Omvända bristsymptom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Omvända bristsymptom

    Det låter väldigt konstigt, men mina växters Calciumbrist-symptom verkar avta nu när jag nästan slutat dosera CaCl2 och MgSO4 (skållade blad försvinner). Tilläggas kan att jag har ganska hårt vatten (mellan 12 - 20 totalhårdhet). Samtidigt har jag minskat mängden doserat Kalium.

    Vad beror det på?:

    Kan man inducera någon brist genom att dosera för mycket av något ämne - dvs. kan man få exempelvis Calcium-brist genom att dosera för mkt Calcium?(Efter tillsats av CaCl2 var mitt akvarievatten ganska mjölkvitt i ungefär ett dygn - fällning?)

    Eller var det Kalium som hindrade Ca-upptaget?
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med 12-20 i totalhårdhet borde det vara *rejält* med både Calcium och Magnesium, så att dosera mer ovanpå det skulle bara behövas om typ totalhårdheten bara bestod av Calcium eller bara Magnesium vilket skulle ge ett väldigt dåligt Ca:Mg-förhållande minst sagt =)

    Men visst kan K hämma både Mg och Ca, typ såhär har jag sett att det ser ut:
    K >> Na >> Mg >> Ca

    Samtidigt som mycket Ca verkar vara dåligt för mikroupptaget som du rapporterat. Bor-brist ser ut som Calciumbrist.

    Men vilka doseringemängder pratar vi om här? Mjölkvitt från CaCl2 låter hemskt konstigt, det låter mer som du doserat CaCO3.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Jag tar Ca från Torrboll Refill (jag tror att det är CaCl2) och doserar 3 tsk för mina drygt 100 liters akvarium. Vattnet ser väldigt dimmigt i en - två dagar. Tänkte sluta med både Ca och Mg doseringen några veckor, få se vad som händer.
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      Arbetssätt...