frågor om jordbotten/walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Jag tycker du ska köra precis som vanligt bara enligt receptet. Börjar du (mot förmodan) märka kaliumbrister så kommer det ske ganska långsamt och kontrollerat och då kan du t ex dubbla K2SO4-delen i receptet.

    Men kör du redan i dagsläget med både KNO3 och K2SO4 tror jag du inte kommer märka det i första taget.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag tycker du ska köra precis som vanligt bara enligt receptet. Börjar du (mot förmodan) märka kaliumbrister så kommer det ske ganska långsamt och kontrollerat och då kan du t ex dubbla K2SO4-delen i receptet.

      Men kör du redan i dagsläget med både KNO3 och K2SO4 tror jag du inte kommer märka det i första taget.
      Fast jag tycker nog att en del växter redan är klockrena illustrationer av just kaliumbrist t ex papegojbladen. Däremot inte så mycket kvävebrist. Ska jag nöja ig med att öka totala dosen eller ska jag bara öka på med K2SO4?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Om du vill kan du torrdosera K2SO4 (det är ett av de mer ofarligare ämnena du använder, så du behöver absolut inte vara rädd att överdosera). Varje fulldospuls kan du blanda ut en tesked K2SO4 och hälla ner i akvariet. Det ger dig 16-17 ppm K vilket ligger runt 20 ppm som brukar rekommenderas.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Om du vill kan du torrdosera K2SO4 (det är ett av de mer ofarligare ämnena du använder, så du behöver absolut inte vara rädd att överdosera). Varje fulldospuls kan du blanda ut en tesked K2SO4 och hälla ner i akvariet. Det ger dig 16-17 ppm K vilket ligger runt 20 ppm som brukar rekommenderas.
          Är du säker på att du menar en tesked? Grundreceptet säger ju 4 kryddmått i 50 cl och sen tar jag 16 ml av det i fulldosen? En tesked är ju hur många gånger som helst mer ???

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Japp grundreceptet utgår från TMG som ger dig runt 0.7 ppm K om jag inte minns helt fel. Det är en piss i missisippi jämfört med vad man brukar rekommendera (20 ppm).

            Men tänk på att en 10 ppm KNO3-dosering ger dig runt 7 ppm K, så det är tack vare KNO3:n man normalt sett får ner tillräckligt med K. Eftersom low-techs ibland har betydligt mer nitrat så blir det relativt för liten del K med originalrecepten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #21
              OK kolla bara för det lät så mycket. Ska omedelbart hem och kasta i det! Tack för alla bra svar!

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #22
                Förresten en annan sak. Walstad menar att för att allt ska gå bra ska man ha högt medium till hårt vatten. Hon rekommenderar att man tillsätter dolomitkalk (vanlig trädgårdskalk). Det har jag gjort och fått ett stabilt Gh på runt 20 i st f 3 som det är i kranen. Nånstans läste om ett experiment med jordbotten och mjukt vatten och det blev inte bra enligt den berättelsen.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Ja torv gör vattnet mjukt vilket är dåligt om man torvfiltrerar sitt vatten eftersom allt Ca+Mg hamnar i torven i filtret där det inte gör någon nytta.

                  Däremot gör det nytta om torven ligger i bottnen pga något som kallas katjonutbytesförmåga (CEC). Har man lågt GH i vattnet får man dock lite för lite calcium/magnesium i bottnen vilket dolomit hjälper upp.

                  Matar man med väldigt calciumrik mat till sina firrar borde det kanske funka utan dolomit. Kan tänka mig att räkmix är ganska schysst calciumhalt i? Någon som vet?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
                    bör det göras hårdare ?

                    måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #25
                      Ursprungligen postat av Raven
                      göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
                      bör det göras hårdare ?

                      måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?
                      Jag hade nog tillsatt en del kalk. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon rekommenderade men kollar när jag kommer hem.

                      Jag tror att 14 dagar är för länge men ett par dagar tål det väl. Jag tror att jag hade typ tre dagar efter första planteringen inna jag kunde fylla på med resten.

                      Kommentar

                      • moggleif
                        • May 2005
                        • 40

                        #26
                        Undrar lite om det där med kalium. Vilken mängd K2SO4 ska jag slänga i 0,5 liters flaskan för att få 10ppm? 7 tsk KNO3 gav 7 ppm, då ger 10 tsk 10 ppm? Så därmed kan jag göra en K2SO4-blandning med 10tsk i 0,5l och tillsätta det i mitt low-tech-kar som har kalium-brist på flertalet växter.

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #27
                          Ursprungligen postat av moggleif
                          Undrar lite om det där med kalium. Vilken mängd K2SO4 ska jag slänga i 0,5 liters flaskan för att få 10ppm? 7 tsk KNO3 gav 7 ppm, då ger 10 tsk 10 ppm? Så därmed kan jag göra en K2SO4-blandning med 10tsk i 0,5l och tillsätta det i mitt low-tech-kar som har kalium-brist på flertalet växter.
                          Nja, K2SO4 och KNO3 är ju två olika saker, så du kan inte räkna på samma sätt. Enligt APC:s Fertilizer ska du ha 18 tsk K2SO4 i halvlitersflaskan, dvs. 6 msk för att få 10 ppm om du doserar 10 ml per 100 liter. Det låter rätt mycket. Går det öht att lösa upp 6 msk K2SO4 i en halvliter?

                          Alternativet är ju att dosera torrt. Hur stort är ditt kar?

                          Edit: Såg i din profil att det är 190? Isåfall säger Fertilizern att om du doserar 3 krm K2SO4 torrt så får du cirka 9 ppm K. (Häll 3 krm i en flaska, fyll upp med vatten och skaka om, och sen ner i karet.)

                          Snälla någon (Defdac), rätta mej om jag räknat galet.
                          Senast redigerad av dinajel; 02 September 2005, 16:38.
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            Defdac i botten av spannen så finns ett 2-3cm lager med sand/grus som funnits i jorden.

                            ska det med ner i akvariet eller inte ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              dinajel, kunde inte sagt det bättre själv. Man doserar ofta K2SO4 och MgSO4 torrt iom att det behövs så mycket i stamlösningen. Det är inte kritiskt med exakta ppm-nivåer.. Jag använder Chuck Gadds kalkylator och den håller med dig. Runt 3 krm K2SO4 i 190 liter ger runt 9 ppm.

                              Sanden kan du skippa Raven. Det är det gosiga guldet/mulmen man vill åt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • janne dansk
                                • June 2004
                                • 1740

                                #30
                                jag bara undra,hur länge räckar en "jord"botten.hur ofte skall man förnya den

                                mvh janne
                                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                                Kommentar

                                Arbetssätt...