Luftbubblor bra för växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    Luftbubblor bra för växterna?

    Hejsan!
    Har försökt leta efter nåt svar på min fråga men har inte riktigt fått något svar på hur det ligger till...
    Är det bra för växterna att att låta pumpen dra ner luftbubblor i akvariet? Eller är det för fiskarnas skull? Eller gynnas de båda eller spelar det nästan ingen roll?
    Dum fråga kanske men bildas det lite co2 när man låter det bubbla ordentligt från pumpen?
  • Aquaboi
    • May 2004
    • 192

    #2
    Ursprungligen postat av androxe
    Hejsan!
    Har försökt leta efter nåt svar på min fråga men har inte riktigt fått något svar på hur det ligger till...
    Är det bra för växterna att att låta pumpen dra ner luftbubblor i akvariet? Eller är det för fiskarnas skull? Eller gynnas de båda eller spelar det nästan ingen roll?
    Dum fråga kanske men bildas det lite co2 när man låter det bubbla ordentligt från pumpen?
    De bubblor som pumpen drar ner är luft/syre.
    Detta är positivt för fiskarna om växterna inte producerar tillräckligt med syre.
    Men det påverkar fiskarna negativt då syret drar ut CO2 ur akvariet, det räcker oftast med att pumpen virvlar ytan för att syresättningen skall räcka!

    /Andreas
    Min Zoon

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Nja. Det beror på får man väl säga. Tillsätter du CO2 eller kör med en botten som ger CO2 (t ex Walstad-kar) är det inte bra med genomluftning, då luftas CO2 ut. Tillsätter du inte CO2 är det bra med en hel del syrebubblor i vattnet (för både fiskar och växter), då det faktiskt ger en gnutta mer CO2. Det är dock inga stora mängder vi pratar om, men med stabila förutsättningar så är det bättre än ingen CO2. Kör mitt Tanganyika efter den principen och det funkar helt ok - men så har jag också bara bicarb-växter i det.

      Det finns nya luftpumpar som ger en stor mängd små bubblor. Har tänkt testa en sådan någon gång, tror det kunde vara rätt bra i ett enkelt växtkar. Tänk på att en del firrar inte uppskattar för många små syrebubblor i vattnet då de ibland fastnar i gälarna och irriterar dem. Syrerikt vatten uppskattar dock alla firrar.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      Arbetssätt...