Ett elektroniskt don sparar även en massa el. Vanliga tunga gjutjärnsdon drar ca dubbelt så mycket ström som rören är märkta med, medans ett elektroniskt don drar ganska exakt så mycket rören är märkta med.
Ja ett elektroniskt HF-don är ju det bästa, men jag menade bara en elektronisk "glimtändare". Med HF-don behövs ju inte tändraen alls.
Det kräver ju lite elkunskap att byta drivdon, men att byta glimtändaren mot en elektronik dito kan ju vem som helst göra.
defdac: det är inte vattensäkert. på förpackningen(åtminstone min 2x30) står det "this appliance is _not_ waterproof and _must_ be protected from any contact with water"
nja, IP-klassningen rör vatten i flytande form, möjligen kondens?
arcadia däremot informerar betydligt bättre på sin sida, deras "Fluorescent Lighting Controller" finns att få i IP-64 och 67.
kan påpekas att lysrörskopplingarna på den ip64 klassade arcadia controllerna är väldigt lik den som finns på glomat controllern.
Det HF-don jag länkade till finns i två varianter, 600kr för standard och det dubbla om man vill ha dimbart, men då måste man dessutom ha en "controller" som ger 1-10V ut för att styra HF-dontet.
Jag har inte försökt länka till det biligaste som finns, valde ELFA bara för att jag vet att dom har, men dom är knappast billiga på något i sortimentet.
Kommentar