vad för alger och varför och hur får man bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #31
    Jag grejar inte med CO2 och sånt. Jag göder bara med PMDD ibland..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #32
      Jag ska försöka öka på doseringen av PMDD.

      Jag undrar dock vad som egentligen menas med "varierande" näringsnivåer. Inom vilka tidsramar pratar man om när man säger variationer i detta sammanhang?

      Ex. Låt oss säga att man göder med PMDD, och häller i 1 fulldos i veckan. Mellan dessa gånger bör ju halten PMDD minska allteftersom, då växterna tar upp det. Det blir ju då en varierad halt näringsämnen i vattenet, med toppar en gång i veckan, eller hur? Kallar man detta en ojämn näringsnivå?

      Det jag egentligen undrar är alltså hur man ska veta när man ska tillsätta PMDD. 1, 2,3 ? eller kanske 10 gånger i veckan för att få en jämn nivå?

      Om man jämför med en verklig sjö eller dyl. så är ju näringsnivåerna där myclet stabilare, oavsett om man göder med PMDD i akvarium...
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Ex. Låt oss säga att man göder med PMDD, och häller i 1 fulldos i veckan. Mellan dessa gånger bör ju halten PMDD minska allteftersom, då växterna tar upp det. Det blir ju då en varierad halt näringsämnen i vattenet, med toppar en gång i veckan, eller hur? Kallar man detta en ojämn näringsnivå?
        Ja det kan man. I ditt fall med perfekt CO2-halt kommer den gå från 10 ppm nitrat, 1 ppm fosfat och 0.1 ppm järn till 0-nivåer på några dagar.

        Det jag egentligen undrar är alltså hur man ska veta när man ska tillsätta PMDD. 1, 2,3 ? eller kanske 10 gånger i veckan för att få en jämn nivå?
        Eftersom du har perfekt CO2-halt via kontroller kan du göra det när växterna inte bubblar så bra längre. Detta kan vara svårt i början innan man fått upp växtmassan, men i ditt fall med kontroller en fulldos runt 3 ggr i veckan.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #34
          vågar man ha ner nya växter och dekorationer i ett akvarium som detta? Känns som att jag är rätt att ha ner fräscha nya växter och grejer för att dom kommer bli fulla i dessa alger bara om någon månad.... HUR ska jag få bukt med detta? VAD ska jag göra?? ni får ju gärna tipsa mig nu för jag skrev ju detta i första början men ni snackar massa annat... jag vill veta nu hur jag ska göra allt...

          Algerna har inte satt sig än utan är bara på vissa stenar och på kanten på vissa växter. Ska jag göra något innan det väl slår ut?
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #35
            Tack defdac, ska testa att ha i 2-3 fulldoser i veckan till att börja med.

            Ber om ursäkt om jag tog tråden lite trollet. I ditt fall är det ju inte riktigt samma sak eftersom du inte göder med CO2.

            Ett första tips om du har råd/ork är ju givetvis att du skaffar dig en hyffsad CO2-anläggning allternativt mäsk. Därefter bör det vara enklare att få bukt med algerna.

            I annat fall så kan du prova några vanliga åtgärder. Har du algätande fiskar? Annars bör du nog inhandla några sådana, ex siamesisk algätare eller lämpliga malar. Räkor (Japonica) sägs också fungera väldigt bra. En annan sak du skulle kunn aprova som ofta minskar algproblem är att sänka belysningstiden till kanske 10h varje dag. Hur länge är belysningen tänd nu? Och vad har du för belysning?

            defdac skrev även en rad med nödvändiga saker tidigare i den här tråden. Bl.a. att man inte ska röra runt i grusen för ofta, att man inte ska tvätta filtret för ofta osv. Detta för att skapa en bakteriekultur. Och som sagt så är det alltid viktigast att åtgärna orsaken till problemet, inte symptomen, dvs att det inte lönar sig att bara skrubba bort algerna.
            Senast redigerad av cactus; 02 January 2006, 14:18.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #36
              kanske får pröva med någon sådan algfisk då. har ju antricitrus men den äter väl inte sådana alger. vet inte riktigt hur länge belydningen är på nu, men de är typ 11h tror jag. jag kan sänka ner den lite och se... men jag är rädd jag har för starkt ljus med, men nu har jag fullt med ytväxter som täcker ytan så det borde ju dämpa lite tycker jag..

              jag ska "lägga av" lite med att städa, får gå mer än en vecka i taget. sedan har jag än inte rört i gruset, och har man gjort de ska man göra vattenbyten två dagar i rad typ. men grejen är den att jag vet ju inte problemet, försöker ju nu ta reda på vad det kan bero på. därför jag ber om tips på vad jag kan göra som förebygger uppkomsten, för de är ju då man hittar vad det beror på. är ju så många saker så man får börja förhindra eventuella faktorer..
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                därför jag ber om tips på vad jag kan göra som förebygger uppkomsten, för de är ju då man hittar vad det beror på. är ju så många saker så man får börja förhindra eventuella faktorer..
                Alger är opportunister som älskar svängningar i vattenvärden och förändringringar. Eftersom dom är så små kan dom reagera oerhört snabbt på miljöförändringar - till skillnad från växter som gynnas av väldigt stabila miljöer.

                Dör t ex en fisk som du inte hittar, eller det ramlar ner lite mat som fiskarna inte orkar käka upp, eller om du matar lite kraftigare någon gång, eller om vårljuset tittar fram, eller om du gör en för kraftig slamsugning, eller om du tvättar rent filtret för hårt, eller du ändrar belysningen, eller du förändrar gödningen till växterna - då triggas algerna.

                (Snabba) förändringar = Algodling.

                De två metoder som visat sig kunna garantera algfria växtakvarier med mycket gödning går ut på att hålla alla nivåer väldigt stabila och de båda metoderna gör det på två helt olika sätt: 1) Walstad-akvarier hålls stabila genom att man slutar göra vattenbyten och slutar pilla helt med akvariet, stor växtmassa gör att dessa akvarier t om tål direkt solljus 2) Estimative-index-akvarier håller vattenvärdena stabila genom stora vattenbyten och frekventa gödningsdoseringar (däremot pillar man aldrig med filter och botten).

                Hoppas detta ger en lite klarare bild av vad man ska göra för att algerna inte ska digga läget.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #38
                  tack för tipset, ska försöka anamma dom. jag har ju startat upp akvariet för bara 5 veckor sedan då jag flyttade. ph:et verkar vara lite lågt när jag mätte för någon dag sedan. ska jag låta bli att städa tills nästa vecka kanske? för jag tänkte på bakterierna så dom får komma igång lite. än att man ska vara så noga med vattenbytena och rensa bort allt bra hela tiden..

                  jag hade i lite pmdd för någon dag sen också då växterna såg bleka och livlösa ut.

                  var många smågrejer som kan göra fördelar för algerna, svårt att vara perfekt gällande sitt akvarium =(
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    var många smågrejer som kan göra fördelar för algerna, svårt att vara perfekt gällande sitt akvarium =(
                    Att röra akvariet så lite som möjligt (stabilitet) ser jag inte som speciellt svårt. Det gäller att komma bort ifrån känslan "det är säkert jättebra om jag gör en extra djup slamsugning och det är säkert jättebra om jag kokar hela filtermassan så det blir riktigt rent".
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Att röra akvariet så lite som möjligt (stabilitet) ser jag inte som speciellt svårt.
                      bara va lat
                      har själv fått bättre stabilitet och helt blitt av med toffsalgsinvasionen ja hade genom att minska ner vattenbyte till exempel.

                      har nästintill bara grönalger för tillfället.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        har nästintill bara grönalger för tillfället.
                        Tänk att man som växtakvarist kan vara så förtjust i helt vanliga grönalger. Men det blir väl så när man bekämpat illaluktande blågrönt snor genom hela sin akvariekarriär 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #42
                          haha blågrönt snor har jag hittills aldrig haft.
                          men grönalgerna är ju super å ha då ja har räkor som älskar dom och räkorna blir bara fler så antar dom trivs.
                          men har lärt mej mycket med mitt nuvarande 37L akvarie så hoppas att nästa större akvarie(375L) ska funka lika bra.

                          personligen tycker jag grönalger kan va rätt snygga, livar upp och ser inte så sterilt ut när de sätter sej på rötter till exempel.
                          tyvärr sätter det sej även på anubiasen jag har men rätt långsamt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...