Tråd, prick & tofsalger..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Tråd, prick & tofsalger..

    Tja!..

    Började göda med pmdd co2 för runt en vecka sedan, hade redan då ovan nämnda alger. Frågan är då hur jag blir av med dom? Prickalgerna verkar ha ökat, massor på mina anubias. =(
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Det här är bara min egen erfarenhet, och andra kommer säkert rätta mej:

    Prickalger beror oftast på fosfatbrist: häll i mer KH2PO4.

    Trådalger är ett riktigt härke. Det enda som hjälper är att plocka plocka plocka och hålla höga fina näringsnivåer och CO2-nivå. Sen plockar man mer, osv osv. Har man tur så kan man till slut hålla dom i schack. Vissa påstår att det hjälper att byta väldigt mycket vatten också.

    Tofsalger får jag när min CO2-nivå sviktar och blir för låg om jag inte byter mäsk i tid. Dock bara på långsamväxare och på bottengruset. Och på pumpen.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • ZakatH
      • July 2004
      • 126

      #3
      Då får jag la plocka alger sedan då

      Jag har en bra Co2 nivå, problemet är nog att den blir för hög på natten trots att tillförseln stängs av med ljuset.. I förrgår mätte jag upp pH 6,6 efter att karet varit släckt i 12h.
      Enl. Krausekalibreringen skall jag nu hålla ett pH på 6,2, men jag ligger snarare under 6.. Sänkte bubbeltakten lite igår kväll, får se vad jag hamnar på idag. Nu, efter snart 10 timmar utan co2, ligger pH på 6,6..
      Det "fastnar" massa co2 i mitt ytterfilter, det löses inte upp utan bildar fickor i filtret som ibland delvis spottas ut i form av en massa bubblor.

      Fosfatbrist tror jag inte att jag har, inte för att jag vet vad jag ska ligga på... körde en fulldospuls igår kväll:
      PO4: 1,0-1,5mg/l(nånstans däremellan om jag nu gjort rätt..)
      NO3: Testet färgar inte ordentligt, blir nån beige-orange färg på testet, men alldeles för svagt för att kunna avläsa på färgkartan. Om jag skulle välja nåt som passa är det nog 20mg/l, men eftersom färgen på testet är så svagt vågar jag inte lita på det. Skall göra ett nytt test senare..
      Fe: 0,05mg/l eller strax under

      Vad bör jag ligga på?
      Senast redigerad av ZakatH; 29 September 2005, 09:20.
      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
      Min Zoon

      Kommentar

      • ZakatH
        • July 2004
        • 126

        #4
        Det verkar inte komma fler tofsalger kom jag å tänka på.. så dom kan vi utesluta
        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
        Min Zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (ursäkta, tog bort ett svar som skulle ligga i en annan tråd *blush* )
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Kommer det verkligen mer prickalger sen du justerade PO4-nivån? De gamla försvinner ju inte, men du borde kunna förhindra uppkomsten av nya.

            Uppmätta nivåer av ämnen är lite farligt eftersom växterna inte kan tillgodogöra sig allt. (Defdac kan förklara det där bättre.) Det bästa är att dosera kända nivåer till den nivå man tycker är lagom (beroende på vad man har för kar). Har du hög växtmassa och mycket ljus kan du ju behöva fulldospulsa en gång om dagen.

            Jag tror inte det är nåt problem för växternas skull om du pendlar mellan lagom CO2-nivå och jättehög CO2-nivå. Det är värre om man hamnar för lågt.

            Sen är det ju viktigt att ha låga ammonium/ammoniak-nivåer genom bra filtrering eftersom alger älskar ammonium.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              När pH höjs betyder det att CO2 nivån blir lägre...så det borde inte vara mer på natten eftersom ditt ph höjs
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • ZakatH
                • July 2004
                • 126

                #8
                Ursprungligen postat av greken
                När pH höjs betyder det att CO2 nivån blir lägre...så det borde inte vara mer på natten eftersom ditt ph höjs
                Detta är jag medveten om.. Min tanke var den att eftersom det finns så mycket oupplöst co2 kvar i mitt ytterfilter, så fortsätter vattnet att gödas med co2 en bra bit in på natten, vilket väl inte är så bra?
                Kan detta vara anledningen till att jag har fått mer tråd & prickalger?

                Vad gäller växtmassan så är den tämligen liten just för tillfället, några olika Anubias(typ 4-6st) av varierande storlek, dock inga stora. Sedan har jag även 2 små små växter, förmodligen nån Echinodrus, ej av samma art iaf, tog bort alla stora dåliga blad(dom har flutit runt i ett kar tidigare :P). Och till sist en pytteliten stackare som liknar Cryptocoryne x willisii.

                har 0,36w/l , 100l kar, fulldospuls en gång i veckan vid vattenbyte.
                Har bara gjort ett vattenbyte sedan jag startade, alltså inte hållt på så värst länge..
                540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                Min Zoon

                Kommentar

                • dinajel
                  • November 2004
                  • 606

                  #9
                  Ett tips är att ha en separat timer till koldioxiden. Du slår på den 2-3 timmar innan ljuset går igång (för att få upp en bra CO2-halt tills det blir ljust) och sen slår du av den 1-2 timmar innan ljuset slocknar. Så gör jag och det funkar bra. Då behöver du inte oroa dig för att göda på natten "i onödan", även om jag inte tror det är nån fara alls.
                  Bilder på mina akvarier.

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    • July 2004
                    • 126

                    #10
                    Jepp, har funderat på det och ska nog ta å fixa det ikväll.. Vad tror ni om mina funderingar på co2 halten under natten och algtillväxt?
                    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • ZakatH
                      • July 2004
                      • 126

                      #11
                      En annan fundering, bör jag kanske pyttsa i en halvdos några dagar efter vattenbyte å fulldos?

                      Glömde även nämna att jag har en microsorum i karet..
                      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...