Salvina Natans på posten över helgen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Salvina Natans på posten över helgen

    Beställde Salvina Natans på postorder och fick som svar att de postades i fredags. Alltså har de legat på posten över helgen. Idag fick jag dem och de var ganska vissna tyckte jag. Invirat i blött tidningspapper och de satt inte ihop heller. Massor med bruna blad. Ska de se ut så? Ska jag göra en reklammation? Vad tycker ni?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Blött tidningspapper är det bästa när man skickar växter så där är allt ok. Lite orutinerat att skicka på en fredag kanske, men de flesta växter klarar även det om dom är rätt packade (bara en onödig risk enl. mig).
    Vad satt inte i hop? Inget konstigt om du fick bara "bladpar", det växer ut nya bladpar varteftersom (andra växter kommer heller inte "fullvuxna").
    Var dom fula för övrigt kanske du ska reklamera, men det är svårt att avgöra utan bild.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Tack för svaret. Ok, då är väl allt i sin ordning. Jag har aldrig beställt växter innan via post. Jag menade att vissa satt ihop kanske med 5 blad på en rad, typ men för det mesta var det bara enstaka blad. Dom såg ganska tilltuffsade ut men nu flyter de omkring i akvariet och guramisarna verkar glada och nyfikna.
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Mollymamman
        Beställde Salvina Natans på postorder och fick som svar att de postades i fredags. Alltså har de legat på posten över helgen. Idag fick jag dem och de var ganska vissna tyckte jag. Invirat i blött tidningspapper och de satt inte ihop heller. Massor med bruna blad. Ska de se ut så? Ska jag göra en reklammation? Vad tycker ni?
        Kul, göd ordenligt framför allt med microgödning så klarar den sig säkert bra.

        co2 lär ju en flytväxt få ifrån luften så att den storknar
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          ...och lägg över några blad i en skål med vanlig krukväxtgödning (och vatten förstås) som placeras i ett soligt fönster, så har du garanterat god återväxt och en backup om akvarieexemplaren dör ut. Salvinia har aldrig trivts någon längre tid i mina akvarier, jag misstänker att den inte gillar för stark ytcirkulation. De bruna bladen skulle jag inte vara alltför bekymrad över. Salvinian växer som "pärlor på tråd" och de äldre bladen är alltid bruna.

          Mvh Cecilia

          Kommentar

          Arbetssätt...