Filterrengörning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    Filterrengörning.

    Läste ett inlägg om att den bruna "geggan" som sitter i själva svampen i filtret INTE ska sköljas bort för då blev d dåliga vattenvärden, nitrit o så vidare, min fråga då¨är vad ska man rengöra i pumpen när man gör rent den och hur ofta ska man rengöra den??
    Vilsen.....
    Liven
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    man behöver bara rengöra den om den inte fungerar tillräckligt bra. tror jag iaf =) mitt problem är att det blir så igensatt av geggan att det - innerfiltret - inte klarar av att suga igenom vattnet.


    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      lite skillnad på ytter och innerfilter.

      ett bra dimensionerat ytterfilter kan gå över 1år utan rengörning och ändå funka jättebra.
      innerfilter däremot är väldigt underdimensionerade och måste göras rent.

      själv har jag alltid gjort rent när vattenflödet minskar.
      endast använt ljummet vatten inte varmt då det tar död på bakterierna och inte kramat ur dom utan mest sköljt bort allt grovt.

      märkte att båda gångerna jag byggde om innerfiltret så fick jag inga nitrit nivåer efteråt.
      hade en botten som varit igång minst 1 1/2 månad innan första ombyggnaden.

      första gången tog jag bort filtermaterialet och satte på blått filtermaterial.
      andra gången rev jag ut allt och satte in bottenfilter och sköljde av gruset lite lätt i ljummet vatten.

      finns ju bakterier i bottenmaterialet också om det inte är för kompakt som hjälper till.

      kan ju tilläggas att jag bara hade 7-8 kardinaltetror och några räkor och dom skitar inte ner så mycke.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Innerfilter gör jag också rent när jag märker att vattenflödet minskar. Sköljer svampen i kallvatten. I kar där jag är extra försiktig gör jag rent filtersvampen i en hink med akvarievatten.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Läste ett inlägg om att den bruna "geggan" som sitter i själva svampen i filtret INTE ska sköljas bort för då blev d dåliga vattenvärden, nitrit o så vidare, min fråga då¨är vad ska man rengöra i pumpen när man gör rent den och hur ofta ska man rengöra den??
          Det bästa är att ha ett flerdelat filter där första delen är skumplast som får ta upp de större partiklarna och resten, gärna stor del av filtermassan, är keramik som man aldrig behöver röra.

          Då kan du utan vidare skölja ur skumfilterdelen hur ofta du vill eftersom magin sitter i keramiken som kommer efter skumplasten.

          Med väldigt små innerfilter är det problematiskt eftersom dom bara har en pytteliten skumplastpatron. Det går att lösa genom att klippa isär den i två delar och bara skölja ur halvan som sitter närmast insuget. Nästa rengöring flyttar du upp den senast sköljda och kramar ur den äldre delen osv.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • gjordavljus
            • August 2004
            • 212

            #6
            Det är min erfarenhet att med en grövre filtermatta på innerfiltret, PPI-10, behövs ingen rengöring även om det är mycket "gegga" på den. I alla fall inte på väldigt länge. Ett av mina filter (aqua-el 2) växter det t.o.m. mossa på! Trots att filtret är så grovt började det efter bara några veckor att ta finare particklar och nu har det gått i ca 4 månader utan att flödet förändrats nämvärt. Dessutom har jag tagit bort plasthöljet så att den svarta filtermattan syns och det är mindre risk att det täpper till. Det blir ganska snyggt när det börjar "växa" lite allt möjligt på den. Ser ganska genuint och "sjöaktigt" ut tycker jag. Betydligt snyggare än den blå mattan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

            Kommentar

            Arbetssätt...