Nybörjarfrågor ang växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    #31
    Nu har jag kört i en dos med PMDD och ny laddning mäsk....
    Om jag inte är helt blind så har jag en bubbelsträng från ett av bladen på en svärdplanta * Jublar *

    Ska låta det gå nu en vecka och se om det blir några resultat

    Tack Defdac för alla goda råd, jag kommer nog på fler frågor sen

    Mvh Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      #32
      Uppdaterar lite...

      I karet växer det på bra
      Anubiasen har fått 4 nya stora fina blad, svärdplantora bara väller ut.
      Många nya och stora blad, alla gammla alger på dom gammla bladen är som bortblåsta.

      Det har kommit vanlig fin och naturlig gröna alger på rot och stenar

      Slutade med mäsket för jag var lite rädd för att ta dö på fiskarna (25 neon och 3 fjärilsciklider)
      Kör nu enbart med PMDD och TMG

      Så så ligger det till

      Mvh Peter

      Kommentar

      • sparven
        • September 2006
        • 148

        #33
        Blev faktiskt lite småsugen på att fixa något liknande, men det lät lite väl invecklat.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #34
          Ska man få det optimalt med mäsk måste man ha flera mäsk-satser, som man kör så de överlappar varandra, annars får man "dipparna". Ska man ha optimla nivåer på dagen måste man stänga av tillförseln på natten, antingen genom att man kopplar bort Co2-slangen eller som bäst med en timerstyrd reaktor, eller en timerstyrd pump som för Co2'n till ytterfiltrets insug.

          Kommentar

          • ivo
            • September 2006
            • 32

            #35
            Hej,
            jag använder en Co2 tub till att fylla 2st diffusionsrör (gamla Tetra Co2-Optimat) = rekomenderas 2st/100l vatten. Akvarium är på 100l. Jag fyller rören 2ggr/dag (ej på natten!). Vet inte om det ger tillräkligt med Co2, har aldrig mätt. Det pratas om Co2 reaktorer - är det skillnad? Hur kan jag koppla ytterfiltter ihop med Co2?
            Senast redigerad av ivo; 30 September 2006, 23:17. Anledning: tillägg

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Diffusion går långsamt och ger bara ett väldigt marginellt CO2-tillskott. Därför bubblar man in CO2 i en kammare med virvlande vatten (reaktor) så man kan lösa upp mycket gas snabbt.

              Det enklaste är att bara bubbla in CO2 i insuget på ytterfilter och låta den agera reaktor, eller så köper man ett plaströr med biobollar och sätter mellan ytterfiltret och utblåset. En vanlig populär sådan extern reaktor är AquaMedics AM1000:

              och Dupla reaktor 400:

              och Dupla reaktor S:


              Här en medlems (Peter Nyman, aka pny) recension på Aqua medic-reaktorn:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Redbullen
                • April 2005
                • 1129

                #37
                Kul att det skrivs i min gamla tråd

                Dock står just det karet jag började med tomt nu, men det ska startas upp igen

                Så nu när tråden ligger långt upp i lista kan jag passa på att fråga om PH Controlers

                Vilka är bra?
                Pålitliga?
                .......Sånna saker

                //Peter

                Kommentar

                • ivo
                  • September 2006
                  • 32

                  #38
                  Tack så mycket för ditt svar,
                  det tar en stund att gå genom dina tipps. Jag undrade lite varför blev inte Ph lägre än 8 när jag använde Co2. Det är förklaring. Undrar också varför KH ligger på 0 när jag filtrerar över snäckskal!? Kran vatten KH= 1. Jag har börjat med PMDD/vattenbyte 15-20% och det bubblar i vattnet fast jag får sänka PH med Sera PH - (till 7) dagligen. PH stiger över natt till 7,5 - 8 igen. Har lite fisk och stora växter och tofsalger. Karet är flera år gammmal. Vad gör jag för fel?
                  Senast redigerad av ivo; 03 October 2006, 11:43.

                  Kommentar

                  • ivo
                    • September 2006
                    • 32

                    #39
                    Idag tog Sera PH - slut då tog jag citronsyra och nu ser jag att vattnet har blivit mjölkigt. Det hände mig innan också men efter att jag börjat filtrera över snäckskal trodde jag att problemet med KH är borta.Har gamla tester kvar (flera år) de kanske är inte OK. Varför funkar PH - och inte citronsyra? Kan Sera PH - hålla KH konstant?
                    Senast redigerad av ivo; 03 October 2006, 11:44.

                    Kommentar

                    • ivo
                      • September 2006
                      • 32

                      #40
                      Över natten har vattnet blivit klart igen. Ph ligger på 7,5.

                      Kommentar

                      • ivo
                        • September 2006
                        • 32

                        #41
                        Hej o tack,
                        Jag har gått genom reaktorer och tillbehör. Jag får skaffa Dupla eller AguaMed.
                        men innan dess vill jag köra Co2 genom mitt ytterfilter Agua Clear 150 - men det är sådant som hänger på sidan av akvariet. Är detta möjligt o hur kopplar man det ihop med Co2?

                        Kommentar

                        • Camenius
                          • November 2004
                          • 180

                          #42
                          Tidigare i denna tråd så säger Defdac:

                          "Den nya typen av reaktor ser till att inte stänga in mikrobubblorna och dessutom ha en venturi-loopback så eventuell gasuppbyggnad sugs in i pumpinsuget och spottas ut som mikrobubblor http://www.defblog.se/pictures/picture1611.jpg
                          Det är inte vackert men det löser problemet med gasuppbyggnad i reaktorn och dessutom har det visat sig att mikrobubblorna kan få växerna att växa ännu snabbare, dvs dom gör mer nytta utanför reaktorn än att virvla omkring instängda inne i reaktorn."

                          Håller på att läsa in mig på fakta om växtakvarium, men vet inte vad "venturi-loopback" är. Någon som kan ge mig en förklaring?

                          Söker därtill svar på en fråga som jag inte hittat besvarad någonstans:
                          Om man skaffar CO2-anläggning för ett akvarium, vad i utrustningen styrs av vilken akvarievolym jag har. Anar att svaret dels är: Stort akvarium= stor CO2-tub (för att slippa fyll den för ofta), dels reaktorns storlek där stort akvarium kräver stor reaktor. Korrekt?

                          Fler saker som påverkas av akvarievolymen?

                          Tack på förhand!
                          Senast redigerad av Camenius; 13 September 2007, 18:55.

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #43
                            Håller på att läsa in mig på fakta om växtakvarium, men vet inte vad "venturi-loopback" är.
                            Det är en extra slang/rör som leder den gas som "fastnar" i reaktorn och som inte löses upp tillbaka till pumpen. Där slås den sönder av impellern och kommer ut som mikrobubblor.

                            Om man skaffar CO2-anläggning för ett akvarium, vad i utrustningen styrs av vilken akvarievolym jag har
                            Det är reaktorns storlek/effektivitet. Man måste helt enkelt lösa upp mer koldioxid jämfört med ett mindre kar. Eftersom det går åt mer gas är det som du säger att föredra en större tub.

                            Fler saker som påverkas av akvarievolymen?
                            Oftast mer växter som slukar koldioxid Oftast större vattenyta vilket släpper igenom mer koldioxid - framför allt om den är väldigt krusig. Mer ljus och gödning.
                            Inget av detta är speciellt negativt, det är bara att ta höjd för det.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              #44
                              Tack, stort tack!

                              Skaffar CO2 i två kar: Hemma ska jag ha "vanliga akvariefiskar och-växter". På jobbet däremot, ett stort abborrstim (från Mälaren) som vi stoppar i efter att SA-ciklider fått flytta. Kan vi även ha "vattenväxter från Mälaren", eller blir det för varmt med "rumstempererat vann" för Mälarväxter?
                              Senast redigerad av Camenius; 13 September 2007, 19:29.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Det finns säkert växter som funkar från Mälaren i rumstemperatur eftersom det finns växter som överlever på sommaren i Mälaren.

                                En inhemsk växt jag själv provat som jag önskar att jag kunde klara är näckrosmossa, men den verkar inte må bra alls av de högre temperaturer som vi har i akvarier.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...