vad för alger och varför och hur får man bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    vad för alger och varför och hur får man bort?

    köpte ett nytt akvarium nyss, med följde hemska alger!! har försökt skrubba bort på både karet och på sand/stenar/prydnader men det är typ omöjligt att få bort allt. det är mörkgrönt och har rätt långt "hår"........ =\
    hur får man bort, någon mal som äter detta? och varför har det blivit sådana alger.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan va staghorn.
    sitter som s***n men väteperoxid tar död på dom.

    kan ju klicka på länken i min signatur och titta in på algae gallery och se om du hittar den.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      skrubba algena med diskborste eller disksvamp
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        ja det var väl något i stil med staghorn, men inte så långa strån dock (eller är det kanske bara pga förstoringen de ser ut så). kort och tjockt och mörkgrönt. men jag antar jag får skrubba sen någongång då jag orkar. försökte före jag la i sakerna, men gick ej. men hade iofs inget diskborste heller..

        fick med tabletter som ska ta bort alger, men har inte provat någon än. men dom använde dom ju men verkar ju inte ha hjälpt så värst eftersom det var mycket alg i gruset hos dem. men nu sköljde ju jag bort smutsen. fast det sitter fortfarande kvar ludd på vissa stenar :s ser ut som jag har något luddigt djur som ligger på botten men det är ju bara sten med alger på.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Låter som det kan vara toffsalger, men dom är iof mer svarta än gröna.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            mjo, men dessa är såpass mörkgröna att man kan nog kalla dem svarta...

            hjälper sådana där anti-alg tabletter? kan man bara släppa ner en i akvariumet? dom jag köpte karet av sa jag skulle stoppa in en i pumpen för det spred sig bättre då.
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Har du levande/riktiga växter kan du räkna med att algmedel tar död på dem med.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                Nu efter en lite längre tid efter jag skrev detta inlägget så har algerna blivit ett stort problem. Dom sitter på glaset överallt och har tagit över en stor del av bottengruset. Jag hatar dessa alger!!

                Jag ska ju flytta så det blir att starta upp på nytt, har funderat på att byta ut det mesta som är i akvariumet men tyvärr blir det ju ganska dyrt att göra det =(
                Undrar vad som är viktigast att byta ut för att försöka få bort dessa alger?
                Ska jag köpa en ny pump? för den har lite alger som sitter fast på sig, försökt skrapa bort men är typ omöjligt. Gruset, det kanske borde bytas ut?
                Växter och rötter i akvariumet är också angripna, vet ej hur jag ska göra med det? Doppvärmaren må väl vara för den ser då inte så skabbig ut........

                Hjälp mig med detta, för jag är så urless att akvariumet ser ut som en soptipp pga dessa alger!!

                Har funderat på att plantera in lite sniglar så kanske dom hjälper att hålla undan lite ifall det skulle finnas rester kvar vid uppstarten sen?
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Toffsalger är riktigt jobbiga. Dom kommer ofta när det är bra vattenvärden och man sköter akvariet bra. Man är lite för flitig med att mata sina aningens för många fiskar och har aningens för dålig biologisk filtrering t ex med ett innerfilter som man också gör rent lite för mycket. All rengörning innebär låga näringsnivåer men matning/fiskar/dåligt filter gör att man får ammonium som alger diggar skarpt.

                  För att få bort toffsalger är det bara att skrubba sina knogar blodiga och kanske även skaffa ett gäng äkta Siamesiska algätare som du svältföder.

                  Kommer dom på växter gillar inte växterna läget, pga den fina skötseln och för låga generella näringsnivåer pga att man är duktig med vattenbyten.

                  Vi växtakvarister som blir drabbade av toffsalger ökar på gödningen (främst CO2) och ser till att få alla växterna att växa så bra att vi kan trimma bort alla angripna blad, men vi blir ändå inte förskonade från skrubbningen för att få bort dom på inredningen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #10
                    urs =( lät jobbigt. så det är ingen idée att byta ut en massa saker till nytt?
                    kan sniglar göra något åt saken tro? dom brukar ju rensa ganska bra...

                    jag köpte detta akvariumet begagnat och såg gräsligt ut när jag fick det. akvariumet jag startade upp vid jul, det mindre, ser hur fint och fräscht ut somhelst! förstår inte hur jag lyckats hålla det så bra då utan några problem typ. hade lite alger förut, några som satt sig väldigt hårt på rutan, men dom försvann helt plötsligt sedan. kanske var det iom att sniglarna började dyka upp.

                    så jag kan inte få det att se så mycket mindre gräsligt ut med andra ord? får jag lov att leva med dessa toffsalger och skrubba knogarna blodiga några gånger i månaden? har prövat och gnugga bort på rutorna men då virvlar alla alger bara runt i vatten och blir jätte smutsigt =\

                    Jag rengjorde endå akvariumet innan jag satte igång det här hos mig igen. var smutsigt och så, men jag skrubbade bara bort och hade vatten så de var ju inget speciellt renligt jag gjorde.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      kan sniglar göra något åt saken tro?
                      Du gillar inte siamesiska algätare?

                      så det är ingen idée att byta ut en massa saker till nytt?
                      Det kommer alltid finnas toffsalger i akvariet, så nej. Du behöver fixa orsaken, inte symptomen.

                      får jag lov att leva med dessa toffsalger och skrubba knogarna blodiga några gånger i månaden? har prövat och gnugga bort på rutorna men då virvlar alla alger bara runt i vatten och blir jätte smutsigt =\
                      Det är ju bättre om du fixar orsakerna till att algerna trivs så du bara behöver skrubba rent en gång.

                      Orsakerna är: Du rör runt för mycket i gruset, du tvättar ditt filter för ofta och för noggrant, du tvättar bottnen för ofta och för noggrant, du matar för ofta och för noggrant, du byter vatten för ofta och för noggrant, du skrubbar bort alger och algsporer utan att göra vattenbyte efteråt vilket gör att sporerna virvlar runt och sätter sig på första bästa underlag igen.

                      Skrubbar du eller råkar böka runt i gruset så är det ett par feta vattenbyte som gäller två dagar i rad.

                      Jag rengjorde endå akvariumet innan jag satte igång det här hos mig igen. var smutsigt och så, men jag skrubbade bara bort och hade vatten så de var ju inget speciellt renligt jag gjorde.
                      Det låter som det bara är några dagar gammalt? Isåfall kommer det vara instabilt tills det är inkört och all bakteriefauna är på plats vilket kan några månader. Under den tiden föreslår jag att du itne bökar omkring i gruset.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #12
                        vet inte ens hur dom algätarna ser ut men det är väl enklast att flytta över lite sniglar från andra karet? om dom nu rensar bra och håller rent.

                        Okej, jag har bara rengjort filtret en gång sedan jag köpte karet för två månader sedan och jag rengjorde det i helgen för pumpen slutade typ fungera istortsett, så igen grötat var det av en massa grönt slem. Så algerna trivs inte om akvariet är smutsigt? För som det verkar så ska man inte städa speciellt bra överhuvutaget på någon del. Jag brukar slamsuga ibland för att få bort en massa lort mellan stenarna. Jag matar varje dag, ska man inte göra det? Har inte i speciellt mycket mat heller, jag har ju i lagom mängd till det antal fiskar som är i akvariet. Sedan brukar jag göra vattenbyte en gång i veckan...

                        Nopes, akvariet är två månader gammalt så jag har haft igång det ett tag och det är de senaste veckorna som algerna verkligen har tagit över. Gruset är inte alls vackert, men jag ska inte byta ut det då alltså? kan algätare/sniglar äta upp lurvet på vissa av stenarna? så att allt det som ser grisigt ut försvinner.
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          startat om akvariet nu iom flytt, men jag vet att om två månder kommer dessa alger att slåut kraftigt då de gjorde så vid förra uppstarten. jag undrar nu vad jag ska göra för att motverka dom och möjligtvis förinta dom? för dom är gräsligt fula och akvariet ser bara sjukt och nersmutsat ut med dom där algerna!

                          Kan det hända att lampan till akvariet är för stark? att det är något algerna gillar och trivs med? borde man ha mer dämpat ljus?

                          Hur ska jag göra med växtnäringen, ska jag mata på somvanligt så att mina växter mår bra och växer till sig, eller vill algerna ha massor av det?

                          vet att någon sa att man gör alla saker för bra när det blir uppkomst av dessa alger, ska jag inte rengöra akvariet varje vecka? kanske varannan istället? och mata lite osv...

                          ge mig några bra råd nu!
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            1) Siamesiska algätare
                            2) Seachem Excel
                            3) Väteperoxid
                            4) Stabil hög och fin CO2-tillförsel

                            Stabila vattenvärden överlag är alltid att föredra, dvs ett filter som du aldrig behöver göra rent och om du kör utan CO2 så få vattenbyten som är möjligt med enbart gödning till växterna om dom börjar bli lite bleka. Kör du CO2 via tub så kör du ett stort vattenbyte i veckan (>50%) och fulldospulsar såfort växterna bubblar sämre (1-7 ggr i veckan).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • cactus
                              • July 2005
                              • 278

                              #15
                              Intressant tråd det här.

                              Jag har också stora problem med just toffsalger som numera finns överallt, på rutor, växter, roten osv. Verkar som vi befinner oss i ungefär samma situation trollet85.

                              Så här ser mitt läge ut just nu:

                              För ett par dagar sedan fick jag hem min CO2-anläggning som nu går för fullt. Innan jag kopplade in anläggningen hade jag en CO2-nivå på ungefär 3ppm, och så sent som igår låg nivån på 20ppm. Är detta lagom? Ska jag ösa på mer? Problemet är att vattnet är väldigt mjukt --> lågt pH om mycket CO2. pH ligger stabilt på 6,7 nu.

                              Jag ska även så fort som möjligt köpa siamesiska algätare. Är dessa dyra? svåra att få tag på?

                              Sen undar jag om det verkligen kanb vara skadligt att byta vatten för ofta, defdac ? Jag bytar 2ggr i veckan nu. 50% varje gång. OCh har i fulldos PMDD varje gång, i samband med vattenbytena.

                              Så länge man suger upp smuts från botten, och inte bara rör runt det, så borde det inte vara någn fara väl? Eller det behövs där som bakterieflora, likt som i filtret?

                              Trollet85: var finns det mesta av dina alger? Mina sitter främst på växterna. Längs kanterna på bladen.
                              Akvarium:

                              310 liter
                              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                              PMDD
                              CO2 med kontroller
                              Ytterfilter 1050l/h

                              Kommentar

                              Arbetssätt...