Java-mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Java-mossa

    Jag ville ha Java-mossa i mitt akvarium eftersom jag sett det på bild och tyckte det såg snyggt ut.
    Men i akvarieaffären avrådde de. De sa det var som ogräs och att de äntligen lyckats rensa bort allt från sina akvarier!
    Så det blev ingen Java-mossa denna gång.
    Har ni någon erfarenhet av det?
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    ja det har jag!
    jag fäste det på en rot och efter en månad var det en mycket fin matta.
    visst det växer bra men hur jobbigt är det att riva bort lite då och då och slänga eller sätta ut nån annan stans? värre med vanliga växter där man ska ta av bladen då och då...
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      Har precis flyttat min matta med javamossa till en sten och jag är jättenöjd med mossan... dom avrådde mig med men jag har inte haft några problem hitills. Av min erfaranhet så är javamossan en mycket tacksam växt.
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Hah! Det blir Java-mossa i alla fall! Den ser så fin ut. Tack!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • systemfel
          • May 2004
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Hah! Det blir Java-mossa i alla fall! Den ser så fin ut. Tack!
          java mossan kan ju vara snygg på tex en rot men den kan oxå bli dryg för den sätter igen filtert rätt fort om den börjar släppa.. java mossa är perfekt för tex fisk yngel som kan snåra sig in och vara skyddade där från att bli uppätna.. vill man sätta mossan på en rot och ha den snygg rekomnderar jag att klippa den med en sax då detta funkar bra men sedan har du ju det överalt i karet om du inte sätter en håv ovan för där du ska klippa...

          tänk på att mossan lätt drar åt sig skit och kan snabbt bli ful så damma ur den i bland för att hålla den ren från skit
          http://systemfel79.blogspot.com/

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            min mossa har aldrig blivigt skitig.. dock har jag fiskar som jagar mat hela tiden för jag matar sparsamt så dom är aktivare :]
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • port513
              • October 2005
              • 116

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag ville ha Java-mossa i mitt akvarium eftersom jag sett det på bild och tyckte det såg snyggt ut.
              Men i akvarieaffären avrådde de. De sa det var som ogräs och att de äntligen lyckats rensa bort allt från sina akvarier!
              Så det blev ingen Java-mossa denna gång.
              Har ni någon erfarenhet av det?
              Jag försökte ha javamossa i mitt akvarie med 2st kräftor men det sket sig ordentligt, kräftorna har nu ätit upp ALL javamossa

              /Henke

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Hah! Det blir Java-mossa i alla fall! Den ser så fin ut. Tack!
                Javamossa kan växa riktigt bra, om de har näring. I ett växtakvarium där de har större konkurans om näringen, så kan de växa riktigt dåligt. Dvs, de är en bra indikatorväxt när man "matar" växterna lite för dåligt.
                Men när de växer blir de riktigt vackra. Kräver inte så mycket ljus heller.

                Och som någon skrev, de är bland de bästa växter att ha om man har yngel (exempelvis levandefödare). Yngel hittar bra skydd i dem, och javamossan genererar även mat till ynglen (infusorier etc). Rekomenderas, men som med alla växter om de växer bra. Man måste hålla efter dem
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  javamossan måste hållas efter lite men är mycket snygg.

                  15-20% av volymen i polarns 540L akvarie va ett tag javamossa och det va rätt snyggt å kul å se när han matade då hälften av maten åkte in bland javamossan och 16 guldbarber och lite annan fisk simma in o mossan på jakt.

                  numer har han tatt bort nästan all mossa och lämnat till akvariebutiken och byt till sej andra växter.

                  att det skulle va svårt att få tömt ett akvarie på javamossa skulle ja vilja påstå är skitsnack egenligten är inte mycke svårare än andra växter men kanv a lite pilligt.

                  enda negativa erfarenhjet ja har med javamossa va när ja hade den bredvid ett innerfilter.
                  javamossan blev full med sån där brun gegga som finns i filtermaterialet men bytte till bottenfilter och lite klämmande under vatten så blev den fin igen
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    En del råd ska man inte lyssna så mycket till - tycker du att Javamossa är fint, så skaffa den. Råden i tråden är jag dock helt med på. Javamossa är en tacksam växt som är svår att misslyckas med. Kan bli otroligt grann om den tar sig på allvar - några av de snyggaste kar jag sett har haft Javamossa som "huvudväxt". Det stämmer dock att den kan vara svår att utrota från ett akvarium om man verkligen vill. Har däremot svårt att koppla varför man vill det... *s* ...den är en av de verkliga nyttoväxterna som jag ser det. Ger yngel/andra fiskar skydd och mat, plockar upp näring från vattnet och växer inte så otroligt fort - dessutom klarar den sig med rätt lite ljus. Det enda problemen med den brukar vara att få den att stanna på ett ställe i akvariet i början, samt att om man trimmar den så kan lösa delar fastna i filterinsuget.

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      litet tillägg.
                      javamossan va det enda i polarns akvarie som vissa av fiskarna aldrig försökte äta upp.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • gren
                        • September 2005
                        • 87

                        #12
                        Jag har javamossa och är mycket nöjd med det. Enda är väl att jag skulle vilja ha mer, men en kinesisk algätare och två ancistrus äter upp mossan i samma takt som den växer.

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          javamossan är fin tycker jag, fick den även att växa ovan vatten med fötterna i blöt, den spred sig väldigt mycket i terrariet..
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • erik l
                            • July 2005
                            • 308

                            #14
                            Instämmer mycket bra växt till yngelgömsle och tålig visserligen växer den som ogräs och klarar sig på lite ljus men ett fint ogräs bara att riva bort överflödet.
                            ________________
                            mvh erik l

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              River man bort den när den börjar bli för "spretig" så växer den tätare och snyggare (tycker jag). I växtkar kör man ju ofta Javamossa på trädrötter och stenar - klipper man ner den då och då, så grenar den sig och släpper inte från underlaget (låter man den växa sig för tjock dör "underdelen" av mossan pga ljusbrist och så släpper den).

                              Hilsen,

                              P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...