Någon som vet var jag kan få tag i dessa växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Någon som vet var jag kan få tag i dessa växter?

    Jag skulle så gärna vilja ha dessa växter:

    Echinodorus parviflorus "peruensis"
    Echinodorus uruguayensis
    Crptocoryne undulata "broad leaves"

    Har varit ute på nätet och letat efter någon som säljer dessa växter men inte hittat nån av dem. Finns de att få tag i någonstans?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Kolla www.pwss.se, han importerar direkt från tropica vad jag vet så där får du nog tag på det.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Ja, jösses, tänk att jag var så blind... men han säljer dem ju bara i fempack och det är lite för mycket. Har inte heller nån jag känner som vill beställa tillsammans med mig. Akvariefattig bekantskapskrets... Så vad gör man?
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Som jag förstår det så tar pwss hem från Tropica vid kundbeställning, därav 5-packs "tvånget". Antar att dom inte får beställa mindre mängd.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Vet inte om det är Tropica som pressar där, för att det ska vara lönt att sälja växter så måste man upp i volym, så enkelt är det. Tar tid och man tjänar inte mycket stålar på det. Har annars bra erfarenheter att beställa via PWSS, men nu skulle jag ju ha en hel del växter så fempacket var en fördel för mig...

          Ett alternativ är väl att du söker runt på forumet och kollar om det bor någon akvarist nära dig som kan vara intresserad att sambeställa, alternativt att du kollar med någon lokal butik om de kan köpa de "överflödiga" växterna från dig.

          Bär mig starkt emot att skriva överflödiga växter... men i allafall.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            om jag inte minns helt fel från när jag pratade med patrik på pwss så sa han att växterna kommer i 5-pack redan från tropica och att dom ska klara 2 veckor i den förpackningen, därav så packar dom heller inte om det utan skickar vidare i samma paket
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              som nog många vet så var ju ZPV och hälsade på hos tropica för ett par veckor sedan och det var inga 5-pack av någonting där, det var enkla krukor, alternativt 12-packs krukor... så näää.. det där med 5.pack det.. det är något för att få det gå runt....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Så kanske det kan vara, hur som helst tycker jag det är ett väldigt bra alternativ till att leta runt och försöka få butikerna att beställa hem det man vill ha, vilket ibland kan vara svårt. Så jag betalar nog gärna lite extra för det stora sortimentet pwss har
                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  PWSS har jäkligt bra växtpriser, så det är inget "extra" där inte - om man inte menar för fempacket i sig. Har även varit på Tropica många gånger, men där har det som nämnts ovan gått finfint att köpa en kruka av alla växter. Nu har ju vi varit där som förening, jag tror annars inte de tar emot privatpersoner.

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Funderar på att beställa ändå... Får försöka fixa det om det blir överflödigt. Alternativt kämpa för att få in fler växter, jag vill ju trots allt ha ganska många. Samtidigt ska det ju se bra ut.
                    Jo, Patrik, det gör nästan ont att skriva överflödiga växter...
                    Ska ringa min moster och kolla om inte hon tar emot lite växter så kanske det löser sig.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • vance
                      • December 2004
                      • 872

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      som nog många vet så var ju ZPV och hälsade på hos tropica för ett par veckor sedan och det var inga 5-pack av någonting där, det var enkla krukor, alternativt 12-packs krukor... så näää.. det där med 5.pack det.. det är något för att få det gå runt....
                      Dom packar väl det i 5 pack när dom skickar det, kanske 5 krukor i varje då, men är du där har dom ju inte packat ner dom...
                      Känns som att PWSS inte har någon anledning att ljuga om det, och i så fall låter det som en väl genomtänkt lögn!
                      Bara döda fiskar simmar med strömmen

                      Kommentar

                      • Fredde_
                        • December 2004
                        • 253

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        PWSS har jäkligt bra växtpriser, så det är inget "extra" där inte - om man inte menar för fempacket i sig. Har även varit på Tropica många gånger, men där har det som nämnts ovan gått finfint att köpa en kruka av alla växter. Nu har ju vi varit där som förening, jag tror annars inte de tar emot privatpersoner.

                        Hilsen,

                        P
                        Det var just det extra för 5-packet jag menade
                        530 liter grönsaker

                        Kommentar

                        • Yrrah
                          • August 2004
                          • 188

                          #13
                          ang 5-pack

                          Jag knorrade också lite inför att beställa 5-pack när jag nyligen beställde (PWSS). Tänkte att det skulle bli på tok för trångt. Men dom växter jag fick hem var såpass små så att det blev kanonbra. Dom var fina och välmående med som sagt inte så stora som man kanske är van vid från affären. Om det passar med den typ av växt som man tänkt sig så är det bara att bunta ihop några så blir det som en stor.

                          Priset är oslagbart, jag är jättenöjd!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            Aldrig fel att dra i lite mer växter än man tänkt sig från början. Har startat otaliga kar med för liten växtmassa och en del kar med mycket växtmassa från starten. De med mycket växtmassa går klart bäst, om all gödning är på plats vill säga.

                            Hilsen,

                            P

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #15
                              Nå, nu har jag beställt =) Sitter och väntar bara på att de ska komma snart! Slet ut lite växter från det första karet som uppenbarligen inte trivdes med vissa hungriga fiskar, trillade bara loss bitar som täppte till filtret. Så nu har jag mer plats där och en hel del i det nya så det löser sig säkert. Kan knappt vänta.
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...