innehåll i jord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    innehåll i jord

    vid en visit hos den lokala (välförsedda) handelsträdgården så tittade jag efter vilken jord jag skall ha i ett växtakvarium. men jag är inte riktigt säker på vad det skall vara i den. att det inte skall vara kompost i jorden har jag läst någonstans i en tråd, men övriga beståndsdelar som lera, sand, torv osv?kommer leran att tvättas bort när man lakar ur jorden(och är därmed onödig) och kan sanden lika gärna tillsättas efter eget tycke?
    hur är det med jord avsedd för vattenväxter? handelsträdgården hade jord för dammar, men PH-värdet på dessa tyckte jag var ruskigt lågt, (5,5 -6 och 6-7). spelar det angivna ph-väret någon roll, och bör man dessutom tillsätta kalk i jorden?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om du lakar ur jorden så kommer sanden lägga sig på bottnen av hinken, så den räknas bort, dvs sand behövs inte. Lera kommer också lakas bort. Allt utom torv är väl egentligen onödigt, men en gnutta labil kompost blir det ju alltid som bakterierna kommer kunna käka upp snabbt.

    pH-värdet spelar ingen roll vad jag vet, torv som torv. Det sänker pH:t helt enkelt, inte mycket man kan göra åt det.

    Ang. calcium brukar Diana Walstad rekommendera att man sprinklar lite Dolomit ovanpå jorden innan man toppar med gruset.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #3
      alltså är sand och lera i sig onödiga för jordbottnen? (hellre övertydlig än otydlig).
      Hur är det med näring, skall det vara näringsfattig jord(kaktusjord t.ex) som man "gödslar" själv(med fiskbajs eller bottengödning) eller går det bra med vanlig, näringsrik jord?

      vad innebär labil kompost?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om du lakar ur den (dekanterar hinken med vatten+jord ett par gånger varje dag i en vecka med luftpumpscirkulation) spelar inte gödningsinnehållet någon roll. Allt ammonium kommer bakterierna ha omvandlat till nitrat.

        Om du vill kan du laka ur med PMDD-gött vatten så jorden får precis samma näringsnivåer som du kommer köra i akvariet.

        Näringsrik jord brukar ha väldigt hög andel kompost, vilket man ska undvika.

        Kompost är labil och bryts ner lätt (tar mycket syre) jämfört med torv som är nästan färdignedbruten och som bakterier får jobba lite hårdare med (tar inte så mycket syre).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #5
          skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?
          kommer inte den gödningen att läcka ut ur jorden till vattnet väldigt lätt, eller binds näringen mer stabilt till jorden?
          tanken är tänkt att bara ha växter som tar näring ur jorden, och innebär inte en massa näring i vattnet då att algerna får fritt spelrum?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?
            Kör du med CO2 och mycket ljus skulle det väl räcka typ en månad kanske och sedan blir det du helt beroende av PMDD.

            Det är således bättre att bara köra den PMDD-gödda jordbottnen som backup för att få lite svängrum med vattengödningen.

            kommer inte den gödningen att läcka ut ur jorden till vattnet väldigt lätt, eller binds näringen mer stabilt till jorden?
            Katjonutbytesförmågan är bra i jorden, dvs den håller inne näringen och släpper ut den till rötterna.

            tanken är tänkt att bara ha växter som tar näring ur jorden, och innebär inte en massa näring i vattnet då att algerna får fritt spelrum?
            Alger klarar ca 100-200 ggr lägre näringsnivåer än växter, så innan du näringsbegränsat alger har växterna dött för länge sen. Växterna innehåller biljontals med celler jämfört med några få hos alger. Alger behöver bara omätbara spår av näring (räcker att du eller fisk andas på/i akvariet) medans växterna behöver en strid ström av näringsämnen, gärna direkt in i bladen där den behövs mest.

            Anledningen att man kan göda så friskt med PMDD i vattnet är att det inte innehåller ammonium. Det är ammonium som är signalämne för alger att börja blomma. Dom "känner" om det är någon konkurrens genom ammoniumnivåerna och är det låga stabila ammoniumnivåer pga glada växter som får PMDD+CO2 så kommer algerna att ligga och lurpassa eftersom det inte är någon idé att blomma om det inte finns tillgång till lättillgängligt kväve från ammonium.
            Senast redigerad av defdac; 27 September 2005, 14:23.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #7
              "skall man PMDD:a vattnet vid varje vattenbyte, eller räcker det med sista eller så?"
              var otydlig kanske, menade vid urlakningen av jorden, skall man PMDD:a det vattnet varje gång man byter det, eller räcker det med sista gången?

              "Alger klarar ca 100-200 ggr lägre näringsnivåer än växter, så innan du näringsbegränsat alger har växterna dött för länge sen". Så att försöka med bottengödning i syfte att sabba för algerna är dömt att misslyckas?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                menade vid urlakningen av jorden, skall man PMDD:a det vattnet varje gång man byter det,
                Jupp.

                Så att försöka med bottengödning i syfte att sabba för algerna är dömt att misslyckas?
                Helt klart.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #9
                  kan växter som tar upp näring via rötterna, tillgodogöra sig PMDD i vattnet?

                  var får man (enkelt) tag på dolomit förresten?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    kan växter som tar upp näring via rötterna, tillgodogöra sig PMDD i vattnet?
                    Ja och ja =)

                    var får man (enkelt) tag på dolomit förresten?
                    Jag köpte en säck på "Plantagen" här i Linköping.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #11
                      ok. tack så mycket för hjälpen.

                      Kommentar

                      • plorozen
                        • January 2004
                        • 531

                        #12
                        nu har jag varit och handlat jord, kommer inte ihåg märkets namn såhär på rak arm, men den bestod av(ungefär) 40%höghumifierad torv, 50%låghumifierad torv 5%sand och 5% kompost.
                        när jag pratade med mannen på handelsträdgården, så sa han att jag lika gärna kunde använda vanlig trädgårdstorv om jag inte ville ha lera, sand och annat, stämmer det? om nu den ideala jorden egentligen bara består av torv i olika förmultningsstadier så borde det ju gå lika bra med torv? eller?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Japp.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • plorozen
                            • January 2004
                            • 531

                            #14
                            okej, varför pratar man då om att ha jord i akvariet, borde man inte, i rimlighetens namn, prata om torv istället?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Du kan fråga Diana Walstad, jordgudinnan, på Aquabotanics forum.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...