Något fattas mina växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Något fattas mina växter.

    Hej
    Det är nåt fel med min Cryptocoryne, men vad?
    Kolla på min zoon och kom med synpunkter.
    Svea

    Mina bilder
    Min zoon
  • systemfel
    • May 2004
    • 43

    #2
    Ursprungligen postat av svea
    Hej
    Det är nåt fel med min Cryptocoryne, men vad?
    Kolla på min zoon och kom med synpunkter.
    Svea
    kno3 tror jag fast du har ju inga hål enu men har inte fler växter i ditt kar samma symtom ?
    http://systemfel79.blogspot.com/

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Nej inte ännu i alla fall, och inte alla Cryptos. En planta intill med annan färg ser inte ut så.
      Svea

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Väääldigt svårt att säga med bara den bilden att gå på. Dock är jag säker på att någon kunnig människa här inne kan ge dig ett svar
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • systemfel
          • May 2004
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Hej
          Det är nåt fel med min Cryptocoryne, men vad?
          Kolla på min zoon och kom med synpunkter.
          Svea
          Göder du med något överhuvudtaget ? kol begränsad kan den oxå vara efter som det växer alger på bladet
          http://systemfel79.blogspot.com/

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Egentligen för lite fakta men om du som de flesta andra här byter vatten hyggligt ofta så har du tillräckligt med kol (karbonat).

            Då kan det nog bara vara kvävebrist kvar...
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Vattenbyten sker varje vecka ca 30% , jag göder med TMG.
              Algerna består i dom gröna prickarna, för övrigt har jag inte så speciellt mycket alger.
              Svea

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ah, gröna prickar !! Det är nästan alltid fosfatbrist !

                Du har helt klart den bästa algen !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • ZakatH
                  • July 2004
                  • 126

                  #9
                  Den bästa algen? jag avskyr den som pesten, dock är nog trådalger eller vad dom nu kallas värst.. Pickalgerna har "förstört" en och annan anubias för mig.
                  Har hellre vanliga grönalger som iaf en del firrar käkar upp, och som faktiskt kan vara lite snyggt..
                  540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Den bästa algen, vad menas med det? Är den möjlig att få bort, och hur gör jag då?
                    Tacksam för konkreta förslag.
                    Svea

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Den trivs när det är för lite fosfat i förhållande till kväve.

                      Så kanske borde du skaffa PMDD och göda med det, läs mer på http://www.pmdd.se

                      Det är billigt och ger mindre/inga bristsymptom på växterna. Kul är det åxå !
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Då skulle alltså PMDD var lösningen på problemet? När jag skulle skaffa det härom sistens blev jag avrådd! Man skulle inte lösa problemen så, sas det.
                        Eftersom jag inte förstår sambanden riktigt så avstod jag.
                        Hur uppstår denna brist?

                        Hur ska jag dosera när jag gör 30% vattenbyte en gång pr vecka? Tabellen utgår från 50% vattenbyte ser jag.

                        Kan man på något sätt mäta vilken brist det är, så att man sätter in rätt åtgärd?
                        Hjälp mej snälla, innan det blir ännu värre.
                        Svea

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13
                          Metoden att byta 50 vatten och göda för allt används för att man skall slippa mäta.

                          I ditt fall går det inte att mäta för det utslag du skulle få på ett test skulle vara missvisande. Det lilla fosfat du har i akvariet är av "fel" sort. fisk-skits-fosfat är svårare för växterna att ta upp än det man tillsätter själv.

                          Försök att låta bli att lyssna på domedagsprofeter som varnar för PMDD, välgödda växter är vägen till mindre alger.

                          Jag gissar att en säljare avrådde dig, det gör dom ENBART för att de förlorar affärer på PMDD.
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Svaren jag fått pekar på ev brist på: Kno3, kol, kväve, fosfat.
                            Jag blir lite förvirrad, vilket är mest troligt? Jag göder som sagt med TMG och byter vatten hyfsat och suger botten då o då lite lagom. Har inte Co2.

                            Akvariet har varit igång 3 år och det har inte varit särskilt mycket alger. Varför kommer detta nu och skulle PMDD (eller ngt annat) hjälpa?
                            Då måste jag alltså byta 50% pr vecka? Tillsätter man detta vid varje vattenbyte?

                            Visst var det en försäljare som avrådde, men jag tror det är en kunnig sådan, ingen PRAO eller liknande.

                            Tack om ni vill hjälpa mej fram till en vettig lösning.
                            Svea

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15
                              Ursprungligen postat av svea
                              Visst var det en försäljare som avrådde, men jag tror det är en kunnig sådan, ingen PRAO eller liknande.
                              Svea
                              Det beror på att de förlorar på att du köper påsar med PMDD för en struntsumma istället för dyrt skräp hos dem.

                              Även "seriösa" gör så tyvärr Kanske är det okunnighet kanske snålhet...

                              Du kommer sannolikt att behöva köpa färre växter åxå för dom du har kommer att överleva.

                              Eftersom du redan göder med TMG så behöver du bara lägga till KNO3 (kväve) och KH2PO4 (fosfat) för att täcka alla behov.
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...