Vattenvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    Vattenvärde

    Mina vattenvärde är följande:

    NO3: 60
    NO2: 0
    GH: 18
    KH: 0
    PH: 5,5

    Idag köpte jag växter som inte gillar mitt GH värde av misstag, finns det något sätt att sänka GH till ca 3-8??

    Har kalksten för att höja PH värdet, har detta någon betydelse för GH???

    Ytterst tacksam för svar!

    Något annat som kan vara fel med vattenvärdena för växterna vill överlag inte trivas, använder 7 kulor från JBL.. och växterna är: Cabomba aquatika.. Tydligen inte helt lätta om man läser akvariets lexikon..
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    att döma av resultaten så har du använt stickor för att mäta.
    stickor skulle jag personligen inte ens röra med en 2 meter lång tång.
    sök på "stickor" så förstår du varför.

    dropptester är det bästa.

    kh 0 och ph 5.5 tycker jag låter lite lågt.

    vad göder du med ?
    kulor är ingenting jag själv skulle använt, vet inte vad dom släpper ifrån sej och hur mycket.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Radial
      • February 2005
      • 73

      #3
      Göder med näringskulorna just nu, började för 3 dagarsedan (ska räcka ett år)..

      de ska släppa från sig:

      CU,Mo,Co,B,Z,Mn


      Har testat med Amtra plant men utan vidare framgång...

      Jag tror att det hänger på GH värdet, det finns få växter som klarar den nivån enligt infon som går att hitta i böcker mm...

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Ursprungligen postat av Radial
        Mina vattenvärde är följande:
        Idag köpte jag växter som inte gillar mitt GH värde av misstag, finns det något sätt att sänka GH till ca 3-8??
        Har för mig att defdac skrev någonstans att växterna är PH- och GH-agnostiker, dvs. trivs i alla vattenvärden så länge det finns tillräckligt med gödning och CO2. Kommer dock inte ihåg riktigt, kan det stämma?

        Ursprungligen postat av Radial
        Har kalksten för att höja PH värdet, har detta någon betydelse för GH???
        Återigen har jag för mig att defdac brottades med konstiga vattenvärden när han hade kalksten i sitt ytterfilter. Till slut tog han bort det (enligt hans blogg).


        Ursprungligen postat av Radial
        Något annat som kan vara fel med vattenvärdena för växterna vill överlag inte trivas, använder 7 kulor från JBL.. och växterna är: Cabomba aquatika.. Tydligen inte helt lätta om man läser akvariets lexikon..
        Alla växter är lätta överlag oavsett vad som står i det lexikonet, förutsatt att man kör med pmdd-gödning istället för kulor och gärna kombinerat med CO2. Vill man inte köra med CO2, kan man istället minska lite på ljuset men fortfarande tillsätta pmdd efter bristsymptomen; detta kräver dock lite känsla.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • Z_Lawer
          • September 2004
          • 333

          #5
          Ursprungligen postat av Radial
          Göder med näringskulorna just nu, började för 3 dagarsedan (ska räcka ett år)..

          Jag tror att det hänger på GH värdet, det finns få växter som klarar den nivån enligt infon som går att hitta i böcker mm...
          Jag har GH-värde som pendlar mellan 12 och 20, så what? Läs på lite här på forumet om "PMDD" och gå in sedan på www.pmdd.se för ytterliggare handledning; skaffa lite pulver på www.granholmarna.se. Skippa näringskulorna.
          Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

          Kommentar

          • Radial
            • February 2005
            • 73

            #6
            Vad är det för fel på näringskulor??

            Båda försäljningsställena jag har varit på rekomenderar näringskulorna.. Och de känar nog inte vidare mycket pengar på det heller, 35 kronor för ett pkt som varar i ett år..

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av Radial
              Idag köpte jag växter som inte gillar mitt GH värde av misstag, finns det något sätt att sänka GH till ca 3-8??
              GH:t består av Calcium och Magnesium som alla växter gillar. Det är en missuppfattning och myt att växter inte tål hårt vatten.

              Har kalksten för att höja PH värdet, har detta någon betydelse för GH???
              Ja kalksten höjjer både GH och KH eftersom det består av CaCO3 - dvs både Calcium och karbonater. Högt KH = högre pH.

              Växter bryr sig inte något om hårdheten och pH:t sålänge dom får all näring.

              Det är visserligen så att just Calcium kan göra att andra viktiga näringsämnen bindsupp och inte blir tillgängliga för växterna, vilket t ex Z_Lawer här i tråden märkt med sin mikrogödning som han måste dosera betydligt mer av pga högt GH.

              Överlag tror jag inte det är någon bra idé att ha något som hela tiden modifierar vattenhårdheten. Varje vattenbyte innebär lågt GH som sakta stiger till nästa vattenbyte. Undantaget är low-tech-växtakvarier där man inte gör några vattenbyten alls - där är det ofta fördelaktigt att ha dolomit (Calcium+Magnesium) utblandat i jord/torv-bottnen.
              Senast redigerad av defdac; 05 August 2005, 11:04.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ursprungligen postat av Radial
                Vad är det för fel på näringskulor??

                Båda försäljningsställena jag har varit på rekomenderar näringskulorna.. Och de känar nog inte vidare mycket pengar på det heller, 35 kronor för ett pkt som varar i ett år..
                Det är många fel på dom.

                1) Dom är svindyra. Du kan göra flera tusen egna lerkulor som räcker livet ut för det pris du får ge för färdigrullade harpluttar.

                2) Du vet inte vad dom innehåller så du kan inte garantera att växterna får något av det dom behöver.

                3) Ofta är lerkulor gjorda av lera och det innebär en oherrans massa järn, men väldigt lite av de viktigare näringsämnena såsom kväve, kalium och fosfor.

                4) Du vet inte när dom är slut och du vet inte hur mycket dom släpper ifrån sig.

                Dvs det är det sämsta alternativet om du ska göda växter i ett akvarium om du garanterat vill få resultat. Det kan fungera, men det kan lika gärna inte hända något alls.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Radial
                  • February 2005
                  • 73

                  #9
                  Jag är kanske lite kritisk av mig men:

                  1. 35 kronor tycker inte jag är dyrt
                  2. Innehållet står på förpackningen, med det lilla jag kan och har läst så finns det vad som krävs i dom...
                  3. Är det verkilgen så illa att ingen tillverkare utav växtgödning vet vad de gör??
                  4. Det är sant, man vet inte när de är slut, och man vet inte till 100% hur mycket de släpper från sig...

                  Är det lera till dom överhuvudtaget?? Känns inte så när man tar på dom iaf...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    1) 35 kr får du några kilo lera för, eller varför inte spendera dom på en spade och gräv upp själv =)
                    2) Ja de flesta mikroämnena finns - men hur mycket av varje? Jag vet. Det är helt felskruvat med kopiösa mängder järn som växterna ändå bara behöver spår av.
                    3) Ja, helt klart. Utom ett par såsom Seachem och Kent. Dom har dessutom vett att skriva exakt vad sin gödning innehåller så man får avgöra själv hur bra dom är. Problemet är väl sådana som litar blint på att ett företag som pysslar med fiskprylar är duktiga på växtfysiologi
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      "jag vet" brukar jag inte ge många ören för när någon säger, här är en länk istället:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...