivåer som gör att algerna märker att det är för mycket konkurrens varpå dom väljer att inte blomma.

                              Eftersom det med glada växter knappt blir något ammonium över så blir det heller ingen nitrit och bakterierna kan inte dra ner syrenivåerna eftersom dom också har konkurrens med kväve från växterna.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...