alger, staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j_som_i_jonas
    • November 2002
    • 106

    #16
    Ja, det där med att ge råd det kan inte vara någon lätt grej Fördelen med växtakvarium med mycket ljus och koldioxid är att man så uppenbart är "on ones own". Det bästa är nog som Tom Barr verkar göra, ge generella riktlinjer. Fast i det här fallet hade jag ju önskat att det fanns en mirakelkur, *ett* svar, som gjorde hela skillnaden

    Får nog omformulera min fråga angående tmg / micro+. Vad jag menade att fråga var inte hur man doserar TMG så man får 0.1 ppm järn. Utan att pmdd-receptet på länken är ämnat för är att fördela ingredienserna så att man vet att om man uppnår 0.1 ppm Fe har man okej med resten av ämnena utan att man behöver mäta nivån av Mg, K, etc. NO3 mäter de och justerar separat. Problemet är att micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så vad jag ville veta var hur förhållandet mellan fe-koncentrationen i tmg är gentemot micro+. Alltså hur många teskeder tmg motsvarar en tesked micro+ om man så vill

    Oavsett, idén är, som jag förstår den, att man doserar en sjundedel av veckodosen varje dag och kollar i slutet av veckan vilken nivå man ligger på. Ligger man under 5 ppm NO3/0.1 ppm Fe så ökar man dosen lite nästa vecka. Efter vattenbyte doserar man en sjundedel som vanligt. En typ av omvänd (50%-)reset alltså (även om mängden vatten i det här fallet lika gärna kan vara 30%); som minst näringsämnen efter vattenbytet som sedan gradvis byggs upp igen. Man bör således alltid ligga på mellan 50% och 100% av optimal näringsnivå. Med den vanliga 50%-reset-metoden så är ju risken att exempelvis NO3-halten måste vara väldigt hög direkt efter vattenbytet för att den skall räcka veckan ut.

    Kanske har jag tänkt fel? Verkar det vettigt?


    Med vänliga hälsningar,

    jonas
    med vänliga hälsningar,

    jonas

    Kommentar

    • j_som_i_jonas
      • November 2002
      • 106

      #17
      Ja, det där med att ge råd det kan inte vara någon lätt grej Fördelen med växtakvarium med mycket ljus och koldioxid är att man så uppenbart är "on ones own". Det bästa är nog som Tom Barr verkar göra, ge generella riktlinjer. Fast i det här fallet hade jag ju önskat att det fanns en mirakelkur, *ett* svar, som gjorde hela skillnaden

      Får nog omformulera min fråga angående tmg / micro+. Vad jag menade att fråga var inte hur man doserar TMG så man får 0.1 ppm järn. Utan att pmdd-receptet på länken är ämnat för är att fördela ingredienserna så att man vet att om man uppnår 0.1 ppm Fe har man okej med resten av ämnena utan att man behöver mäta nivån av Mg, K, etc. NO3 mäter de och justerar separat. Problemet är att micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så vad jag ville veta var hur förhållandet mellan fe-koncentrationen i tmg är gentemot micro+. Alltså hur många teskeder tmg motsvarar en tesked micro+ om man så vill

      Oavsett, idén är, som jag förstår den, att man doserar en sjundedel av veckodosen varje dag och kollar i slutet av veckan vilken nivå man ligger på. Ligger man under 5 ppm NO3/0.1 ppm Fe så ökar man dosen lite nästa vecka. Efter vattenbyte doserar man en sjundedel som vanligt. En typ av omvänd (50%-)reset alltså (även om mängden vatten i det här fallet lika gärna kan vara 30%); som minst näringsämnen efter vattenbytet som sedan gradvis byggs upp igen. Man bör således alltid ligga på mellan 50% och 100% av optimal näringsnivå. Med den vanliga 50%-reset-metoden så är ju risken att exempelvis NO3-halten måste vara väldigt hög direkt efter vattenbytet för att den skall räcka veckan ut.

      Kanske har jag tänkt fel? Verkar det vettigt?


      Med vänliga hälsningar,

      jonas
      med vänliga hälsningar,

      jonas

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ang. TMG kontra Micro+ får jag återkomma. Jag gjorde några beräkningar och jag tror t om någon annan här i Linköping jag mailade med gjorde exakt en sådan jämförelseberäkning - ska se om jag hittar den.

        I övrigt så har du tänkt, vad jag vet, helt rätt. Jag har delat veckodosen på 2 omgångar (gissa om jag härmar Barr och du delar den på 7. Det borde gå precis lika bra, om inte bättre =)
        Ett alternativ vore att hälla i alla ämnen så att man når målnivåerna efter veckovattenbytet (som en vanlig 50%-reset) och allteftersom veckan går kompensera för växternas upptag, men då blir det mer finlir och kräver en massa Fe, NO3 och PO4 test under åtminstone en vecka så man ser hur mycket växterna tar upp. Iofs en ganska rolig grej att göra. Jag gjorde så ett par veckor med Fe-halten och den störtdök dom 2 första dagarna. Min burk fullkomligen slukar TMG, vilket är i linje med vad Claus Christensen på Tropica säger: Man doserar ofta alldeles för lite mikroämnen (i växtakvarium med mycket ljus, växter och koldioxid). Roligt för Tropica, mindre roligt för vår plånbok =)

        Nu startar jag lite off-topic grejjor:

        Jag vilja lägga vantarna på Seachems gödningspreparat. Dom verkar innehålla en massa enzymer och annat trevligt jox som inte TMG innehåller.

        Har du några röda växter? Hur är färgen på dom? Min A. reineckii är alltid fint färgad, men min Ludwigia arucata och Eusteralis stellata är alltid trist grön/brun/svagt röda - inte den där signalröda nyansen som t ex Amano har. Jag testade att sluta dosera KNO3 ett tag och då blev dom nya skotten på L. arcuata blodröda, men i gengäld så växte det inte lika bra och algerna fick bättre fotfäste. Dilemma.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Ang. TMG kontra Micro+ får jag återkomma. Jag gjorde några beräkningar och jag tror t om någon annan här i Linköping jag mailade med gjorde exakt en sådan jämförelseberäkning - ska se om jag hittar den.

          I övrigt så har du tänkt, vad jag vet, helt rätt. Jag har delat veckodosen på 2 omgångar (gissa om jag härmar Barr och du delar den på 7. Det borde gå precis lika bra, om inte bättre =)
          Ett alternativ vore att hälla i alla ämnen så att man når målnivåerna efter veckovattenbytet (som en vanlig 50%-reset) och allteftersom veckan går kompensera för växternas upptag, men då blir det mer finlir och kräver en massa Fe, NO3 och PO4 test under åtminstone en vecka så man ser hur mycket växterna tar upp. Iofs en ganska rolig grej att göra. Jag gjorde så ett par veckor med Fe-halten och den störtdök dom 2 första dagarna. Min burk fullkomligen slukar TMG, vilket är i linje med vad Claus Christensen på Tropica säger: Man doserar ofta alldeles för lite mikroämnen (i växtakvarium med mycket ljus, växter och koldioxid). Roligt för Tropica, mindre roligt för vår plånbok =)

          Nu startar jag lite off-topic grejjor:

          Jag vilja lägga vantarna på Seachems gödningspreparat. Dom verkar innehålla en massa enzymer och annat trevligt jox som inte TMG innehåller.

          Har du några röda växter? Hur är färgen på dom? Min A. reineckii är alltid fint färgad, men min Ludwigia arucata och Eusteralis stellata är alltid trist grön/brun/svagt röda - inte den där signalröda nyansen som t ex Amano har. Jag testade att sluta dosera KNO3 ett tag och då blev dom nya skotten på L. arcuata blodröda, men i gengäld så växte det inte lika bra och algerna fick bättre fotfäste. Dilemma.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • kenneth.n
            • April 2002
            • 105

            #20
            Ytterligare en "off topic" grej.

            Ni pratar inte alls om vilken temp ni har i akvariet... förutsätter ni att de är 25 c eller tycker ni inte de har någon betydelse?

            mvh
            Kenneth

            Kommentar

            • kenneth.n
              • April 2002
              • 105

              #21
              Ytterligare en "off topic" grej.

              Ni pratar inte alls om vilken temp ni har i akvariet... förutsätter ni att de är 25 c eller tycker ni inte de har någon betydelse?

              mvh
              Kenneth

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Jo det pratar jag gärna om. Det är helt nyligen jag börjat experimentera med temperaturen och sänkte till 24 grader från 28-29. Tyvärr så började min P. palustris tappa en massa blad så jag höjde igen till 27 grader. Jag fick även för mig att fotosyntesen gick lite långsammare. Är det ett vedertaget tips att hålla lägre temperatur om man vill få finare färger?

                En lägre metabolism borde kunna ge starkare färger - ungefär som när man begränsar ljuset men bibehåller en hög koldioxidnivå och därmed får plantan "råd" att omfördela resurser och bli mer effektiv i sin ljusutnyttjande samtidigt som färger blir starkare. Tyvärr kan jag inte begränsa ljuset pga min Glossistigmamatta.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jo det pratar jag gärna om. Det är helt nyligen jag börjat experimentera med temperaturen och sänkte till 24 grader från 28-29. Tyvärr så började min P. palustris tappa en massa blad så jag höjde igen till 27 grader. Jag fick även för mig att fotosyntesen gick lite långsammare. Är det ett vedertaget tips att hålla lägre temperatur om man vill få finare färger?

                  En lägre metabolism borde kunna ge starkare färger - ungefär som när man begränsar ljuset men bibehåller en hög koldioxidnivå och därmed får plantan "råd" att omfördela resurser och bli mer effektiv i sin ljusutnyttjande samtidigt som färger blir starkare. Tyvärr kan jag inte begränsa ljuset pga min Glossistigmamatta.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • kenneth.n
                    • April 2002
                    • 105

                    #24
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Jo det pratar jag gärna om. Det är helt nyligen jag börjat experimentera med temperaturen och sänkte till 24 grader från 28-29. Jag fick även för mig att fotosyntesen gick lite långsammare.
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    Precis!
                    De var detta jag syftade på och visst bör väl näringsnivåerna stå i relation till värmen pga detta... ?

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

                    Tyvärr så började min P. palustris tappa en massa blad så jag höjde igen till 27 grader.
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    Detta tror jag inte var pga tempen direkt utan mer omställningen mellan olika.
                    Själv har jag palustris i 23-24 c utan problem.
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    Är det ett vedertaget tips att hålla lägre temperatur om man vill få finare färger?
                    En lägre metabolism borde kunna ge starkare färger <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    De är inget som jag erfarenhet av, om man tar samma palustris som exempel så är den helt grön i ett kar men mörkröd/brunröd i ett annat de som skiljer är ljuset.
                    Möjligtvis kanske de är så att en lägre temp med bibehållna näringsvärden ger bättre färg för i princip så höjer man ju näringsnivåerna om man sänker tempen ... <img src=extra_smiley_irked.gif border=0 align=middle> <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

                    En annan "spinn off" värd att ta hänsyn till i detta sammanhang är syrenivåerna .... eller hur ?

                    mvh
                    Kenneth

                    Kommentar

                    • kenneth.n
                      • April 2002
                      • 105

                      #25
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Jo det pratar jag gärna om. Det är helt nyligen jag börjat experimentera med temperaturen och sänkte till 24 grader från 28-29. Jag fick även för mig att fotosyntesen gick lite långsammare.
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      Precis!
                      De var detta jag syftade på och visst bör väl näringsnivåerna stå i relation till värmen pga detta... ?

                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

                      Tyvärr så började min P. palustris tappa en massa blad så jag höjde igen till 27 grader.
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      Detta tror jag inte var pga tempen direkt utan mer omställningen mellan olika.
                      Själv har jag palustris i 23-24 c utan problem.
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Är det ett vedertaget tips att hålla lägre temperatur om man vill få finare färger?
                      En lägre metabolism borde kunna ge starkare färger <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      De är inget som jag erfarenhet av, om man tar samma palustris som exempel så är den helt grön i ett kar men mörkröd/brunröd i ett annat de som skiljer är ljuset.
                      Möjligtvis kanske de är så att en lägre temp med bibehållna näringsvärden ger bättre färg för i princip så höjer man ju näringsnivåerna om man sänker tempen ... <img src=extra_smiley_irked.gif border=0 align=middle> <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

                      En annan "spinn off" värd att ta hänsyn till i detta sammanhang är syrenivåerna .... eller hur ?

                      mvh
                      Kenneth

                      Kommentar

                      • j_som_i_jonas
                        • November 2002
                        • 106

                        #26
                        Jag har 26 grader, mest för att det lägger sig däromkring på dagen med belysning och allt. Har inte provat att varken sänka eller höja den så jag vet faktiskt inte alls hur det påverkar.

                        Annars har jag stött på en sak som jag undrar över... på the krib's näringssida (återigen länken ovan) så verkar det som man doserar magnesiumsulfat i formen MgSO4+7H2O ("epsom salt") Kan det möjligen vara så att även Chuck Gadd:s näringskalkylator baseras på denna form (kolla under references på hans sida)?

                        Du (defdac) tar ju betydligt mindre av magnesiumsulfat än andra ämnen, är du helt säker på att det är på grund av lågt KH och inte på grund av att man köper magnesiumsulfat i annan form i USA?

                        Är det förresten "rent" magnesiumsulfat man köper på hjortgatan?
                        (läste exv. q&a på http://www.curezone.com/forums/m.asp?f=73&i=116 men förstår fortfarande inte skillnaden mellan epsom salt och MgSO4, läs också på http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9904/msg00324.html)

                        Nu till frågan om röda växter. Jag har framförallt A. reinecki, vilken blir oxblodsröd (eller vad den nu heter?) på vissa ställen men också brun på andra. Undersidan är väldigt vagt lila. Är osäker på vilken form jag har av den, varken lilacina eller roseafolia jag fått från hjortgatan har liknat min speciellt mycket. Oftast har de varit betydligt mer lila/rosa undertill, mindre täta och med större blad. Läste lite igår att man skall plantera om topparna rätt ofta på dem för de växer till en viss storlek och stannar där. Mina har haft samma storlek i månader så det är nog dags Å andra sidan verkar algerna gilla den väldigt mycket


                        Med vänliga hälsningar,

                        jonas
                        med vänliga hälsningar,

                        jonas

                        Kommentar

                        • j_som_i_jonas
                          • November 2002
                          • 106

                          #27
                          Jag har 26 grader, mest för att det lägger sig däromkring på dagen med belysning och allt. Har inte provat att varken sänka eller höja den så jag vet faktiskt inte alls hur det påverkar.

                          Annars har jag stött på en sak som jag undrar över... på the krib's näringssida (återigen länken ovan) så verkar det som man doserar magnesiumsulfat i formen MgSO4+7H2O ("epsom salt") Kan det möjligen vara så att även Chuck Gadd:s näringskalkylator baseras på denna form (kolla under references på hans sida)?

                          Du (defdac) tar ju betydligt mindre av magnesiumsulfat än andra ämnen, är du helt säker på att det är på grund av lågt KH och inte på grund av att man köper magnesiumsulfat i annan form i USA?

                          Är det förresten "rent" magnesiumsulfat man köper på hjortgatan?
                          (läste exv. q&a på http://www.curezone.com/forums/m.asp?f=73&i=116 men förstår fortfarande inte skillnaden mellan epsom salt och MgSO4, läs också på http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9904/msg00324.html)

                          Nu till frågan om röda växter. Jag har framförallt A. reinecki, vilken blir oxblodsröd (eller vad den nu heter?) på vissa ställen men också brun på andra. Undersidan är väldigt vagt lila. Är osäker på vilken form jag har av den, varken lilacina eller roseafolia jag fått från hjortgatan har liknat min speciellt mycket. Oftast har de varit betydligt mer lila/rosa undertill, mindre täta och med större blad. Läste lite igår att man skall plantera om topparna rätt ofta på dem för de växer till en viss storlek och stannar där. Mina har haft samma storlek i månader så det är nog dags Å andra sidan verkar algerna gilla den väldigt mycket


                          Med vänliga hälsningar,

                          jonas
                          med vänliga hälsningar,

                          jonas

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            De var detta jag syftade på och visst bör väl näringsnivåerna stå i relation till värmen pga detta... ?
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Självklart! =)

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Detta tror jag inte var pga tempen direkt utan mer omställningen mellan olika.
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Låter mycket rimligt!

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            De är inget som jag erfarenhet av, om man tar samma palustris som exempel så är den helt grön i ett kar men mörkröd/brunröd i ett annat de som skiljer är ljuset.
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Jupp dom flesta säger att starkt ljus är det som får fram fina färger, och det stämmer. Ju högre upp mina arcuata kommer desto intensivare färger, fast inte nödvändigtvis vackrare färg. Min erfarenhet är att kvävebegränsning ger vacker färg men dålig tillväxt.

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Möjligtvis kanske de är så att en lägre temp med bibehållna näringsvärden ger bättre färg för i princip så höjer man ju näringsnivåerna om man sänker tempen ... <img src=extra_smiley_irked.gif border=0 align=middle> <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Intressant knorr. Jag har fått för mig att när allt ligger på topp (temp, co2, ljus, näringsämnen) och det växer som sjutton så blir det ganska trista färger. Kan man därför sänka metabolismen med temperaturen så man ger växten utrymme för att effektivisera sin tillväxt så kanske det blir snyggare färger. Jag tror jag skruvar ner tempen igen.

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            En annan "spinn off" värd att ta hänsyn till i detta sammanhang är syrenivåerna .... eller hur ?
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            På vilket sätt skulle syrenivåerna påverka vad? Anledningen att jag frågar är att jag efter jättemycket experimenterande inte blir klok på riktigt hur syrenivåerna påverkar växter.
                            Här kan man se fotosyntesen (CO2+ljusenergi blir glukos) och den blåa respirationen:
                            http://staff.gc.maricopa.edu/~bcooper/phores.gif
                            Respirationen pågår hela tiden, således används syre hela tiden.
                            Respirationen är även beroende av glukos som tillverkas under fotosyntesen. Detta betyder att växten måste producera ett överskott av glukos under de ljusa timmarna då fotosyntesen verkar så att överskottet kan utnyttjas under de mörka timmarna.
                            Men hur denna teori utnyttjas rent praktiskt i ett akvarium för att få bättre tillväxt/färger vettetusan =/
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              De var detta jag syftade på och visst bör väl näringsnivåerna stå i relation till värmen pga detta... ?
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Självklart! =)

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              Detta tror jag inte var pga tempen direkt utan mer omställningen mellan olika.
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Låter mycket rimligt!

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              De är inget som jag erfarenhet av, om man tar samma palustris som exempel så är den helt grön i ett kar men mörkröd/brunröd i ett annat de som skiljer är ljuset.
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Jupp dom flesta säger att starkt ljus är det som får fram fina färger, och det stämmer. Ju högre upp mina arcuata kommer desto intensivare färger, fast inte nödvändigtvis vackrare färg. Min erfarenhet är att kvävebegränsning ger vacker färg men dålig tillväxt.

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              Möjligtvis kanske de är så att en lägre temp med bibehållna näringsvärden ger bättre färg för i princip så höjer man ju näringsnivåerna om man sänker tempen ... <img src=extra_smiley_irked.gif border=0 align=middle> <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Intressant knorr. Jag har fått för mig att när allt ligger på topp (temp, co2, ljus, näringsämnen) och det växer som sjutton så blir det ganska trista färger. Kan man därför sänka metabolismen med temperaturen så man ger växten utrymme för att effektivisera sin tillväxt så kanske det blir snyggare färger. Jag tror jag skruvar ner tempen igen.

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              En annan "spinn off" värd att ta hänsyn till i detta sammanhang är syrenivåerna .... eller hur ?
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              På vilket sätt skulle syrenivåerna påverka vad? Anledningen att jag frågar är att jag efter jättemycket experimenterande inte blir klok på riktigt hur syrenivåerna påverkar växter.
                              Här kan man se fotosyntesen (CO2+ljusenergi blir glukos) och den blåa respirationen:
                              http://staff.gc.maricopa.edu/~bcooper/phores.gif
                              Respirationen pågår hela tiden, således används syre hela tiden.
                              Respirationen är även beroende av glukos som tillverkas under fotosyntesen. Detta betyder att växten måste producera ett överskott av glukos under de ljusa timmarna då fotosyntesen verkar så att överskottet kan utnyttjas under de mörka timmarna.
                              Men hur denna teori utnyttjas rent praktiskt i ett akvarium för att få bättre tillväxt/färger vettetusan =/
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                                så verkar det som man doserar magnesiumsulfat i formen MgSO4+7H2O
                                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                                Rent MgSO4 borde blir MgSO4+7H20 om du stoppar ner det i vatten!

                                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                                Du (defdac) tar ju betydligt mindre av magnesiumsulfat än andra ämnen, är du helt säker på att det är på grund av lågt KH och inte på grund av att man köper magnesiumsulfat i annan form i USA?
                                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                                Egentligen ska man dosera Mg i förhållande till Ca-nivån och KH är något slags mått på Ca. Fast det är inte riktigt sant.
                                Numera doserar jag Mg enligt Chuck Gadds kalkulator efter haveri med CaCO3 (kalk) i mina försök att hålla 2:1 förhållande med Ca:Mg. Jag doserade kalk och resultatet blev att all gödning försvann från vattnet. Totalt logiskt när man tänker efter och läser på lite. Hursomhelst. Jag lämnar KH,GH,Ca och Mg nivåerna åt sitt öde och doserar bara MgSO4 enligt Chuck Gadds kalkulator. Det fungerar kanon.

                                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                                Är det förresten "rent" magnesiumsulfat man köper på hjortgatan?
                                (läste exv. q&a på http://www.curezone.com/forums/m.asp?f=73&i=116 men förstår fortfarande inte skillnaden mellan epsom salt och MgSO4, läs också på http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9904/msg00324.html)
                                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                                Tja. Det klumpar ihop sig väldigt lätt vilket är ett tecken på att det väldigt gärna binder H2O (och därmed blir MgSO4+7H20).

                                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                                Läste lite igår att man skall plantera om topparna rätt ofta på dem för de växer till en viss storlek och stannar där. Mina har haft samma storlek i månader så det är nog dags Å andra sidan verkar algerna gilla den väldigt mycket
                                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                                Det trodde jag med tills min lilacina plötsligt har börjat dra iväg på höjden från att ha varit lågväxande på ett javaormbunksliknande sätt. Märkligt =)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...