algeridentifikation, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    algeridentifikation, hjälp!

    Hejsan!

    jag har just gjort en zoonensida och jag hoppas att min länk kommer att funka. om någon orkar att gå in och kolla på alger bilden och kanske identifiera dom så att jag kanske kan få bukt med dom så vore det super =)

    tack på förhand (gör mig inte besviken nu he he)

    // SeanChai
    Min Zon

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om dy klickar på länken "algae gallery" i min signatur finns bilder på lite olika alger du kanske känner igen nåt där
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      tackar raven. kan vara staghorn alger som jag har. har dock en till typ av alger (tror jag). ska kolla om jag kan få upp några bilder på det. om nu någon algexpert kan masa sig hit och kolla (efterlyser defdac) he he.


      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        har själv haft problem med staghorn men har försvunni mer å mer nu håller jämna fina näringsnivåer och 50% vattenbyten.
        men vill man fuska kan man f¨å bort staghorn med väteperoxid men gör ordentligt med research om det innan du provar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          jo jag läste i texten om det där men vet inte om det är min sak att testa sånt, skulle säkert sluta i katastrof.


          ...om någon tittat på min zoon och vet vad det är för alger, svara gärna =). om ni tittat på alger2 så kan jag säga att dom är helt bruna och det finns ett par stycken såna saken på den växten som är på kortet.
          Min Zon

          Kommentar

          • aqua J
            • March 2005
            • 275

            #6
            Ang den sista bilden, så är "algen" ingen alg, utan rötterna till ett nytt skott på din ormbunke. Väntar du ett tag har du snart en ny liten planta!






            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              ...wow är väl allt jag kan säga om det är rötter till nya skott. om det nu är så så är jag otroligt nöjd he he =) kommer dom där skotten ute på andra blad, för det är där dom där "sakerna" är, nästan längst ut på alla blad...nu när jag studerar det lite mer så är det faktiskt så att det sitter små små blad just ovanför dom där sakerna. jaja, återstår bara att vänta och se vad det slutar med, hoppas inte dom andra algerna tar död på dom eller nåt i den stilen.


              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • aqua J
                • March 2005
                • 275

                #8
                De förökar sig på det sättet. Det bladet de växer ut ifrån brukar bli brunt och fult när plantan blivit lite större, då är det dax att knippsa av och plantera ner. Visst är det kul när det växer?!






                Kommentar

                • SeanChai
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  jo det är grymt kul men inte lika kul att hela akvariumet är alginvaderat =). mina vallisinerior växer som f-n men tyvärr inte ända upp till ytan, dom stannar efter ca 25-30 cm. men dom sprider sig så nå groteskt efter botten att det är sjukt. hoppas bara att jag kan få bort algerna någon gång =)


                  // SeanChai
                  Min Zon

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    läste nånstans här att visa rör gör att vallisneria inte blir så lång utan sprider sej mer.

                    jag har för tillfället 2x25w glödlampor och mina vallisnerior växer mer på höjden.
                    dom 2 längsta bladen är över 85cm i mitt lilla kar 25cm högt.
                    alla andra blad klipps ner för de blir för mycke annars.
                    lite och lååångsaaaaaammm spridning vilket passar utmärkt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av aqua J
                      De förökar sig på det sättet.
                      Och det kallas adventivplanta, fick jag lära mej av Defdac när jag ställde en liknande fråga på forumet för några månader sen. Själv trodde jag först att det var ett glossoblad som fastnat på spetsen av min javaormbunke. :-)
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      • SeanChai
                        • May 2005
                        • 498

                        #12
                        Raven, du råkar inte veta någon bra sida där man kan läsa om väteperoxiden och hur man ska använda den? =) jag hittar lite oroande sidor från SÄIFS...sidans rubrik är "Sprängämnesinspectionens föreskrifter om hantering av väteperpxid", det tycker inte jag låter som ett bra ämne att stoppa ner i karet =)

                        jaja, ska leta vidare lite, om du nu vet någon sida så är du välkommen att skicka en länk =)

                        // SeanChai
                        Min Zon

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av SeanChai
                          jag hittar lite oroande sidor från SÄIFS...sidans rubrik är "Sprängämnesinspectionens föreskrifter om hantering av väteperpxid", det tycker inte jag låter som ett bra ämne att stoppa ner i karet =)
                          asgarv kan förstå dej men väteperoxid ska kunna få vissa fiskar att leka.

                          kan ju läsa lite i länken "algae gallery" i min signatur.
                          sen kan du ju söka här inne på väteperoxid till exempel MEN tänk på att växterna tar skada av behandligen.
                          anubias klarar sej rätt bra medans ormbunkar klarar sej mindre bra.

                          behöver inte köra med aktivt kol då då ämnet bryts upp.
                          består av 2 väteatomer och 2 syreatmoer h2o2 om ja minns rätt.

                          läste nånstans att starkare lösning men i mindre mängd punktdoserad med liten plastspruta ska va effektivt.

                          om du kan och är rädd om fiskarna så kan du ju behandla växt i plastbalja växter kräver ju inte inkört vatte på samma sätt som fiskar så den biten är ju lugn också.

                          är det npt mer du undrar så hojta till

                          EDIT:
                          oja innan ja glömmer det.
                          väteperoxid finns på apoteket.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • SeanChai
                            • May 2005
                            • 498

                            #14
                            den väteperoxid som finns på apoteket är det den som är 30%, jag var inne på ett sånt där naturapotek och dom hade den som var 3%. jag läste på en jaktsida där dom köpte väteperoxid som var 30% från biltema så borde inte vara så jätte svårt att hitta. jaja, ska iväg och kolla lite saker idag så kanske får för mig att köpa det, om jag gör det så ska jag försöka se om något bra händer i akvariumet =)


                            // SeanChai
                            Min Zon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...