Vad är det som gör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jampan
    • June 2005
    • 55

    Vad är det som gör...

    att Vallisneria inte växer på höjden? Min plantor sätter (numera efter mer kväve, tack Rebecka) en massa skott men blir bara ca 4-5 cm höga och "fläker" ut sig lite längs botten. Känns som det är fel på ljuset eller? Har 2*36 (TLD 36W/54 och LT36W/010) och 2*30 (Triton och Gro-lux) i ett 310 liters. (Bara besvär med växterna sen jag flyttade från skåne till östergötland.)
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Bara besvär med växterna sen jag flyttade från skåne till östergötland
    Mm.. Välkommen till vattnet där växter dör =) Ganska bra vatten att lära sig på dock.

    Både kväve och fosfor behövs här, kanske tom calcium om du kör med CO2 och riktigt snabb tillväxt.

    Ang. växtsättet tror jag du kan skylla på Tritonröret. Fast det borde ändå vara ganska bra mixat med dom andra lågkelvinrören och lågkelvinljus brukar ofta innebära att växter hellre sträcker på sig än kryper.

    Du kan ju testa att skruva ur Tritonlampan och se om det blir bättre.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Rebecka
      • September 2003
      • 561

      #3
      Hej igen! Kul att jag kunde hjälpa dig! *glad*
      Det är troligen ljuset som trycker ner växterna, för du har ju ganska mycket ljus...Kör du med reflektorer också?
      http://underwatergarden.blogspot.com


      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

      Kommentar

      • jampan
        • June 2005
        • 55

        #4
        Ska testa...

        att skruva ur tritonröret då. Angående vattnet i Ö-götland måste det vara HELT olikt det i skåne. Där hade jag i TMG och växterna växte som attan utan något annat i. Nu kör jag bikarbonat, PMDD och måste mickla med ljuset och det funkar ändå inte (ännu iaf). Men tack för tipset!

        Angående reflektorer så nej det har jag inte. Men det kanske är för mkt ljus ändå?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det blir inte bättre av att alla zooaffärer i Linköping säger att det bara behövs järntillskott i vårt vatten.

          Gissa varför jag är så grinig med att racka ner på järn 8)

          Med en eller en dubbel fulldos PMDD varje vecka (speciellt KNO3 kan du dubbla) så kommer det börja hända saker när växterna vant sig. Brukar ta runt 1-2 veckor för varje förändring man gör innan man ser responsen på växterna i ett växtakvarium utan CO2.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jampan
            • June 2005
            • 55

            #6
            Jag kör så...

            så får vi se vad som händer. Det är precis det rådet jag har fått, tillsätt ingenting förutom järn. Men jag måste höja kH med bikarbonat för fiskarnas skull och gödsla för att inte algerna ska ta över. Suck. Tacka vet jag skånes vatten, det var grejer det!

            Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Thommy
              • August 2005
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av jampan
              att Vallisneria inte växer på höjden? Min plantor sätter (numera efter mer kväve, tack Rebecka) en massa skott men blir bara ca 4-5 cm höga och "fläker" ut sig lite längs botten. Känns som det är fel på ljuset eller? Har 2*36 (TLD 36W/54 och LT36W/010) och 2*30 (Triton och Gro-lux) i ett 310 liters. (Bara besvär med växterna sen jag flyttade från skåne till östergötland.)
              Mina växer så det knakar och jag gör ingentin hur är hårdheten på vattnet verkar växa bättre när det inte är så hårt

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av Thommy
                hur är hårdheten på vattnet verkar växa bättre när det inte är så hårt
                Tvärtom. Vallisnerna gillar mycket Calcium och mycket karbonat, så högt GH och KH är fint. Däremot är det väldigt lågt GH och KH här i Linköping.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  är du säker på att det inte är en sagitaria du har?....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    är du säker på att det inte är en sagitaria du har?....
                    Jag tänkte också på det. 5 cm höga och "fläker" ut sig längs botten. Om "fläker" betyder "skickar ut löpare till höger och vänster och sätter nya skott där" så låter det onekligen som Sagittaria subulata.



                    Jampan: Har du haft den förut och vet att det är vallisneria? Blev den mycket högre då?
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • jampan
                      • June 2005
                      • 55

                      #11
                      Nämen ta mej f-n!

                      Det kan faktiskt vara en Sagittaria subulata! Gud vad dum jag känner mig!!! Det finns ett kort på länken ovan som visar exakt likadana växter som mina.

                      Men hur skiljer man dem åt då? Mina växter har mellangröna helt bandlika blad med sågtandad kant. I mitten på varje blad går det längsgående "ränder" (nerver?) De förökar sig med utlöpare under sanden oftast. Bladen är avsmalnande i toppen med en liten avrundad spets. Dom blev ju sisådär 50-60 cm förut men bara max 15-20 cm nu med söndertrasade blad. Jag köpte en Vallisneria enligt affären men man kan ju undra.... Jag har iofs inte närstuderat några andra Vallisnerior än mina så det gick jag ju på som attan!

                      Det jag menar med fläker ut sig är att bladen på det nya skottet liksom viker ut sig från bladbasen och blir som en liggande rosett. Men de äldre plantorna är upprätta och lite längre om än lite bruntrista och har söndertrasade toppar. Det ser för eländigt ut!

                      Men då blir ju hela tråden oväsentlig, hur ska man då sköta dessa?

                      (Fy vad pinsamt...)
                      Senast redigerad av jampan; 18 August 2005, 15:15.

                      Kommentar

                      • jampan
                        • June 2005
                        • 55

                        #12
                        Kollat runt lite mer...

                        Hittade här på Zoopet att Sagittarias bladnerver inte ska nå bladspetsen och det ser inte mina ut att göra, nerverna smalnar av och slutar 5-6 mm under toppen. Men det är svårt att säga... Hur ser det ut på Vallisneria?

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Min valisneria växer som ogräs, men väldigt lite på höjden... det är jag iofs väldigt nöjd med, och funderar på att skaffa mer ljus för att riktigt "tvinga" ner den... Däremot var det lite jobbigt när jag efter 6-8'a veckor skulle plantera om den nyligen... pga om möblering i baljan. när det planterades var det stycksaker, och det var om något, lite klurigt att få dem o stanna på botten... nu var det meter varor, med förgreningar överallt, det gjorde det iofs enklare att plantera, då det inte flöt iväg, men det var lite svårt o hålla ordning på det hela...nästa gång det ska planteras om, blir när jag har handlat hem bakgrund o stopa i karet, och den vändan klipper jag antagligen ner rackarna till grupper om 3, för att få lite av en kombination.

                          Och, ja, jag vet att det jag har är valisneria. Tigervariant faktiskt, mycket vacker.

                          B!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...