Håriga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    #16
    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
    Måste bara säga det Jimk att när jag såg bilden på ditt fina Malwi-växt-kar så väcktes helt plötsligt ett Malawi-intresse som inte funnits där tidigare.
    Härlig färgkombinatin!!
    Man bugar o bockar.
    //Jimk

    Lite bilder

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Om du har en CO2-produktion som överstiger det du kan få ner från luftpumpsbubbel är det fortfarande en dålig idé att lufta ur den. Det bidraget brukar sägas vara runt 2-3 ppm medans du får 0.3 ppm via luften. En faktor 10 i skillnad, även om båda nivåerna är blygsamma så växterna ändå hellre litar till bikarbonatsupptag.
      Mm, men har du det i en normal botten? Luftning har gett mig väldigt bra resultat i Tanganyikakaret i vart fall. Luftning (med små bubblor) verkar dessutom dubbelt om man kör pumpen mot ytan också - då får nitrifikationsbakterierna så mycket syre de kan käka, och nitrifieringen funkar bättre. Ffa i sjöciklidkar där pH ofta ligger över 8, där den maximala nitrifieringen sker.

      Om syftet dessutom är att få ner mer syre till bakterierna så funkar ordentlig genomluftning med t ex Eheims hjälpmedel attans bra kan jag meddela.
      Månne borde jag tillägga att den ska sitta i ytan så att ytcirkulationen blir bra.

      Japp, brukar som jag sa vara effektivt att få ner ytvattnet längs bottnen. Är det något du testat, eller har du bara kört skvalp mot ytan?
      Skvalp mot ytan? *asgarv* Spana lite på vilka rekommendationer som ges kring pumpkapaciteter för sjöciklidkar så kopplar du varför jag garvar.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Mm, men har du det i en normal botten? Luftning har gett mig väldigt bra resultat i Tanganyikakaret i vart fall.
        Då litar jag på dig, för där har jag 0 erfarenhet =)

        Skvalp mot ytan? Spana lite på vilka rekommendationer som ges kring pumpkapaciteter för sjöciklidkar så kopplar du varför jag garvar
        Jo precis. Det jag menar var om du testat att bara skjuta ner ytvattnet mot bottnen längs bakgrunden med strilrör istället för rakt mot ytan och kollat effekten på CO2-produktion/tillväxt?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Jo precis. Det jag menar var om du testat att bara skjuta ner ytvattnet mot bottnen längs bakgrunden med strilrör istället för rakt mot ytan och kollat effekten på CO2-produktion/tillväxt?
          Oki, då är jag med. Får kidnappa tråden lite då, eftersom det blir mitt kar vi pratar om. Har inte provat att öka CO2-produktionen i Tanganyikakaret av en hel mängd med anledningar.

          Botten: rätt tunt lager med finkornig sand som slamsugs hyfsat ofta. Dessutom bökar en del av firrarna i det, så jag tror inte det ansamlas så mycket skit i den - misstänker därmed att det inte riktigt motsvarar en normal botten.

          Fiskarna: fokus är på fiskarna, växterna är bonus. Kraftig cirkulation (kör 4 ggr akvariets volym/timme) blir därmed mer prioriterat än att inte lufta ut CO2.

          Nitrifiering: hör ihop med ovanstående. Har ett för litet biologiskt filter för att jag ska vara nöjd, maximerar därmed syresättning så att både nitrifikationsbakterier och firrar ska få maximalt med syre. Inköpsplan: jäkligt fett filter.

          Val av växter: enbart bicarbväxter (Vallisneria, Hydrilla, Potamogeton och Hornsärv). Tillsätter bikarbonat både som kolkälla och för fiskarnas trivsel, ett KH på 10 funkar glimrande.

          Karet funkar sanslöst bra, men jag har fått lite grönalger under sommaren troligen pga mer infallande ljus/mitt underdimensionerade biologiska filter. Alla växter går mycket bra utom Potamogeton - den får för lite ljus. Hydrillan är "ogräs" i karet, drar lätt iväg två meter på en månad. Planerar ersätta med Vallisneria när de blir tillräckligt många. Mindre pyssel med Vallisneria och jag är sjukt förtjust i stora växtbestånd av samma art.

          Blev under våren äntligen av med cyanohelvetet. Har visserligen inte haft några stora utbrott på länge, men det har i lång tid legat i vart fall en liten slemhög någonstans och flinat. Tålamod med gödning samt lite fler växter gjorde susen till sist.

          Så - det är skoj att experimentera, men nu känner jag att jag har ett "vinnande och lättskött" koncept, så i det karet testar jag inga fler saker. Mer än ett overkill-filter och fler firrar!!

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Botten: rätt tunt lager med finkornig sand som slamsugs hyfsat ofta. Dessutom bökar en del av firrarna i det, så jag tror inte det ansamlas så mycket skit i den - misstänker därmed att det inte riktigt motsvarar en normal botten.
            Aahhh.. natürlich.. Bottnen kanske inte är riktigt samma typ av spelare med andra ord.

            Då vill man med andra ord ha stoooor filtervolym som du redan sagt tidigare i tråden, och fokus på bikarbonatsväxter helt klart.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #21
              Ursprungligen postat av Azur
              Några kommentarer:
              2) Penselalger går rätt bra att bekämpa med siamesiska algätare. Och, om man har nerver av stål, väteperoxid.
              Väteperoxid.. Hmm.. Det låter ju inte så farligt, bortsett från att man bleker håret med det så var det väteperoxid i linsvätskan förr i tiden. Det var då man var tvungen att lägga i en liten tablett som neutraliserade vätskan så det inte sved när man fick in den i ögonen... Jag glömde lägga i tabletten några gången och attans vad ont det gjorde i ögat..

              Bra tråd, har samma alger i mitt lowtech sydamerika kar..

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #22
                Mm, väteperoxid funkar mot alger. Skitbra mot cyano. Skitbra på att radera en hel del växter också - månne kom det ut för mycket i mitt kar på en gång, trots att jag var attans noggrann. Vallisnerian smälte, Hornsärven smälte, den stora andmaten tappade alla rötter och Crinumen släppte ett helt gäng gamla blad. Enda opåverkade växten jag hade var Anubias.

                MEN. Kasselman säger att hon och flera andra kör med väteperoxid i sina växtkar, så det ska tydligen funka. Bara inte med mina koncentrationer.

                Hilsen,

                P

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Mm, väteperoxid funkar mot alger. Skitbra mot cyano. Skitbra på att radera en hel del växter också - månne kom det ut för mycket i mitt kar på en gång, trots att jag var attans noggrann. Vallisnerian smälte, Hornsärven smälte, den stora andmaten tappade alla rötter och Crinumen släppte ett helt gäng gamla blad. Enda opåverkade växten jag hade var Anubias.
                  hur doserade du ?
                  läste om en som tog en stark väteperoxid och punktdoserade med en liten plastspruta typ sån man får när man köper jbl dropptester och det skulle tydligen ha gett mycke bättre resultat än att behandla hela akvariet
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Typ såhär:


                    Fast jag tog Apotekets 3% som synes så den är inte så stark.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      japp Defdac.

                      kontentan av en sida ja läste är att det va snällare att punktdosera mindremängd stark väteperoxid än att använda svag och behandla hela akvariet.

                      funderar på att prova det när jag får lite pengar över.

                      frågan är om man inte borde stänga av alla filter å pumpar en 5-10min när man gör det så det inte "blåser" bort direkt.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #26
                        Jag körde en väldans svag lösning i en oxydator. Men jorå, cyanon försvann tillfälligt. Tillsammans med en hel del växter. Punktbehandling har jag också läst om, men någonstans köper jag hellre alger än att trixa med sådant. Alger är fint.



                        Hilsen,

                        P

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          kollat lite på oxydator och som ja fattat de ska väteperoxiden där reagera med en bit metall och då producera mycke syre som bl.a ska göra att botten arbetar bättre.
                          att det hjälpte mot alger visste jainte.

                          funderat på att köpa en.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Ett annat enkelt sätt att fixa extremt mycket mer syre än vad en oxydator kan fixa är att skaffa CO2-anläggning och köra EI 8)

                            Det är inte syret från oxydatorn som dödar alger utan förmodligen de antibakteriella silverkolloider som släpps ut (jämför FungiStop kontra Cyano).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #29
                              Enklare (och billigare) att bygga en oxydator själv, om man vill ha en. De ger helt klart en markant ökning av syrehalten, och nedbrytningen av organiskt material går attans mycket fortare, enligt mitt ögonmått i frågan.

                              Låter det vara osagt om man får mer syre från växterna vid EI-metoden än från en oxydator - nedbrytningen av organiskt material har dock aldrig gått så fort i mitt kar som när jag körde med den, inte ens jämfört med EI-metoden. Ruggig nedbrytning i vart fall, vilket rapporteras från flera som kört oxydator - väldans rena akvarier.

                              En liknelse mellan EI och oxydator är ju i vart fall att syrehalten ökar - och algerna ger sig. Bägge varianterna torde snabba på nitrifieringen rätt kraftigt, så ammoniumhalterna minskar = signal till algerna att "stay away", enligt rönen om algfria växtkar. Klart värt att gräva lite vidare i.

                              Hilsen,

                              P

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Framförallt innebär en massa supersyrealstrande växter med EI att dom suger upp varenda gnutta ammonium *tillsammans* med glada bakterier, vilket du inte uppnår med en oxydator.

                                Inget slår glada växter 8)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...