Blott Sverige svenska alger har,eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Blott Sverige svenska alger har,eller?

    Alger finns ju i luften och i kranvattnet men en hel del sprids nog från zoobutiker och medakvarister.Min fråga är om man noga rengör växter och annat samt att man ser till att inget främmande vatten kommer in i akvariet,går det då att undvika “exotiska alger”?Finns det alger som inte är svenska?
    Att alger är ett universellt problem visas av detta japanska alggalleri:
    koketaisaku.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, koketaisaku.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

    Algsoppa,en japansk delikatess?:
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • PatrikMalmo

    #2
    Det verkar vara mycket få alger som helt går att undvika att få in i akvariet. Penselalger ska tydligen gå att undvika, om jag inte missminner mig, men resten kommer du att ha liggandes på lur för att ta över... :/

    Det diskuteras då och då hur man ska rengöra växter för att undvika alger/snäckor, och för snäckor är jag lite mer optimistisk att det går att undvika få in i karet. Alger... glöm det. De finns helt enkelt i karet. Som jag kopplat det.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kommer kranvattnet från en ytvattentäckt så finns det alger med.

      enda möjligheten ja kan se är om ma enbart kör destilerat vatten och sen har i alla mineraler och andra ämnen som växter/fiskar behöver.

      sen skulle det inte förvåna mej om alger skulle kunna komma flygande i luften såattsäga om det typ blåser.

      sen kan man ju inte heller stoppa händerna i karet då det kan finnas alger kvar från när man tvättat händerna i kranvattnet.

      mest tankar om det hela men i slutändan är det nog mer jobb än det är värt att hålla på så extremt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Om man först fyller upp en behållare med det vatten man ska hälla ner i akvaret och cirkulerar detta genom ett uvc-filter så borde man kunna nuka bort alla alger. Denna metoden är ju ganska omständig men för alla som har paranoja angående alger så borde den funka.

        BluesBoy gör väl något liknande för att cykla bort Nitrit innan vattenbyten? Det kanske skulle vara en idé att köra ett UVC-filter i den sumpen också.

        /Marcus
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        Arbetssätt...