Misslyckad botaniker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Har man ett mjukgjort vatten (som många platser i Sverige har) så har man mycket Na istället för Ca+Mg, och TMG innehåller K och Mg. Dålig kombination för Calciumtillgången helt klart.
    Mina studier på Hjortgatans fick mig att luta mer åt Ca-brist symptom än K brist. Det jag tycker talar emot Ca brist är att jag (1) engelskt grus på botten och (2) tre stora kalkstenar i ena änden av akvariet.

    Kan jag ändå få Ca brist?

    /Stefan

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #17
      Har Söos också varit och kollat i södermalmsakvarieaffär tro -...Har precis startat ett exakt likadant projekt...
      Fredrik

      Kommentar

      • SöoS
        • July 2004
        • 93

        #18
        Ursprungligen postat av fredrikakesson
        Har Söos också varit och kollat i södermalmsakvarieaffär tro -...Har precis startat ett exakt likadant projekt...
        Fredrik
        Precis där har Söos varit! Fick till och med pumpen borrad och klar. Mycket nöjd.

        /Stefan

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Mina studier på Hjortgatans fick mig att luta mer åt Ca-brist symptom än K brist. Det jag tycker talar emot Ca brist är att jag (1) engelskt grus på botten och (2) tre stora kalkstenar i ena änden av akvariet.

          Kan jag ändå få Ca brist?
          Nej det låter ju faktiskt osannolikt om du har kalksten i akvariet faktiskt. Hoppas PMDD ger svaret.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #20
            Jag borrade för egen maskin med en trä borr.Inge bra för spetsen punkterade röret på andra sidan.Fick sätta nippel nr 2 där....Nästa blir att borra med andra borrar....
            Fredrik

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #21
              Med kalksten och CO2 i karet låter Ca-brist väldans osannolikt, helt enig. Syns det ingenting på övriga växter? Om inte, undrar jag om inte Crypton håller på att ställa om sig. Just Cryptos är inga växter jag litar på som "bristindikatorer". Ge mer info kring snabbväxarna och hur de ser ut generellt.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              Arbetssätt...