Reglera co2 nivån vid mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Reglera co2 nivån vid mäsk

    Hallå

    Jag har nu kört igång och det bubblar på så fint så om man bortser från ett läckage imorse som nu är fixat.Lite skägg från borrningen hade lagt sig så att nippeln inte tätade mot korken.Gasen körs via en nippel in i ett aquael powerhead med en bit filtermatta på.Jag har kopplat pumpen så att den stängs av med samma timer som lysrören.Min tanke var att då är det inget som slår sönder bubblorna=ingen upplösning och gasen går bara raka vägen upp i luften och på så sätt så behöver jag inte stänga av gasen.Har jag tänkt rätt?
    Fredrik
    Senast redigerad av fredrikakesson; 27 July 2005, 09:46.
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Ja, det låter som du har löst det hela förträffligt för att vara på "the safe side". Lite beroende på hur stort kar du har (och antal växter & ljus) kommer du säkerligen snart in i nästa fas - när koldioxiden inte räcker till. Du har då alla möjligheter att laborera med tiden ditt powerhead är påslagen (en extra timer kanske inte vore så dumt).
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Det är ett 130 liters som jag tänkt testa CO2 i..I det har jag inte så "dyra" fiskar så om det skulle gå åt skogen så är det ingen katastrof.Växer lite valisineria,Svärdplanta,Dammlever mossa (tror jag) och Gälört.Det fina med Powerhead:en är ju att den är i princip gratis...140 kr+matta 20kr sen några nipplar från gardena så sitter allt ihop.Om allt går vägen så ska det bli en mäsksats till 275 liters sydamerikanen också..Har en extra timer liggandes i byrålådan få se om den behövs...
      Fredrik

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        har du BARA powerheaden som filter i karet?.. det é ju isf. inte så bra att stänga av den på natten kanske.. då växterna och fiskarna behöver O2 som dom får ifrån luften på natten... ingen cikulation. inge syre (okay lite syre men nog inte tillräckligt)
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          nänä.Det finns ett 2213 ytterfiler också...
          Fredrik

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Lite beroende på hur stort kar du har (och antal växter & ljus) kommer du säkerligen snart in i nästa fas - när koldioxiden inte räcker till. Du har då alla möjligheter att laborera med tiden ditt powerhead är påslagen (en extra timer kanske inte vore så dumt).
            Nej, så gör åtminstone jag (och dom flesta andra som kör den sortens reaktor, antar jag). Jag har en extra timer (kostar ju knappt något) som går igång två timmar innan ljuset slår på, så att man hinner få upp CO2-halten innan växterna sätter igång att tugga i sig allt kol.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              OK.Får väl damma av den andra timern.Ska den vara på 2 timmar innan ljuset tänds och stängas av samtidigt med ljuset?
              Fredrik

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av fredrikakesson
                OK.Får väl damma av den andra timern.Ska den vara på 2 timmar innan ljuset tänds och stängas av samtidigt med ljuset?
                Fredrik
                Nja, jag stänger av reaktorn nån timme innan ljuset släcks, men jag skulle säkert kunna stänga av den ett par timmar tidigare. Jag har inte orkat kolla upp hur mycket mina växter drar i sig, eftersom jag ändå kör mäsk och inte kan "spara" CO2 på samma sätt som om jag hade riktig tub som man kan stänga av helt.

                Jag är säker på att nån härinne vet ungefär hur mycket CO2 växterna tar upp per timme och därmed när man ungefär kan stänga av reaktorn för kvällen.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  OK.Ska montera timern.....
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • viggen_l
                    • April 2002
                    • 117

                    #10
                    Det går alldeles utmärkt att "spara" på Co2 även med mäsk metoden. Själv har jag satt en mini regulator på och en nålventil. Sen kan jag ställa in en lagom bubbeltakt. Det som inte behövs blir kvar i flaskan så att trycket ökar.

                    Om du använder PEt flaska av 1,5 L model klara den upp till 10 bar, Normal tryck för läsk ligger på mellan 5-6 bar beroende på sort. Det är medandra ord ingen större fara med att lagra lite heller för utjämning.

                    /viggen_l

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Jag tog en 2,5 liters saftdunk....Vill nog inte chansa och få en sprängd mäsk dunk på halsen...........Nu när pumpen är avstängd så kommer den en stoooorr bubbla lite då och då som stiger till ytan och försvinner.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        Ursprungligen postat av viggen_l
                        Det går alldeles utmärkt att "spara" på Co2 även med mäsk metoden. Själv har jag satt en mini regulator på och en nålventil. Sen kan jag ställa in en lagom bubbeltakt. Det som inte behövs blir kvar i flaskan så att trycket ökar.

                        Om du använder PEt flaska av 1,5 L model klara den upp till 10 bar, Normal tryck för läsk ligger på mellan 5-6 bar beroende på sort. Det är medandra ord ingen större fara med att lagra lite heller för utjämning.

                        /viggen_l
                        Mycket intressant!
                        får man fråga var du har köppt prylarna och vilka du använder?

                        Urban

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av urbanandersson
                          Mycket intressant!
                          får man fråga var du har köppt prylarna och vilka du använder?
                          Jag håller med. Mycket intressant! Finns foton så man kan få en bild av hur det funkar? Finns det inte en risk att trycket successivt ökar under flera dagars tid om man ställer in på, säg, 1 bubbla per sekund? Eller skulle det bara funka som en vanlig trycksatt CO2-tub?

                          Miniregulator och nålventil, alltså. Vart köper man det? I Sverige eller typ via aquaristics.net? Pris?
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Krävs det inte en liten magnetventil för att strypa flödet. Och vad kostar en sådan?
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...