Desperat!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickitickitavi
    • January 2005
    • 46

    Desperat!!!!!!!!!

    Börjar bli galen på det här! å bävar för att man tappar sugen för det här med akvarier om det inte blir bra snart. Har nån typ av gröna alger, upp till 2cm långa kanske på större delen av bladen, ibland bara på kanterna av dessa. Visst är det skägglav eller? går att få mekaniskt genom att jag gnuggar bladytorna. dock går det inte få bort i bladhörnen och efter ett par dagar har de spritt sig överallt igen.

    Har även lång trådliknande grön alg som snärjer in sig bland mina stängelväxter som ett nät..Den är lätt att mekaniskt plocka bort men den återkommer hela tiden..

    Vattnet är dessutom mjölkigt, grumligt, vitt. När jag byter vatten fastnat nått skit på rutan ser ej vad det är, men nått smått är det. Visst är det infusorier?

    Visst låter det som en katastrof allltihop? Jag byer vatten ofta nu för att bli av med infusorier, har tillsatt Co2, kör med pmdd...
    Måste väl få fart på växterna så de trycker undan allt annat skit tänkte jag, vad är mitt problem tror ni, för låga näringshalter eller?

    En påse med hyllningar till den som hjälper mig. HJÄLP!
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    En stilla undran...

    Ursprungligen postat av Rickitickitavi
    har tillsatt Co2
    Vad menar du med det, tillsätter du co2 ibland eller kontinuerligt ??

    Hoppar co2-halten upp och ner så är det bättre att helt strunta i det eller eventuellt köra Flourish Excel istället.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      Hur stor burk har du och hur mycket göder du?
      Göder du efter EI metoden?
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        varje vattenbyte tillför karbonater också som alger är bra på att äta om ja inte minns helt fel.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Rickitickitavi
          • January 2005
          • 46

          #5
          Jag har en burk på 475 liter. Nä har börjat med mäsk nu och det kör jag hela dagen lång. Är det så förresten att man triggar alger med sviktande co2. Är det för att ph:t börjar svänga duktigt då eller?

          Jag har ungefär bytt 25% vatten varje byte, ungefär var tredje dag. Sista gången körde jag med en fulldosering av 10 ml/ 100 liter av vardera näringslösning. Växterna såg så häckiga ut med hål i bladen och allt. min annars fina röda lotus fick flera genomskinliga blad och det kändes som näringsbrist.

          Samtidigt kan jag tänka mig att växterna i coh med det vita grumliga högst troliga infusoriedimman inte får så mkt ljus då detta har tufft att nå igenom. Vid varje vattenbyte har jag varit duktig med att slamsuga bottnen där det varit mkt skit. Har fått berättat för mig att infusorier lever av bakterier och dessa måste man försöka bli av med. Har någon hört något annat?

          Tack för att ni verkar alerta och svarar,mkt värt just nu känner jag..

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Det kan vara väldigt svårt att få ordentlig ordning med mäsk i ett så stort kar, det finns stor risk att nivåerna skiftar, och då kommer algerna bums. Fundera på att inverstera i en riktig anläggning om du är växtintresserad.

            Du borde nog också ta det lugnt med städningen av bottnen, det finns fina bakterier där som man ska vara rädd om, jag städar aldrig botten, tar bara sånt som ligger löst ovanpå.

            Om det är infusorier eller ej kan jag inte hjälpa dig med. Men det finns det nog andra här på forumet som kan.

            Kommentar

            Arbetssätt...