Toffsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Toffsalger

    Hur får man bukt på toffsalger och varför får man sånt?
    /Jimmy
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    #2
    flying fox är en fisk som äter tofsalger.

    vet ej varför dom kommer, samma anledning som alla andra alger?
    blondin!

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      För att få bort sånt som redan sitter på stenar rötter m.m. rekommenderar jag att plocka upp dem, låta algerna torka och sedan borsta bort dem med en nagel- eller rotborste eller liknande
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • Hoffa
        • October 2002
        • 136

        #4
        Det har jag provat mina rötter låg torrt i 2 mån och jag provade att borsta med stålborste men det gick inget vidare.
        /Jimmy

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursprungligen postat av svensdotter
          flying fox är en fisk som äter tofsalger.

          vet ej varför dom kommer, samma anledning som alla andra alger?
          Flying fox tar INTE tofsalger, den förväxlas ofta med siamesisk algätare (som alltså TAR tofsalger...)
          Min zoon

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Jag kan få tofsalger när min koldioxidnivå droppar (dvs. när mäsken börjar ta slut utan att jag hinner byta i tid). Om du inte kör växtakvarium med koldioxid så tror jag dock att du kan bortse från det här inlägget...
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Tony
              • January 2002
              • 208

              #7
              Jag är helt och hållet övertygad om att tofsalger kommer med kranvattnet efter att ha testat att köra vissa kar helt isolerade från andra. De kommer som ett brev på posten hur man än gör. Det verkar också som att tofsalgerna finns i mer eller mindre antal beroende på årstid och kanske beroende på vilket djup vattenverket tar vattnet.
              mvh
              Tony Englund

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Jag är helt och hållet övertygad om att tofsalger kommer med kranvattnet efter att ha testat att köra vissa kar helt isolerade från andra.
                Är du säker på att det inte har att göra med att du strippar vattnet på NPK när du gör vattenbyten? Mindre näring till växterna brukar ju göra att algerna känner att dom kan passa på.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Tony
                  • January 2002
                  • 208

                  #9
                  Det låter inte sannolikt eftersom jag byter exakt samma mängd vatten och matar exakt samma mängd (ptja, kanske inte exakt) året runt. Växter jag jag inga alls, så algerna har ingen som helst konkurrens. Just nu har jag en del tofsalger i samtliga kar, men perioden maj-juli var i princip helt tofs-fri. Det brukar gå i cykler som sagt, så innan jag blir överbevisad kör jag på kranvattenteorin

                  Att man kan bli av med tofsarna genom att köra med växtkar och gödning enligt alla konstens regler borde väl iofs kunna vara effektivt(?)
                  mvh
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Just nu har jag en del tofsalger i samtliga kar, men perioden maj-juli var i princip helt tofs-fri.
                    Okej, då föll min teori om att det kunde vara ljuset. Mer ljus brukar ju leda till mer alger, men för dej är det alltså tvärtom. Såvida inte du har fler andra alger under årets ljusa månader, och sen tar tofsisarna över när det blir mörkare?

                    Själv längtar jag till dom mörka vintermånaderna när det är mörkt och trevligt hemma och man lättare kan styra akvariernas ljustillgång.
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Hoffa
                      • October 2002
                      • 136

                      #11
                      Det roliga är att i mitt 1125 hade jag toffsalger men i mitt 720 som står brevid har jag klarat mig utan dessa,och dessa kar har stått i ett rum som inte har nått ljusinsläpp förutom ljusramperna.
                      /Jimmy

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        • October 2002
                        • 136

                        #12
                        Hur många siamesisk algätare bör man ha i mitt fall 1125 liters kar,det går 4 st där nu som får va i fred för mina amerikanare.
                        /Jimmy

                        Kommentar

                        • Bolander
                          • October 2005
                          • 3

                          #13
                          Jag skulle rekomendera 1 per 100 liter eftersom dom du har inte kunnat hålla rent. Börjar dom bli stora byt ut den mot mindre dessa äter bättre och är inte så stökiga. Sianesisk algätare som sagt den med det mörka bandet som går ända ut till på stjärtfenan.

                          Kommentar

                          • imshee1
                            • August 2003
                            • 125

                            #14
                            *lånar tråd*

                            jag har också fått problem med tofsalger, sedan jag börjat köra med pmdd. växterna ser dock jättefina ut, mörkt gröna blad och växer bra.
                            kan jag öka pmdd och på så sätt ge växterna bättre förutsättningar att konkurrera ut tofsarna? att minska växtnäringen är tydligen det sämsta man kan göra, som jag uppfattat det?
                            karet är sexkantigt på ynka 50 liter, så någon siamesisk algätare får jag inte plats med.
                            krämar på med rätt mycket ljus, 2x15 watt.....

                            (använder inte co2, utan kör utan vattenbyten)

                            Kommentar

                            • Hoffa
                              • October 2002
                              • 136

                              #15
                              Jag har även problem att få växter att funka i mina baljor
                              /Jimmy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...